گروه سیاسی: محمود ‌احمدی‌نژاد که برای چهارمین‌بار پس از انتخاب به ریاست‌جمهوری به نیویورک رفته بود، در شصت و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد که البته این سخنرانی مانند سال‌های گذشته بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف جهان داشت.

به گزارش همشهری، بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی منطقه، اروپا و آمریکا سخنرانی رئیس‌جمهوری را در مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد به‌طور زنده و مستقیم پخش کردند.

شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی و رویترز از جمله رسانه‌هایی بودند که همزمان با آغاز سخنرانی احمدی‌نژاد، این سخنرانی را به‌طور زنده پخش و به زبان انگلیسی ترجمه کردند. شبکه اسکای‌نیوز نیز دقایقی از این سخنرانی را پخش کرد.

اما از جمله نکات قابل توجه این بود که شبکه تلویزیونی فاکس نیوز سخنرانی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اسلامی‌ایران را در بخش‌هایی که به کشتار مردم عراق و افغانستان و انتقاد وی از عملکرد نیروهای آمریکایی در این کشورها مربوط می‌شد قطع کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مجری شبکه بعد از قطع سخنرانی وی گفت البته ما به نظارت بر سخنرانی وی ادامه می‌دهیم ولی فکر نمی‌کنم نظر وی درباره ما عوض شود و از ما تعریف کند.

شبکه تلویزیونی العربیه هم با اندکی تاخیر به پخش مستقیم این سخنرانی و ترجمه آن به زبان عربی اقدام کرد .

شبکه‌های تلویزیونی بی‌بی سی و العربیه که در خلال سخنرانی دقایقی به پخش برنامه‌های خبری عادی خود بازگشته بودند، بار دیگر به پوشش مستقیم سخنرانی احمدی‌نژاد پرداختند.

اما شبکه الجزیره که به پخش برنامه‌های عادی خود پرداخت و سخنرانی رئیس‌جمهوری را به‌طور مستقیم پخش نکرد، در تحلیل سخنرانی رئیس‌جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: نماینده آمریکا در هنگام سخنرانی رئیس‌جمهوری ایران در برابر اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد، محل اجلاس را ترک کرد، در حالی که نماینده رژیم صهیونیستی در جلسه حاضر بود و سخنان احمدی‌نژاد را دنبال کرد.

به گزارش ایرنا، این شبکه خبری همچنین اعلام کرد: به هر حال چهارشنبه در مقر سازمان ملل متحد، به معنای واقعی کلمه به روز ایرانی تبدیل شد.

روزنامه فیگارو چاپ پاریس هم در شماره دیروز خود نوشت: محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران از تریبون مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد انتقاد شدید، طولانی و آتشین خود را بدون ذکر نام اسرائیل نثار آن کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از مقر سازمان ملل در نیویورک، رئیس‌جمهوری ایران از کنار سخنان تکراری همتای آمریکایی‌اش در انتقاد از تهران، با بی‌اعتنایی گذشت.

خبرگزاری شین‌هوا از نیویورک هم گزارش داد، احمدی‌نژاد طی سخنانی در اجلاس سالانه مجمع عمومی‌سازمان ملل، با دفاع از برنامه هسته‌ای کشورش، آن را صلح‌آمیز خواند و از برخی قدرت‌های زورگو به‌علت مانع تراشی بر سر راه فعالیت‌های هسته‌ای ایران انتقاد کرد.

شینهوا در ادامه گزارش خود نوشت: منظور احمدی‌نژاد از اظهار این مطالب، ظاهرا آمریکاست که بارها ایران را به تلاش مخفیانه برای تولید سلاح هسته‌ای متهم کرده است.

قدرت ارعابگر

خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی از نیویورک به نقل از‌ محمود احمدی‌نژاد نوشت: ایران در برابر ارعاب مقاومت خواهد کرد و به دفاع از حقوق خود مبنی بر دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز ادامه خواهد داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون الجزیره انگلیسی، گری سیک مقام سابق کاخ سفید و استاد دانشگاه کلمبیا هم درباره حضور احمدی‌نژاد در نیویورک و علل آن به الجزیره انگلیسی گفت: احمدی‌نژاد وقتی در مجمع عمومی‌سازمان ملل صحبت می‌کند، خطاب به رهبران جهان، مردم آمریکا و غرب صحبت می‌کند، اما در واقع او خطاب به جهان سومی‌ها ‌صحبت می‌کند و می‌گوید: ما قدرتی هستیم که در برابر غرب و آمریکا ایستاده‌ایم و ما چنین جراتی داریم اما رهبران شما ندارند.

سیک مدعی شد: احمدی‌نژاد با چنین روشی برای خود جایگاه ایجاد می‌کند به همین علت است که او هر بار به نیویورک می‌آید، دقیقه به دقیقه برنامه‌هایش را  اجرا می‌کند و وقتی اینجاست بخش زیادی از برنامه‌های رسانه‌ای را به‌خود اختصاص می‌دهد و این نمایش حیرت آوری است.

واکنش پرز و اوباما

سخنان احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل در ساعات اولیه از سوی شیمون‌پرز، رئیس‌جمهوری رژیم اشغالگر قدس و باراک اوباما، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا محکوم شد.

پرز در این زمینه گفت: این برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل است که رئیس یک کشور علناً با اتهامات زشت و سیاه علیه پروتکل‌های بزرگان صهیون در مجمع عمومی حضور می‌یابد.

اشاره شیمون پرز به رساله‌ای‌ «ضد‌صهیونیسم» است که برای نخستین‌بار در سال ۱۹۰۳ در روسیه به چاپ رسید. در این رساله آمده است که یهودی‌ها از طریق شبکه‌های خود درصدد تسلط بر جهان هستند.

باراک اوباما نیز در بیانیه‌ای سخنان محمود احمدی‌نژاد را « وقیحانه و زشت» نامید و ادعا کرد: گذاشتن تریبونی دراختیار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، برای ابراز چنین نظرات نفرت انگیز و ضد‌یهودی، مایه تأسف و یأس او شده است.

باراک اوباما در بیانیه خود، برنامه هسته‌ای ایران را «خطری بزرگ» خواند و افزود: اکنون موقع آن است که آمریکایی‌ها برای تشدید تحریم‌ها و زیرفشار گذاشتن هرچه بیشتر  رژیم جمهوری اسلامی، متحد شوند.

نشست مطبوعاتی

محمود احمدی‌نژاد در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در یک کنفرانس مطبوعاتی در جمع خبرنگاران در نیویورک شرکت کرد. رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگاری که در ارتباط با پرونده‌ هسته‌ای ایران سؤال کرده بود، گفت: راه ملت ایران روشن است، ما اهل گفت‌وگو و منطق هستیم اما زیر بار زور نمی‌رویم.

وی ادامه داد: می‌گویند برای استفاده از حق قانونی خود باید آمریکا را راضی کنید، ما نه علاقه‌ای داریم و نه می‌توانیم و نه می‌خواهیم دولت زیاده خواه آمریکا را راضی کنیم. ما عضو  آژانس هستیم و می‌خواهیم از حقوق خود استفاده کنیم.

تهدیدات اسرائیل

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه اسرائیل تهدید کرده که به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند و ایران برای مقابله با این تهدیدات چه برنامه‌هایی دارد؟ گفت: رژیم صهیونیستی برای تهدید درست شده است و وظیفه‌ اصلی این رژیم تهدید و اشغالگری است.

احمدی‌نژاد افزود: تهدیدهای این رژیم چیز جدیدی نیست و هم صهیونیست‌ها و هم حامیان آنها می‌دانند که آنها خیلی کوچک‌تر و ناتوان‌تر از آن هستند که بتوانند به ایران آسیب برسانند.

گفت‌وگو با نامزدهای آمریکا

رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به سؤالی در ارتباط با رابطه‌ ایران و آمریکا و گفت‌وگو با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اظهار داشت: دولت آمریکا 28  سال قبل به‌صورت یکطرفه و یکجانبه روابط خود را با ایران قطع کرد، در صورتی که ما خواهان روابط با تمام ملت‌ها بودیم، ولی آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که با قطع رابطه می‌توانند ایران را تنبیه کنند و جلوی پیشرفت ایران را بگیرند ولی 28سال گذشته و شما می‌بینید که امروز ایران قدرتمندتر از 28 سال قبل است.

وی همچنین با بیان اینکه من پیشنهاد کردم که حاضرم با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در محل سازمان ملل گفت‌وگو کنم، البته در حضور رسانه‌ها به‌نحوی که هر یک از طرفین نظرات خود را مطرح کنند، ادامه داد: ما از روابط در چارچوب عدالت و احترام متقابل استقبال می‌کنیم.

پاسخ به صدای آمریکا

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس قوه مجریه در پاسخ به سؤال خبرنگار صدای آمریکا که از وی پرسید امروز قدرت در ایران دست کیست؟ گفت: امروز در ایران قدرت در دست مردم است و حاکم اصلی در ایران مردم هستند و در واقع تمام مسئولان را مردم انتخاب می‌کنند.

مردم ایران به‌صورت مستمر بر عملکرد مسئولان نظارت دارند.وی افزود: رهبری، رئیس‌جمهوری، نمایندگان مجلس، شوراها و مجلس خبرگان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند و قدرت متعلق به مردم است.

در ایران مردم‌سالاری حقیقی حاکم است و همه در برابر مردم مسئول هستند و همه‌ مسئولان از جمله خود من با متن مردم در ارتباط هستیم.

طرح امنیتی عراق

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که شما در سخنان خود با انعقاد قرارداد امنیتی بین آمریکا و عراق مخالفت کرده‌اید، گفت: من در سخنرانی خود چنین حرفی را نزدم و در واقع هر تصمیمی که دولت و ملت عراق بگیرد برای ما محترم است.

حرف ما این است که چرا به‌صورت غیرقانونی ملت عراق تحت فصل7منشور سازمان ملل نگه داشته شده است؟ این تحمیل زمینه‌ساز تحمیل برخی از قراردادها به عراق می‌شود، این حرف دولت و ملت عراق نیز هست و ما با آنها هم نظریم.

دیدار با سران

احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه در نیویورک و در حاشیه‌ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار با جلال طالبانی رئیس‌جمهوری تصریح کرد: باید روند توسعه در کشور عراق شتاب بیشتر گیرد و شرایط اضطراری و جنگ در این کشور به پایان برسد.

به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری، جلال طالبانی نیز در این دیدار با قدردانی از کمک‌های ایران جهت ایجاد امنیت و ثبات در عراق، اظهار داشت: ملت و دولت ایران همواره در کنار عراق بوده‌اند و مردم عراق از نقش سازنده‌ ایران در راستای توسعه و ثبات در عراق تشکر می‌کنند.

احمدی‌نژاد همچنین پیش از ظهر دیروز به وقت نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ‌هارس سیلاجیچ، رئیس شورای ریاست‌جمهوری بوسنی و هرزگوین با بیان اینکه مردم ایران و بوسنی و هرزگوین تجربه‌ مشترکی در دفاع از کشورشان دارند، تصریح کرد: برخی از قدرت‌های زورگو، دشمنان ما را تا دندان مسلح می‌کردند و اجازه نمی‌دادند که از کشورمان دفاع کنیم؛ شرایطی که در بوسنی هم تکرار شد.

رئیس‌جمهوری صبح دیروز به وقت نیویورک هم در حاشیه مراسم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار با کیباکی، رئیس‌جمهوری کنیا از تشکیل کمیسیون مشترک 2کشور ابراز خرسندی کرد و افزود: باید تصمیمات قبلی را دنبال کنیم تا سطح اقتصادی روابط 2کشور بیش از پیش افزایش پیدا کند.

اندیشه ایرانی

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همه باید بمب‌های اتمی را نابود کنند تا از نگرانی‌ها بکاهند، گفت: ایران به سلاح هسته‌ای اعتقادی ندارد و دوران آن را خاتمه یافته می‌داند و هر دولتی روی آن سرمایه‌گذاری کند به ملتش خیانت کرده است.

احمدی‌نژاد در دیدار با جمعی از اعضای کانون‌های اندیشه آمریکایی با اشاره به جوسازی‌های برخی رسانه‌های غربی برای نشان دادن چهره‌ای خشن از جمهوری اسلامی گفت: ما منافع ملی خود را خارج از مرزها تعیین نکرده‌ایم.

رئیس‌جمهوری همچنین صهیونیست‌‌ها را جدا  از قوم یهود خواند و یادآور شد: یهودیان در ایران از حقوق مشترک و گاهی بالاتر از سایر ادیان برخوردارند اما صهیونیست‌ها یک حزب سیاسی با نقاب مذهبند که ما فریب آنها را نمی‌خوریم.

دیدار با 300دانشجوی آمریکایی

300 دانشجوی دانشگاه‌های آمریکا عصر دیروز به وقت تهران با احمدی‌نژاد دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا، این بار دانشجویان آمریکایی میهمان احمدی‌نژاد بودند و با حضور در هتل محل اقامت وی با  او دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش همشهری، احمدی‌نژاد دیدارهای دیگری نیز امروز خواهد داشت و در نهایت امشب با پایان یافتن سفر 5 روزه به آمریکا راهی تهران خواهد شد.

کد خبر 64260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز