همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ارائه‌ طرحی برای برگزاری رفراندوم آزاد در سرزمین فلسطین، خطاب به دبیرکل سازمان ملل گفت: در آینده‌ نزدیک این طرح را که به منظور تعیین سرنوشت ملت فلسطین تنظیم شده، برایتان ارسال خواهم کرد.

به گزارش ایرنا،‌ دکتر محمود احمدی نژاد عصر دوشنبه اول مهر به وقت محلی در دیدار با بان‌کی‌مون مهمترین مسایل منطقه‌ای، بین المللی و برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و دبیرکل سازمان ملل متحد بر ضرورت حل ‌و فصل مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌‌ای ایران تاکید کردند.

احمدی نژاد با تاکید براینکه ملت ایران اهل گفت و گو و منطق است، تصریح کرد: علاقمند هستیم موضوع هسته‌ای ایران به صورت صلح آمیز حل شود و این امر نیازمند رفتار عادلانه طرف‌های مقابل است.

ورود آژانس به بررسی ادعاهای آمریکاغیرقانونی است

وی با بیان اینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا قانونی و مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی است، به مانع تراشی و اعمال فشار از سوی دولت آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت:‌ ادعاهای آمرِیکا علیه ایران پایان ناپذیر است و ورود آژانس انرژی اتمی برای بررسی این ادعاها غیرقانونی است و این به دشمنی دولت آمریکا با ملت ایران بر می‌گردد و چه کسی می‌تواند اعتماد دشمن را جلب کند جز اینکه از حقوق خود بگذرد.

ریشه مشکلات امروز دنیا را باید در رفتار دولت آمریکا جستجو کرد

رئیس جمهوری خطاب به دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد:‌ریشه مشکلات امروز دنیا را باید در رفتار دولت آمریکا جستجو کرد و امیدواریم جنابعالی بتوانید در برقراری صلح در جهان موفق باشید.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد ثبات و امنیت در عراق تصریح کرد:‌باید از استقلال ،‌وحدت ملی و یکپارچگی عراق حمایت کنیم و تلاش کنیم تا مشکلات این کشور با گفت و گو حل شود.

عراق دیگر نباید تحت منشور سازمان ملل باقی بماند

وی با اشاره به حفظ عراق تحت منشور حق سازمان ملل گفت:قرار داشتن عراق تحت این منشور بهانه‌ای برای اعمال نظرات آمریکا بر مردم عراق است و دلیل قانونی برای آن وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به اوضاع در افغانستان اظهار داشت:‌ سیاست‌های ناتو باعث شده افراط گرایی و تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش یابد.

رئیس جمهوری در ادامه از اوضاع فلسطین ابراز نگرانی کرد و گفت:‌مردم فلسطین در محاصره دائمی غذا و دارو قرار دارند و اینگونه اقدامات اگر جنایت نیست،‌جنایت به چه معنا است و سازمان ملل در کجا باید نقش آفرینی کند.وقت آن است که به تجاوز و غارت پایان داده شود.

احمدی نژاد تاکید کرد:‌طبیعی است اگر سازمان ملل نقش خود را به درستی ایفا نکند مردم از خود دفاع می‌کنند.

طرح ایران برای برگزاری رفراندوم آ‍زاد در سرزمین فلسطین

وی همچنین با اشاره به ارایه طرحی برای برگزاری رفراندوم آ‍زاد در سرزمین فلسطین گفت:‌در آِینده نزدیک این طرح را که به منظور تعیین سرنوشت ملت فلسطین تنظیم شده برایتان ارسال خواهم کرد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از حضور دکتر احمدی نژاد در مقر سازمان ملل راه حل غیر صلح آمیز را برای موضوع هسته‌ای ایران بی فایده دانست و گفت:‌ برای حل و فصل این موضوع باید راه حل مسالمت آمیز اتخاذ شود و رفتار غیر صلح آمیز را رد کرده و محکوم می‌کنیم.

وی با اشاره به اوضاع فلسطین اظهار داشت:‌سازمان ملل تنها سازمان بین المللی است که برای غزه کمک‌های انساندوستانه ارسال می‌کند و در این زمینه مباحث را با صدای بلند، ‌روشن و قاطعانه بیان می‌کنیم.

دبیر کل سازمان ملل هممچنین با قدردانی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای تثبیت دولت لبنان خواستار کمک به ایجاد ثبات در دولت افغانستان شد.

کد خبر 64054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز