همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور کشورمان 8 صبح به وقت نیویورک در جمع سردبیران و مجریان مطرح‌ترین رسانه‌های مکتوب و تصویری آمریکا حاضر شد

 که سی‌ان‌ان، لس آنجلس تایمز، نیویورکر، نیوزویک، شیکاگوتریبون، آتلانتیک، تایم، فاکس نیوز، CBS ،ای‌بی سی و واشنگتن پست از جمله آنها بودند.

رئیس جمهور که به قول پروفسور مولانا به تنهایی همچون یک رسانه عمل می‌کند در حالی برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شده که تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به داغ ترین روزهای خود رسیده است.

احمدی نژاد در این جمع، جامعه امروز غرب را در حل چالش‌ها و مدیریت ناتوان خواند و از مهیا شدن شرایط برای ورود به دنیایی جدید با کمک گیری از نقش رسانه‌ها خبر داد.

رئیس جمهور بازنگری در کارکردهای برخی رسانه‌ها را خواستار شد تا ملتها و رسانه‌ها در نقطه مقابل یکدیگر قرار نگیرند. این روزها می‌توان با یک تنظیم خبری تنش‌ها را به شدت افزایش یا کاهش داد. رسانه‌ها می‌توانند پشتیبان خوبی برای مردم و حرکت سریع برای دستیابی به صلح و امنیت پایدار باشند.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره قوه قضاییه ایران گفت: این قوه را با فرصت 5 بار فرجام خواهی از مجموعه‌های قدرتمند قضایی در جهان خواند.

خبرنگار CBS از رئیس جمهور کشورمان درباره فلسطین پرسید که احمدی نژاد مشکل اصلی فلسطینیان را اشغالگری توسط بیگانه خواند و تصریح کرد: صهیونیستها ماموریتی از سوی اردوگاه غرب برای تامین منافع دارند و بیش از صد طرحی که تاکنون برای حل و فصل ماجرا مطرح شده نتیجه نداده است چون ریشه‌ای نبوده و حقوق ملت فلسطین در آن لحاظ نشده است.

احمدی نژاد نگاه غرب را به حل مسایل با توسل به زور و تکیه بر قدرت، اشتباهی بزرگ خواند و گفت: تاریخ منطقه ما به یاد نمی‌آورد که در عراق یا افغانستان یک گروه خارجی وارد و با پیروزی خارج شده باشد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره رابطه با آمریکا، سیاست خارجی ایران را دوستی با همه ملت‌ها از جمله آمریکا خواند.

احمدی نژاد تاکید کرد: امپراتوری آمریکا به پایان رسیده است و شما اهالی رسانه‌های آمریکا سقوط این خودرو به دره را می‌بینید.

وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی امکان حیات ندارد و دورانش به پایان رسیده است و کشورهای غربی باید در حمایت یک جانبه از صهیونیستها تجدید نظر کنند که بیش از 96 درصد مردم در منطقه خاورمیانه از رفتار آمریکا ناراحتند.

احمدی نژاد درباره گفتگو با اوباما نیز اعلام آمادگی کرد اما لازمه این گفتگو را ایجاد شرایط احترام آمیز و متعادل خواند.

رئیس جمهور گفت: ما حاضریم درباره بحث فناوری هسته‌ای صلح آمیز ایران گفتگو کنیم اما خط کشی که هزاران کلاهک رژیم صهیونیستی را غیر انسانی نمی‌داند و فناوری صلح آمیز هسته‌ای ایران را خطرناک می‌خواند دارای معیار صحیحی نیست.

احمدی نژاد با رد احتمال حمله نظامی آمریکا، توانمندی‌های واقعی ایران و عقلای موجود در سیستم‌ آمریکا را مانع از حرکت غیر منطقی بوش دانست.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری که از چگونگی توزیع قدرت سیاسی در ایران جویا شد تصریح کرد: قبول دارم که کمی پیچیده است اما حقیقی است که قدرت اساسی و اصلی در ایران به دست مردم است گرچه اختلاف نظرهای جزیی در داخل ایران وجود دارد.

خبرنگار نیوزویک از احمدی نژاد درباره کنسرسیوم مشترک هسته‌ای با ایران پرسید که رئیس جمهور گفت: این پیشنهاد ما سه سال پیش تحویل شد اما استقبالی نکردند، مطمئن شدیم که نگرانی‌های غرب تنها یک بهانه است.

از احمدی نژاد درباره انتخابات آینده ایران و برخی رقبا همچون لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پرسیده شد که رئیس جمهور گفت: من شخصا به آقای لاریجانی پیشنهاد نامزدی در انتخابات را دادم و از این رقابت استقبال می‌کنیم.

خبرنگار - گوینده cbs پرسید چرا سوخت هسته‌ای خود را از بازار آزاد تهیه نمی‌کنید که ارزانتر است احمدی نژاد جواب داد: ما پیش از پیروزی انقلاب با آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا و آلمان قرارداد هسته‌ای داشتیم و پول آن را هم پرداخت کردیم اما یک طرفه آن را نقض کردند و حال چه تضمینی هست با دولتی که صبح و شب یک اخلاق متفاوت دارد قرارداد خرید سوخت ببندیم ؟!... و اگر قرار داد را لغو کردند به کجا شکایت کنیم؟! به شورای امنیت؟! یعنی از آمریکا به آمریکا شکایت کنیم ؟!

رئیس جمهور تجهیزات اورانیومی ایران را مناسب برای غنی سازی 3 و نیم تا 5 درصد خواند و گفت: ما نیازی به بمب اتمی نداریم زیرا جایی در سیاست‌های دفاعی، اعتقادی، سیاسی و اقتصادی ما ندارد و اگر بمب اتم می‌توانست کاری کند اتحاد جماهیر شوری را حفظ می‌کرد یا مشکلات آمریکا در عراق یا رژیم صهیونیستی در لبنان را حل می کرد.

کریستین امانپور با فوق العاده خواندن مصاحبه رئیس جمهور با "لری کینگ" از امکان حل و فصل مشکلات میان ایران و آمریکا پرسید که احمدی نژاد پاسخ داد: ما در شرایط عادلانه منتظر گفتگو و منتظر چگونگی تقاضای مذاکره آمریکا هستیم، این کشور باید بداند دوران داس و چکش به پایان رسیده است.

کد خبر 64298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز