همشهری آنلاین: دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان صبح سه‌شنبه 2 مهرماه به وقت محلی با شبکه خبری CNN با اجرای لری‌ کینگ، گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که " شما علاقه‌مند هستید روابط‌تان با آمریکا چگونه باشد و تا کنون در این ارتباط چه اقداماتی انجام داده‌اید؟" گفت: ما معتقدیم روابط بین کشورها باید بر اساس احترام متقابل و عادلانه باشد و ما در این صورت علاقه‌مند هستیم روابط دوستانه‌ای با این کشور داشته باشیم. ما از روابط با ملت‌ها استقبال می‌کنیم؛ اما در برابر فشارها و زورگویی‌های آمریکا نیز مقاومت می‌کنیم.

وی با بیان این که ما برای ارتقای روابط خیلی کارها انجام داده‌ایم افزود: ‌اگر خاطرتان باشد من نامه‌ای را برای آقای بوش نوشتم که می‌توانست آغاز خوبی باشد، در عراق نیز با این کشور گفتگو کردیم و به آن کمک کردیم و من اعلام کردم که حاضرم در سازمان ملل متحد نیز با آقای بوش در حضور رسانه‌ها دیدار و گفت‌وگو کنم ؛ دولت آمریکا این فرصت‌ها را از دست داد و از آنها استفاده نکرد.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که " کدام یک از کاندیداهای آمریکا را ترجیح می‌دهید؟" گفت: ما ترجیحی نمی‌دهیم و این‌ها را از مسائل داخلی آمریکا می‌دانیم و معتقدیم خود آمریکایی‌ها باید در این ارتباط تصمیم‌ بگیرند، مهم این نیست چه رئیس‌جمهوری از طرف مردم انتخاب می‌شود، بلکه مهم این است که چه مسیر و عملکردی خواهد داشت.

وی گفت: اکنون دوران تبلیغات است و کاندیداها صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که از نظر ما در حال حاضر مهم نیست، مهم این است که بعد از انتخاب شدن، دولت جدید آمریکا تغییری در سیاست‌ها و رویکردهای آمریکا بدهد یا این که بخواهد مسیر قبلی را ادامه دهد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که " آیا علاقه‌مند هستید با اوباما و مک‌کین دیدار و گفت‌وگو کنید؟" اظهار کرد: من اعلام کرده‌ام در همین سفر این آمادگی را دارم که با هر یک از کاندیداهای آمریکا با حضور رسانه‌ها در ارتباط با موضوعات مختلف گفت‌وگو کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که " چرا آن‌ها تمایلی به گفت‌وگو ندارند" نیز گفت: این مساله را از آن‌ها بپرسید؛ ولی همان طور که گفتم ما اهل گفت‌وگو هستیم.

این مجری آمریکایی از رئیس‌جمهور پرسید" آیا وقتی آمریکا صدام را شکست داد و او را برکنار کرد، ایران خوشحال شد؟" که احمدی‌نژاد گفت: صدام جنگ هشت ساله‌ای را علیه ملت ما آغاز کرد و در طول مدت این جنگ نیز آمریکایی‌ها از او حمایت کردند و ما نیز مظلومانه از خودمان دفاع کردیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در ابتدا که دولت صدام سقوط کرد ما خوشحال شدیم، ولی وقتی مشاهده کردیم آمریکایی‌ها می‌خواهند در عراق بمانند و به بهانه عراق می‌خواهند تسلط خود را گسترش دهند، آیا شما اگر جای ما بودید از این مساله خوشحال می‌شدید؟

وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که " دنیا از ایران به خاطر فعالیت‌های هسته‌‌ای که انجام می‌دهد می‌ترسد و گفته می‌شود که شما به دنبال بمب اتم هستید" گفت: این که شما گفتید دنیا از ایران می‌ترسد، این دنیا چه کسی است؟ آیا دولت آمریکا معادل تمام دنیاست؟ آیا آمریکا و چند متحد اروپایی‌اش تمام دنیا محسوب می‌شوند؟، نه! ناراحتی غربی‌ها از ما، تازه و جدید نیست؛ غرب مدام ما را تحت فشار قرار داده، در حالی که گروه‌های تروریستی که نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس ما ترور کرده‌اند در این کشورها به راحتی فعالیت می‌کنند.

رئیس‌جمهور هم‌چنین با اشاره به حمایت کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از فعالیت‌های هسته‌‌ای صلح‌آمیز ایران گفت: ملت‌ها طرفدار ما هستند و سازمان‌ها و ملت‌های مختلفی از فعالیت‌های هسته‌‌ای صلح‌آمیز ایران حمایت کرده‌اند که این امر نشان می‌دهد جهان از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای ایران نگرانی ندارد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ما به لحاظ اعتقادی با ساختن بمب اتم و سلاح‌های کشتار جمعی مخالف هستیم و معتقدیم بمب اتم در مناسبات سیاسی کارآیی ندارد و در واقع دوران بمب اتم به پایان رسیده است.

رئیس‌جمهور افزود: ‌آیا بمب اتم توانست اتحاد جماهیر شوروی را از فروپاشی نجات دهد؟ آیا بمب اتم توانست آمریکا را در عراق و افغانستان پیروز کند؟ آیا بمب اتم می‌تواند رژیم صهیونیستی را نجات بدهد؟

وی گفت: دوران بمب اتم تمام شده و دوران اندیشه، فرهنگ و منطق شروع شده است.

وی همچنین گفت: همه می‌دانند موضوع هسته‌‌ای ایران یک موضوع سیاسی است نه یک موضوع حقوقی.

رئیس‌جمهور با اشاره به گزار‌ش‌های آژانس در مورد صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران افزود: آژانس بیش از 12 بار در گزارش‌هایش اعلام کرده که فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران صلح‌آمیز و قانونی است و انحرافی در آن‌ها مشاهده نشده است.

رئیس‌جمهور هم‌چنین گفت: تا کنون در طول تاریخ آژانس بیشترین بازرسی‌ها از فعالیت‌های ما صورت گرفته و ما بیشترین اسناد را به آژانس داده‌ایم و هیچ کشوری به اندازه ما با آژانس همکاری ندارد.

وی گفت: من از شما سوال می‌کنم آیا کسانی که انبارهای آن‌ها پر از بمب اتم است نیاز به بازرسی ندارند و آیا نباید آن‌ها را توقیف کنید؟ شما بگوید چه کسی خطرناک است، ما که زیر نظر بازرسی‌های آژانس کار می‌کنیم و سندی دال بر انحراف فعالیت‌هایمان داده نشده است یا کشورهایی که بمب‌های جدید هسته‌‌ای می‌سازند؟ آیا آن‌ها نیازی به بازرسی ندرند؟ آیا رژیم صهیونیستی نیازی به بازرسی ندارد؟

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره رژیم نامشروع صهیونیستی و پرسش لری کینگ مبنی بر این که " شما گفتید این رژیم باید از نقشه جهان حذف شود" اظهار کرد: امسال سال چهارمی است که من به نیویورک سفر می‌کنم و سوالاتی که شما اکنون می‌پرسید همان سوالاتی است که سال اول پرسیدید، در حالی که در دنیا و خود آمریکا تحولات جدیدی رخ داده و جامعه جهانی دچار تغییراتی شده است.

وی افزود: علت این که با رژیم صهیونیستی مخالف هستیم، صلح و عدالت است؛ ما می‌خواهیم صلح پایدار در منطقه ایجاد شود.

رئیس‌جمهور خطاب به لری کینگ گفت: من از شما به عنوان یک خبرنگار باسابقه می‌پرسم آیا شما می‌دانید در خاورمیانه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، 60 سال است که میلیون‌ها نفر از مردم فلسطین در آوارگی به سر می‌برند و حتی در خانه‌های خود نیز تحت فشار و محاصره هستند. رژیم صهیونیستی با اعلام قبلی مقامات فلسطینی را ترور می‌کند و تا کنون سه جنگ بزرگ را راه انداخته که آخرین آن حمله به لبنان بوده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به راه حل ایران برای حل موضوع فلسطین افزود: ما می‌گوییم یک رفراندوم آزاد با حضور مردم فلسطین در این منطقه برگزار شود تا مردم آزادانه سرنوشت خود را تعیین کنند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که " آیا مناسب نیست ایران و سایر کشورهای منطقه با حضور رژیم صهیونیستی بنشینند و در مورد مسائل منطقه گفت‌وگو کنند؟" نیز گفت: ما معتقدیم رژیم صهیونیستی یک مهمان ناخوانده و یک اشغالگر است که مردم را می‌کشد. من از شما سوال می‌کنم اگر کسی آمریکا را اشغال کند آیا شما به عنوان مردم آمریکا به او حق می‌دهید یا این که او را از سرزمین‌تان بیرون می‌کنید؟ رئیس‌جمهور گفت: رژیم صهیونیستی از اساس غیرقانونی است.

وی افزود: وقتی می‌گوییم این رژیم محو شود یعنی این که آدم‌کشی، ترور و تجاوز و اشغال‌گری محو شود. رئیس‌جمهور گفت: راه حل ما در مورد فلسطین راه حل انسانی و دموکراتیکی است.

لری کینگ از رئیس‌جمهور پرسید" آیا شما با یهودی‌ها مشکل دارید" که وی در پاسخ گفت: ما با یهودی‌ها مشکلی نداریم. اکنون یهودی‌ها در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنند و دارای نماینده در مجلس هستند.

وی افزود: البته توجه کنید که صهیونیست‌ها یهودی نیستند، آن‌ها دین ندارند، آن‌ها نه مسلمان هستند، نه یهودی و نه مسیحی، آن‌ها فقط ماسک دین را بر چهره زده‌اند.

رئیس‌جمهور هم‌چنین درباره مساله هولوکاست گفت: در مورد هولوکاست نظراتی وجود دارد و برخی نیز مخالف و موافق این موضوع هستند. ما معتقدیم باید یک گروه تحقیق و تفحص بی‌طرف بیاید در این ارتباط تحقیق و نتایج این تحقیق را به صورت بی‌طرفانه اعلام کند.

احمدی‌نژاد افزود: اگر فرض کنیم این اتفاق افتاده باید، دید این اتفاق در کجا رخ داده؟ در فلسطین یا اروپا؟ اگر در اروپا این اتفاق افتاده چرا باید مردم فلسطین قربانی شوند و فلسطین اشغال شود؟ چرا در اروپا به آن‌ها منطقه‌ای داده نشود که در آنجا کشور ایجاد کنند؟ چرا فلسطین را اشغال کرده‌اند که در آنجا دولت ایجاد کنند؟

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که " آیا فکر می‌کنید آمریکا به ایران حمله کند؟" گفت: نظر شما چیست؟ لری کینگ به دکتر احمدی‌نژاد گفت" من از شما سوال می‌کنم" که احمدی‌نژاد گفت: ما در این ارتباط نگران نیستیم و نمی‌تواند کاری را انجام دهد؛ چون حمله بدترین کاری است که ممکن است آمریکا انجام دهد.

وی افزود: فکر می‌کنیم در آمریکا آن قدر افراد عاقل و هوشمند هستند که اجازه ندهند چنین اتفافی بیفتد.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که " آیا فکر می‌کنید رژیم صهیونیستی به شما حمله کند؟" گفت: در مورد آن‌ها نیز همین طور است؛ آنها کوچکتر از آن هستند که بخواهند این اقدام را انجام بدهند. وی گفت: آن‌ها حتی در معادلات منطقه نیز محسوب نمی‌شوند.

احمدی‌نژاد افزود: ایران کشوری بزرگ است و من فکر می‌کنم خبرنگاران آمریکایی باید بیایند و ایران را ببینند؛ چرا که ایران کشوری بزرگ، پیشرفته و قدرتمند است با مردمی بزرگ.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که" شما از حقوق بشر صحبت کردید و در ایران نیز مشکل حقوق بشر وجود دارد، از جمله مشکل حقوق بشر هم‌جنس‌بازان" گفت: در ایران این کار، کار خیلی زشتی محسوب می‌شود و عموم مردم از این کار بدشان می‌آید.

وی افزود: ما در این ارتباط قانون داریم و طبق قانون عمل می‌شود. رئیس‌جمهور اظهارکرد: این کار در دین ما کار ممنوعی محسوب می‌شود و شما می‌دانید که دستورات خدا به نفع بشر است.

وی گفت: در این ارتباط آن‌ها در کشور تظاهراتی نکرده‌اند. آیا شما نگران هفتاد میلیون مردم ایران هستید یا چند نفر محدود؟

رئیس‌جمهور ادامه داد: در ایران کسی در زندگی شخصی افراد تفحص نمی‌کند و به کسی در خانه‌ خود کاری ندارد.

وی با اشاره به این که" ما در ایران در مورد موضوع هم‌جنس بازی قانونی داریم و بر اساس این قانون عمل می‌شود" گفت: این قانون را هفتاد سال است که داریم و از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تصویب شده است.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که" نظرتان در مورد خروج نیروهای آمریکایی از عراق چیست" نیز گفت: اگر این اتفاق بیفتد خیلی خوب است و فکر می‌کنیم به نفع امنیت منطقه است.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره روابط ایران و آمریکا گفت: آمریکا خود رابطه‌اش را یک طرفه با ما قطع کرد.

وی گفت: ما علاقه‌مندیم با کشورهای مختلف روابط دوستانه‌ای داشته باشیم؛ البته بر اساس احترام متقابل و عدالت.

رئیس‌جمهور افزود: ما فکر می‌کنیم دولت جدید آمریکا باید روابطش را با کشورها عادلانه و احترام‌آمیز بنا کند و توصیه می‌کنیم هر دولت جدیدی که در آمریکا روی کار می‌آید باید دخالت‌های خود را در امور جهانی محدود کند؛ چون این دخالت‌ها هزینه‌های مادی و حیثیتی برای آمریکا داشته است و در حال حاضر ملت‌ها تصویر و ذهنیت خوبی از آمریکا ندارند؛ آمریکا باید دایره دخالت‌های خود را در امور جهانی محدود کند.

وی گفت: کار دومی که دولت جدید آمریکا باید بکند این است که رابطه خود با ایران را اصلاح کند؛ چرا که ایران کشور مهمی است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که" دوست دارید کجای آمریکا را ببینید" نیز گفت: دوست داشتم ایالات متحده را ببینیم و با مردم گفت‌وگو کنم. تصمیم داشتیم به لس‌آنجلس و کالیفرنیا برویم ولی این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: ما علاقه‌مندیم با مردم آمریکا گفت‌وگو کنیم و این بهترین راه حل است. ما فکر می‌کنیم مردم آمریکا و اصحاب رسانه باید بیایند به ایران و ایران را از نزدیک ببینند.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در پایان این مصاحبه در پاسخ به این سوال که دارای چند فرزند است، گفت: سه فرزند دارم . دو پسر و یک دختر که دو تای آنها ازدواج کردند و یک نفر از آن‌ها دانشجوست.

لری کینگ به احمدی‌نژاد گفت" جوان مانده‌اید و به شما نمی‌خورد فرزندانتان ازدواج کرده باشند" که احمدی‌نژاد گفت: ما در ایران زود ازدواج می‌کنیم و من شنیده‌ام که در آمریکا نیز مانند ایران به ارزش‌های خانوادگی توجه می‌شود.

به گزارش ایسنا این مصاحبه قرار است ساعت 9 شب به وقت نیویورک پخش شود.

کد خبر 64138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز