همشهری‌آنلاین: دکتر محمود احمدی‌نژاد، در دیدار با گروه‌های طرفدار صلح و ضد جنگ در آمریکا، گفت:

من به شما بشارت می‌دهم که دولت آمریکا دیگر قادر نیست که تا ده‌ها سال آینده جنگ جدیدی را ایجاد کند؛ البته ممکن است دیگرانی جنگ کنند ولی ما می‌توانیم جلوی آن‌ها را بگیریم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نیویورک، رییس جمهور کشورمان عصر چهارشنبه به وقت نیویورک در محل اقامت خود با تعدادی از گروه‌های طرفدار صلح و ضد جنگ در آمریکا دیدار و اظهار کرد: زشت‌ترین حوادثی که در جامعه‌ی بشری رخ می‌دهد جنگ است و در واقع جنگ بدترین راه‌حل برای مشکلات است.

وی با بیان این که همه از جنگ گریزان هستند چرا که جنگ جزء آسیب و تشدید دشمنی نتیجه‌ی دیگری ندارد، گفت: کسانی که در طول تاریخ جنگ ایجاد کرده‌اند کمکی به ایجاد صلح و امنیت نکرده‌اند بلکه عوامل بهم‌زننده‌ی صلح و امنیت پایدار را تقویت کرده‌اند.

رییس‌جمهور در ادامه به بررسی علت‌های جنگ پرداخت و گفت: از مهم‌ترین علت‌های ایجاد جنگ روحیه‌ی توسعه‌طلبی، پایبند نبودن به قانون، عدالت، توجه نکردن به حقوق انسان‌ها و ملت‌ها و کرامت و شخصیت انسان‌هاست و تا زمانی که ما این مسایل را مداوا نکنیم و آن‌ها را مهار نکنیم نمی‌توانیم جنگ را از بین ببریم.

وی با اشاره به اهمیت توجه به اخلاق و ارزش‌های اخلاقی، گفت: عده‌ای از این که اخلاق و ارزش‌های اخلاقی را در جامعه به کنار گذاشته‌اند به این مسئله افتخار می‌کنند در صورتی که این مسئله‌ی اشتباهی است و در واقع باید گفت یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌ها به جامعه‌ی بشری کنار گذاشتن اخلاق و ارزش‌های اخلاقی است.

رییس‌جمهور با بیان این که تمام ادیان الهی انسان را دعوت به صلح و عدالت می‌کنند، افزود: راهکار اصلی در این قضیه این است که ما مروج اخلاق و ارزش‌های دینی باشیم و در واقع ادیان الهی همه را دعوت به یک حقیقت می‌کنند و آن توحید، عمل صالح و کار نیک است.

او با بیان این که باید تلاش کنیم که اخلاق وارد مناسبات سیاسی و اجتماعی شود، گفت: همان طور که گفتم متاسفانه کسانی که اخلاق را از جامعه‌ی بشری حذف کرده‌اند به این کار افتخار می‌کنند و وقتی ما آن‌ها را به اخلاق دعوت می‌کنیم اخم می‌کنند و دعوت کننده را مسخره می‌کنند.

رییس‌جمهور با بیان این که متاسفانه اکنون ما بعضا شاهد هستیم که دین‌داری و پیروی از انبیاء به عقب‌ماندگی و جهالت ترجمه می‌شود، گفت: این در حالی است که همه‌ی انبیای الهی جهت کمک به انسان برای برپایی یک زندگی سعادتمند آمده‌اند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: تا زمانی که خوی تجاوزگری مهار نشود جنگ‌ها ادامه پیدا می‌کند و راهکار این است که ما تلاش کنیم ارزش‌های اخلاقی و دینی و پایبندی به ارزش‌ها را در جامعه گسترش دهیم.

او با بیان این که ما نباید اجازه دهیم که زیاده‌خواهان و بداخلاقان اعمال زشت خود را تئوریزه کنند و آن را تبدیل به یک مکتب و راه و رسم زندگی کنند، اظهار کرد: من یقین دارم که مردم آمریکا با جنگ‌افروزی مخالف هستند. ما مردم آمریکا را شریک در جنایت‌هایی که دولت آمریکا انجام می‌دهد و در جنگ نمی‌دانیم. مردم در هیچ کجا شریک جنگ نیستند بلکه مخالف آن هستند ولی متاسفانه عده‌ای برای ارضای تمایلات خود جنگ را ایجاد می‌کنند.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با گسترش مناسبات مردم دو کشور ایران و آمریکا، گفت: ما می‌توانیم خارج از مناسبات رسمی روابط مردم دو کشور را برقرار کرده و آن را گسترش دهیم و این شدنی است و شما گروه‌های طرفدار صلح نیز باید این قضیه را دنبال کنید تا دولت آمریکا نیز همراهی لازم را بکند و من در ایران نیز شرایط را برای گفت‌وگوها و رفت و آمد مردم دو کشور آماده می‌کنم.

وی هم‌چنین با اشاره به حضور زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، تصریح کرد: حضور زنان در کشور ما در پست‌های حساس و تخصصی بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است.

احمدی‌نژاد هم‌چنین با تاکید بر این که جوانان باید وارد تصمیم‌گیری‌ها شوند، گفت: اگر جوانان وارد تصمیم‌گیری‌ها نشوند و به امور توجه نداشته باشند این یک امر خطرناک است. جوانان اگر سیاسی شوند این خود باعث می‌شود که سیاست از انحصار یک عده خاص بیرون بیاید و کارها و تصمیمات مردمی‌تر و انسانی‌تر شود؛ بنابراین جوانان باید در تصمیم‌گیری‌ها نقش عمده‌ای را ایفا کنند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالات یکی از شرکت‌کنندگان در این جلسه که گفت ما برای آمدن به ایران دچار مشکل ویزا هستیم، گفت: رفع این مسئله شدنی است و من در این راستا به آقای خزاعی ماموریت می‌دهم. البته در کارهای دو کشور مقرراتی حاکم است و تا آن جا که قوانین به ما اجازه دهد ما تلاش می‌کنیم که برای رفت و آمد تسهیلات مناسب ایجاد کنیم.

این سخن رییس با تشویق حضار همراه بود.

رییس‌جمهور در مورد رابطه‌ی ایران و آمریکا نیز، گفت: دولت آمریکا خود رابطه با ایران را قطع کرد.

وی هم‌چنین ادامه داد: ما انتظار داریم که روابط آمریکا با کشورهای مختلف از جمله ایران بر اساس احترام و عدالت باشد. ما انتظار نداریم که دولت آمریکا به ما کمک کند و یا چیزی به ما بدهد بلکه همان طور که گفتم ما انتظار داریم که روابط بر اساس احترام و عدالت باشد.

وی در پاسخ به اظهارنظر یکی از شرکت‌کنندگان در جلسه که گفت ما نگران ایجاد جنگ جدیدی از سوی آمریکا هستیم، گفت: من به شما بشارت می‌دهم که دولت آمریکا دیگر قادر نیست تا ده‌ها سال آینده جنگ جدیدی آغاز کند؛ البته ممکن است دیگرانی بعضا ایجاد کنند اما ما می‌توانیم جلوی آن‌ها را بگیریم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: دولت و ملت ایران دنبال جنگ با هیچ کسی نیست و ما از جنگ بدمان می‌آید.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: بهترین کمکی که آمریکا می‌تواند به امنیت خلیج فارس بکند این است که نیروهای خود را از منطقه بیرون ببرد و کاری به منطقه نداشته باشد. چرا که مردم خاورمیانه می‌توانند خود امنیت را در منطقه با کم‌ترین هزینه ایجاد کنند.

این موضوع نیز تشویق حضار را درپی داشت.

رییس‌جمهور در پایان، گفت: ملت ایران، ملت آمریکا را دوست دارد و ما اختلافی با مردم آمریکا نداریم و با کمک هم می‌توانیم روابط سازنده و خوبی بین دو ملت ایران و آمریکا ایجاد کنیم و ما علاقه داریم که هر سال میلیون‌ها نفر از ایران به آمریکا سفر کرده و از آمریکا به ایران.

وی هم‌چنین با تشکر از گروه‌های طرفدار صلح و ضدجنگ، اظهار کرد: اسم احمدی‌نژاد را نیز در فهرست اعضای خود وارد کنید.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به نیویورک، پیش از صحبت‌های رییس‌جمهور تعدادی از اعضای گروه‌های طرفدار صلح و ضدجنگ آمریکا به بیان نظرات خود پرداختند.

 

کد خبر 64292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز