همشهری آنلاین: دکتر محمود احمدی‌نژاد بامداد چهارشنبه بعد از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در یک مصاحبه‌ مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف دنیا پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در جمع خبرنگاران در نیویورک در ابتدا با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در زمینه‌های مختلف، گفت: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در ایجاد صلح و امنیت در عرصه‌ جهانی دارند و در این ارتباط می‌توانند کمک زیادی بکنند.

رئیس جمهور همچنین با بیان دوران اندیشه و فرهنگ در زندگی بشر آغاز شده است، اظهار داشت: امید داریم که روزی فرا برسد که عدالت جایگزین تبعیض شود و دوستی و محبت جای کینه‌توزی و دشمنی را بگیرد.

موضوع هسته‌‌ای ایران سیاسی است

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که در ارتباط با پرونده‌ی هسته‌‌ای ایران سوال کرده بود، گفت: موضوع هسته‌‌ای ایران یک مسئله‌ سیاسی است نه یک مسئله‌ حقوقی.

رئیس جمهور با اشاره به گزارشات آژانس در ارتباط با صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران، خاطر نشان کرد: آقای البرادعی سال گذشته به ایران سفر کرده بود، ایران نیز بر اساس طرحی به سوالات آژانس پاسخ گفت و آقای البرادعی نیز به ما گفت که از نظر او مسئله‌ هسته‌‌ای حل شده است و در نشست مارچ شرایط را عادی اعلام می‌کند، اما قبل از اعلام نظر آژانس، دولت آمریکا مجموعه‌ای از ادعاهایی را مطرح کرد و آژانس را تحت فشار سنگین قرار داد که این ادعاها را مورد بررسی قرار دهد؛ درحالی که طبق مقررات آژانس هیچیک از اعضاء نمی‌تواند علیه عضو دیگری ادعایی را مطرح کند و اگر یک عضو ادعایی را مطرح کند آژانس نباید آن ادعا را مورد بررسی قرار دهد؛ ولی در این ارتباط آمریکایی‌ها آژانس را تحت فشار سنگین قرار دادند و بر اساس این فشارها بررسی این ادعاها در دستور کار آژانس قرار گرفت.

وی گفت: ادعاها و اسناد ارایه شده به صورت بچگانه جعل شده‌اند و هر بچه‌ دبستانی نیز که آنها را مشاهده کند متوجه جعلی بودن آنها می‌شود.

ایران تاکنون بیشترین همکاری را با آژانس داشته است

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون بیشترین همکاری را با آژانس داشته است، گفت: به ما می‌گویند برای اینکه از حقوق قانونی خود استفاده کنید و بتوانید این حقوق را به دست آورید باید آمریکا را راضی کنید! ولی ما نه می‌خواهیم، نه علاقه‌مندیم و نه می‌توانیم که دولت زیاده‌خواه آمریکا را راضی یا قانع کنیم. ما یک عضو آژانس هستیم و باید از حقوق خود استفاده کنیم.

احمدی‌نژاد گفت: به ما می‌گویند فعالیت‌های ناشناخته‌ خود را اعلام کنید. ما به آنها می‌گوییم ما فعالیت ناشناخته‌ای نداریم و اگر شما می‌دانید آدرس این فعالیت‌ها را به ما بدهید؛ ولی آنها از این امر امتناع می‌کنند و خود آنها نیز می‌دانند که فعالیت ناشناخته‌ای وجود ندارد، ولی از ما می‌خواهند چیزی که وجود ندارد و عدم است را اثبات کنیم که این امکان‌پذیر نیست.

رئیس جمهور گفت: ما به آژانس توصیه می‌کنیم که تحت فشار سیاسی قرار نگیرد و به دولت‌هایی که این کار را می‌کنند می‌گوییم که از زورگویی دست بردارند چراکه این کارها اثری ندارد.

وی گفت: ایران کشوری بزرگ است و به صورت صادقانه و شفاف عمل می‌کند، فعالیت‌های خود را در معرض آژانس قرار داده است و به صورت قاطع نیز از حق خود دفاع می‌کند و اجازه نمی‌دهد که دیگران نیز او را از حق خود محروم کنند.

ایران صلح‌دوست‌ترین کشور خاورمیانه است

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ایران صلح‌دوست‌ترین کشور خاورمیانه است، گفت: راه ملت ایران روشن است، ما اهل گفت‌وگوییم و زیر بار زور نمی‌رویم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ابزار تحریم و تهدید متعلق به گذشته است، گفت: استفاده از این واژه‌ها این تصور را به ذهن متبادر می‌کند که استفاده‌کنندگان از این واژه‌ها دچار عقب‌ماندگی تاریخی هستند.

رژیم صهیونیست نمی‌توانند به ایران آسیب برساند

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه اسرائیل تهدید کرده که به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند و ایران برای مقابله با این تهدیدات چه برنامه‌هایی دارد؟ گفت: رژیم صهیونیستی برای تهدید درست شده است و وظیفه‌ی اصلی این رژیم تهدید و اشغالگری است. این رژیم درست شده تا ترور کند و مردم را تحت فشار قرار دهد.

احمدی‌نژاد گفت: تهدیدهای این رژیم چیز جدیدی نیست و هم صهیونیست‌ها و هم حامیان آنها می‌دانند که آنها خیلی کوچک‌تر و ناتوان‌تر از آن هستند که بتوانند به ایران آسیب برسانند.

رئیس جمهور بار دیگر با تاکید بر اینکه ملت ایران ملتی صلح‌دوست و اهل گفت‌وگوست، تصریح کرد: البته هر دستی که بخواهد علیه ملت ایران شلیک کند آن دست قبل از شلیک از بازو به صورت قاطع قطع می‌شود.

وی گفت: این حرف‌هایی که صهیونیست‌ها می‌زنند در واقع برای سرپوش گذاشتن بر روی شکست‌ها و مشکلاتی است که در داخل دارند. این رژیم به آخر خط رسیده است و دیگر قادر به اشغالگری نیست و برای سرپوش گذاشتن بر روی ضعف‌های خود این حرف‌ها را می‌زند و این تهدیدها را می‌کند ولی خودشان می‌دانند که خیلی کوچک‌تر از این هستند که بتوانند در این ارتباط اقدامی انجام دهند.

آمریکایی‌ها باید از زورگویی دست بردارند

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با رابطه‌ ایران و آمریکا و گفت‌وگو با کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور، گفت: دولت آمریکا 28 سال قبل به صورت یک‌طرفه و یک‌جانبه روابط خود را با ایران قطع کرد در صورتی که ما خواهان روابط با تمام ملت‌ها بودیم، ولی آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که با قطع رابطه می‌توانند ایران را تنبیه کنند و جلوی پیشرفت ایران را بگیرند؛ ولی 28 سال گذشته و شما می‌بینید که امروز ایران قدرتمندتر از 28 سال قبل است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما معتقدیم آمریکایی‌ها باید از زورگویی دست بردارند و با کشورها روابط احترام‌آمیزی را داشته باشند»، گفت: امروز نیز خواهان روابط دوستانه هستیم، ولی بر پایه‌ی احترام متقابل و عدالت و اینکه آمریکایی‌ها از موضع زورگویانه دست بردارند.

وی همچنین با بیان اینکه من پیشنهاد کردم که حاضرم با کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در محل سازمان ملل گفت‌وگو کنم البته در حضور رسانه‌ها به نحوی که هر یک از طرفین نظرات خود را مطرح کنند، ادامه داد: همانطور که گفتم ما از روابط در چارچوب عدالت و احترام متقابل استقبال می‌کنیم.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره کمک کشورهای غربی به صدام برای بمباران شیمیایی برخی از مناطق ایران، گفت: کشورهای غربی در بمباران شیمیایی برخی از مناطق ایران به صدام کمک و از او حمایت کردند و قضیه‌ بمباران شیمیایی را مسئولان قضایی ما پیگیری می‌کنند.

احمدی‌نژاد همچنین بار دیگر در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع هسته‌‌ای، گفت: مسئله‌ هسته‌‌ای از نظر ما حل شده و همه این را می‌دانند و امروز مسئله‌ هسته‌‌ای ایران مسئله‌ اول جهان نیست و این فرصت خوبی برای کشورهای غربی است که خودشان را از این مسئله بیرون بشکند و آنها نیز می‌دانند که مسئله‌ هسته‌‌ای ایران امروز تمام شده است.

قدرت در ایران در دست مردم است

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار صدای آمریکا که از وی پرسید امروز قدرت در ایران دست کیست؟ گفت: امروز در ایران قدرت در دست مردم است و حاکم اصلی در ایران مردم هستند و در واقع تمام مسئولان را مردم انتخاب می‌کنند. مردم ایران به صورت مستمر بر عملکرد مسئولان نظارت دارند. رهبری، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، شوراها و مجلس خبرگان به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند و قدرت متعلق به مردم است. در ایران مردم‌سالاری حقیقی حاکم است و همه در برابر مردم مسئول هستند و همه‌ مسئولان از جمله خود من با متن مردم در ارتباط هستیم.

سازمان‌های حقوق بشر آمریکا سیاسی اظهارنظر می‌کنند

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید سازمان‌های حقوق بشر آمریکا مطرح کرده‌اند که در ایران حقوق بشر رعایت نمی‌شود و بعضا روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان تحت فشار هستند؛ گفت: سازمان‌های حقوق بشر آمریکا مثل دیگر سازمان‌های آمریکا هستند و اظهارنظر آنها ارزش حقوقی ندارد و در واقع آنها از موضع سیاسی اظهارنظر می‌کنند.

رئیس جمهور گفت: این سازمان‌های حقوق بشر آمریکایی در مورد زندان گوانتانامو، جنایت‌های آمریکا در عراق و شنود تلفن مردم آمریکا تاکنون گزارشی منتشر نکرده و حرفی نزده اند و در واقع حرف آنها از نظر ما دارای مبنای حقوقی نیست.

طرح ایران در باره موضوع فلسطین انسانی و دموکراتیک است

وی همچنین در پاسخ به سوال همین خبرنگار مبنی‌بر اینکه« شما پیشنهادی را در مورد قضیه‌ فلسطین مطرح کرده‌اید و گفته‌اید که رفراندوم آزاد در این کشور برگزار شود در حالی که این کشور دارای دولت است و به نظر می‌رسد صحبت‌هایی که شما در مورد مردم فلسطین مطرح می‌کنید بعضا به ضرر مردم فلسطین است و در داخل ایران نیز عده‌ای نظرات متفاوتی از نظرات شما دارند»، گفت: در مورد فلسطین شما باید نظر مردم فلسطین را جویا شوید نه نظر برخی از افراد داخل ایران را. البته در ایران آزادی وجود دارد و افراد می‌توانند نظرات خود را مطرح کنند. جمهوری اسلامی ایران از حق مردم فلسطین حمایت می‌کند. ما در واقع این طرح را برای دفاع از حق فلسطینیان آماده کرده‌ایم که به زودی به سازمان ملل ارایه می‌کنیم.

احمدی‌نژاد گفت: این طرح دارای چند ویژگی است که از جمله ویژگی‌های آن این است که مسئله فلسطین را به صورت ریشه‌ای مورد بحث و بررسی قرار داده و برای حل آن پیشنهاد ارایه کرده‌اند. این درحالی است که در طرح‌های قبلی که در مورد فلسطین داده می‌شد به ریشه‌ی مساله فلسطین توجه نمی‌شد.

رئیس جمهور گفت: در واقع ما پیشنهاد دادیم که رفراندوم آزادی در فلسطین زیر نظر سازمان‌های بین‌المللی برگزار شود و فلسطینی‌ها نوع حکومت خود را در یک انتخابات آزادانه انتخاب کنند. طرح ایران در این زمینه طرحی انسانی و دموکراتیک است.

هر تصمیمی دولت و ملت عراق بگیرد برای ما محترم است

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که «شما در سخنان خود با انعقاد قرارداد امنیتی بین آمریکا و عراق مخالفت کرده‌اید»، گفت: من در سخنرانی خود چنین حرفی را نزدم و در واقع هر تصمیمی که دولت و ملت عراق بگیرد برای ما محترم است. حرف ما این است که چرا به صورت غیر قانونی ملت عراق تحت فصل هفت منشور سازمان ملل نگه داشته شده است؟ این تحمیل زمینه‌ساز تحمیل برخی از قراردادها به عراق می‌شود. این حرف دولت و ملت عراق نیز هست و ما با آنها هم نظریم.

خبرنگار دیگری از احمدی‌نژاد در مورد سرمقاله‌ نیویورک‌تایمز پرسید که اعلام کرده تحریم‌ها تاثیری بر ایران نداشته و باید آمریکایی‌ها سیاست جدیدی را در ارتباط با ایران آغاز کنند، رئیس جمهور کشورمان گفت: من در موقعیتی نیستم که در مورد هر مقاله‌ای که در روزنامه‌ها نوشته می‌شود صحبت کنم. اگر تغییراتی در رفتار دولت آمریکا به وجود بیاید قطعا در وضعیت موجود اثرگذار خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین در مورد خط لوله‌ گازی بین ایران، هند و پاکستان نیز گفت: امروز با رئیس جمهور پاکستان در این ارتباط صحبت کردم و امیدوارم این قرارداد در آینده‌ی نزدیک نهایی شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مبارزه با تروریسم، گفت: هر کسی که بخواهد به صورت واقعی و حقیقی با تروریسم مبارزه کند ملت ایران در کنار آن خواهد بود. ملت ایران جزو قربانی‌های تروریسم است و با کسانی که به صورت حقیقی و واقعی بخواهند با تروریسم مبارزه کنند همکاری می‌کند.

عقب ماندگان سیاسی به دنبال سلاح هسته‌‌ای هستند

احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارنظر اخیر سارا پیلین معاون مک‌کین که اعلام کرده اگر ایران به توانایی هسته‌‌ای دست پیدا کند هولوکاست دوم صورت می‌گیرد، گفت: ما فکر می‌کنیم که افراد آزاد هستند که عقاید خود را بگویند و اجازه دهیم که ایشان نیز حرف خود را بزنند و البته هر کسی که حرف بزند نباید ما جواب آن را بدهیم. ما معتقدیم که هر کس که به دنبال سلاح هسته‌‌ای است یک عقب‌مانده‌ سیاسی است، چرا که دوران استفاده از این سلاح تمام شده است و هر کس به دنبال استفاده از آن برود ضرر می‌کند. البته ما از تبلیغات انتخاباتی مطلع هستیم و به آن توجهی نمی‌کنیم.

چیزی که در ایران مجازات ندارد حرف زدن علیه مسئولان است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که «شما صحبت از آزادی کردید ولی گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از روزنامه‌نگاران ایرانی تحت فشار هستند و اگر روزنامه‌نگاری در ایران از مسئولان انتقاد کند مورد مجازات قرار می‌گیرد»، گفت:« چیزی که در ایران مجازات ندارد حرف زدن علیه مسئولان است. البته اگر کسی حقوق دیگری را زیر پا بگذارد با آن برخورد قانونی می‌شود، ولی انتقاد از مسئولین به صورت مطلق آزاد است.»

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از روزنامه‌های منتقد در ایران وجود دارند که بعضا تندترین انتقادات را به شخص رئیس جمهور می‌کنند، گفت:« من خبر ندارم که کسی تاکنون به خاطر انتقاد از رئیس جمهور و مسئول اجرایی کشور مورد تعقیب قرار گرفته باشد. در ایران آزادی خیلی بیشتر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید. این در حالی است که در قانون جزایی آمریکا توهین به یونیفرم نظامی هم مجازات دارد.»

تضمینی وجود ندارد ناتو سربلند از افغانستان خارج شود

رئیس جمهور همچنین در مورد حضور نیروهای نظامی ناتو در افغانستان، گفت: در حال حاضر نیروهای ناتو در افغانستان وجود دارند و از روزی که این نیروها در منطقه حضور پیدا کرده‌اند تولید مواد مخدر، افراطی‌گری و ناامنی در این کشور گسترش پیدا کرده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: هیچ تضمینی وجود ندارد که نیروهای ناتو بتوانند سربلند از افغانستان خارج شوند. آنها باید به نصایح دوستانه که به آنها می‌شود گوش دهند.

به آژانس توصیه می‌کنیم که تحت فشار قرار نگیرد

رئیس جمهور همچنین در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر آژانس جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار بیشتری قرار دهد واکنش ایران چه خواهد بود؟ گفت: ما تحت هر شرایطی تصمیم لازم را می‌گیریم و تا امروز نیز به لطف خداوند بهترین تصمیمات را گرفته‌ایم.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما دوست داریم که روابط‌مان با آژانس ادامه پیدا کند و به آژانس توصیه می‌کنیم که تحت فشار قرار نگیرد و به کشورهای دیگر نیز توصیه می‌کنیم که آبرو و حیثیت آژانس و دیگر سازمان‌های بین‌المللی را نبرند.

وضعیت امنیت در عراق بهتر از سال گذشته است

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد امنیت عراق و اینکه چرا این مذاکرات سه جانبه‌ ایران، عراق و آمریکا در مورد موضوع عراق متوقف شده است؟ گفت: امروز خوشبختانه وضعیت امنیت در عراق بهتر از سال گذشته است و ایران تمام توان خود را در خدمت دولت عراق برای برقراری امنیت گذاشته است. کمیته‌ سه‌جانبه‌ آمریکا، عراق و ایران جهت توسعه‌ امنیت در عراق ایجاد شدند و این کمیته و مذاکرات را ما قطع نکرده‌ایم و در صورت لزوم هر موقع که لازم باشد آن را ادامه می‌دهیم.

از تغییرات سازنده و مثبت در رفتار آمریکا استقبال می‌کنیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد توسعه‌ روابط مردم ایران با آمریکا، گفت: ما از هر نوع توسعه روابط بین مردم استقبال می‌کنیم. ما سه سال قبل پیشنهاد دادیم که خط مستقیم پروازی بین ایران و آمریکا برقرار شود منتها از آن استقبال نشد و امروز اگر دولت آمریکا تصمیم بگیرد که در رفتار خود تغییری ایجاد کند ما از تغییرات سازنده و مثبت در رفتار آمریکا استقبال می‌کنیم.

مسائل منطقه را کشورهای منطقه می‌توانند حل کنند

رئیس جمهور ایران همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با مسئله‌ گرجستان و بحران صورت گرفته در این منطقه، گفت: فکر می‌کنیم که مسائل منطقه را کشورهای خود منطقه می‌توانند حل کنند و می‌توانند در کمال صلح و برادری در کنار هم زندگی کنند. البته در قضیه‌ گرجستان مدیریت خوبی صورت نگرفت و بهتر از این می‌شد که این صحنه را مدیریت کرد و یکی دیگر از مشکلات عمده‌ بروز این بحران دخالت‌های بیگانگان و تحریکات ناتو و رژیم صهیونیستی بود و ما معتقدیم که باید آنها از دخالت در امور منطقه بپرهیزند و اجازه بدهند کشورهای منطقه خود مسائل‌شان را حل و امنیت ایجاد کنند.

مشکلی در خلیج فارس نداریم

رئیس جمهور همچنین در پایان این مصاحبه‌ مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در ارتباط با روابط ایران با کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس از جمله امارات، گفت: روابط ما با کشورهای خلیج فارس دوستانه و تاریخی است و تحریکات دیگران نمی‌تواند روابط دوستانه‌ ما را مورد خدشه قرار دهد. ما مشکلی در خلیج فارس نداریم، روابط ما با امارات نیز دوستانه است و حجم این ارتباطات رو به گسترش است و حرف‌هایی که از بیرون از منطقه منتشر و زده می‌شود ربطی به این روابط ندارد.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: کشورهای منطقه می‌توانند مسائل را خودشان حل کنند و مشکلی ندارند.

کد خبر 64223

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز