گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری که بامداد امروز به وقت تهران وارد نیویورک شده بود، عصر فردا به وقت نیویورک (شامگاه به وقت تهران) در شصت‌وسومین مجمع عمومی‌سازمان ملل سخنرانی می‌کند

مجمع عمومی ‌سازمان ملل متحد از امروز کار خود را با برگزاری یک نشست با عنوان رعایت حقوق، ابتکار جهانی‌سازی‌ اخلاقی آغاز می‌کند.  سپس احسان اوغلو دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی‌سخنرانی خواهد داشت. 

سخنرانان در 2 نوبت صبح و عصر به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند و حداکثر زمان برای سخنرانان هر کشور حدود 15 دقیقه است.

به گزارش ایسنا، برنامه سخنرانی سران کشورها در شصت و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از امروز با سخنرانی نماینده برزیل آغاز می‌شود و در روز پنجشنبه با سخنرانی نماینده واتیکان پایان خواهد یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، مجمع عمومی‌سازمان ملل چهارم مهر پایان می‌یابد و رئیس‌جمهوری سخنران پنجم بعد از ظهر امروز- نیمه‌شب به وقت تهران- خواهد بود.

پیش از وی رئیس‌جمهور لیتوانی سخن می‌گوید و پس از وی نیز میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان به بیان سخنان خود می‌پردازد. 

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که ایسنا آن را منتشر کرد، نوشت: انتظار می‌رود محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران از سخنرانی روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل برای محکوم کردن شورای امنیت که ایران را برسر برنامه‌ هسته‌‌ای تهران، تحریم کرده است، استفاده کند.

این خبرگزاری همچنین اعلام کرد: انتظار می‌رود احمدی‌نژاد از سخنرانی‌اش در سازمان ملل که روز سه‌شنبه انجام می‌گیرد برای صحبت درباره بی‌عدالتی در نظم جهانی استفاده کند.

در این دوره از نشست‌ها 76کشور در سطح سران، 9کشور در سطح معاون نخست وزیر و 41کشور در سطح وزیر امور خارجه شرکت خواهند کرد.

آغاز برنامه‌ها

محمود احمدی‌نژاد که صبح روز یکشنبه تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد، برنامه‌های خود را از روز گذشته آغاز کرد.  عصر دیروز احمدی‌نژاد باهیأت سردبیری روزنامه لس آنجلس تایمز دیدار و گفت‌وگو کرد.

ایرنا همچنین گزارش داد که رئیس‌جمهوری با رادیو ان پی آر، رادیوی مردمی‌نیویورک مصاحبه می‌کند. وی همچنین ساعت 3بعدازظهر دیروز به وقت نیویورک (حدودساعت 23 به وقت تهران) در جلسه توسعه آفریقا به‌عنوان میهمان ویژه حاضرشد و سخنرانی کرد. 

رئیس‌جمهوری، بامداد امروز به وقت تهران هم، دیداری با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد داشت و سپس در جمع متخصصان ایرانی که در محل هیأت ایرانی و با حضور غلامحسین الهام، سخنگوی دولت و منوچهر متکی وزیر امورخارجه برگزار شد، حضور یافت و با آنان گفت‌وگو کرد.

احمدی‌نژاد تا پنجشنبه شب به وقت نیویورک (جمعه صبح به وقت تهران) در نیویورک خواهد بود و در برنامه‌های متعددی شرکت می‌کند که از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها می‌توان به دیدار وی با رهبران مذهبی آمریکا، دانشجویان، اصحاب قلم و ایرانیان مقیم این کشور اشاره کرد.

این چهارمین سفر احمدی‌نژاد به آمریکا برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل از زمان انتخابش به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران درحالی انجام شده است که برخلاف سایر سفرها و دیدارهای خارجی مجتبی ثمره‌هاشمی مشاور ارشد رئیس‌جمهوری و اسفندیار رحیم‌مشایی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وی را همراهی نمی‌کنند.

هرچند در مورد ثمره هاشمی اعلام شد که روادید برای سفر وی از سوی دولت آمریکا صادر نشده اما درخصوص همراهی نکردن مشایی با احمدی‌نژاد در سفر به نیویورک خبر دقیقی منتشر نشد.

دیدار با میشل سلیمان

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری شینهوا،  پایگاه اینترنتی نهار نت دیروز اعلام کرد: میشل سلیمان رئیس‌جمهوری لبنان که عصر یکشنبه برای حضور در شصت و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد قرار است با محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران دیدار کند.

تبادل نظر درباره مسائل جهانی

رئیس‌جمهوری گفت: سازمان ملل محل ابراز عقاید، نظرات، تبادل نظر و بحث و بررسی درباره مسائل مهم جهان است. احمدی‌نژاد هنگام ورود به فرودگاه جان‌اف‌کندی نیویورک به خبرنگاران اظهار داشت: امروز مسائل بسیار مهمی پیش روی بشر و مدیران جوامع ازجمله بحث تهدید، فقر، فاصله‌ها، درگیری‌ها، اشغالگری‌ها و تجاوز‌ها وجود دارد و اینها موضوعاتی است که باید مورد بحث و بررسی و ریشه‌یابی شود و راه‌حل برای آنها ارائه گردد.

احمدی‌نژاد پیش از ترک تهران نیز در جمع خبرنگاران و در فرودگاه مهر‌آباد گفت: تمام تلاش خود را انجام می‌دهم تا در سازمان ملل پیام ملت ایران را به گوش جهانیان برسانم.

سخنرانی ضدایرانی

دالیا ایتسیک، رئیس کنست پارلمان اسرائیل، برای شرکت در تجمع اعتراضی علیه رئیس‌جمهور به نیویورک رفته است.

به گزارش پایگاه خبری برنا، وی در تجمع اعتراضی در برابر سازمان ملل متحد از سخنرانان اصلی خواهد بود. دالیا ایتسیک که از سران حزب حاکم کادیماست، در 3سال اخیر ریاست کنست را در دست داشته است.

گفت‌وگوی تلفنی با چاوز

رؤسای جمهوری ایران و ونزوئلا پیش از ظهرروز یکشنبه درگفت‌وگویی تلفنی بر ضرورت و تعمیق بیش از پیش همکاری‌ها و رایزنی‌های 2کشور در عرصه‌های مختلف تاکید کردند.

هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلادر این مکالمه تلفنی با ابراز خرسندی از سربلندی و پیشرفت دولت و ملت ایران در مسائل جهانی، اظهار امیدواری کرد با حمایت و مساعدت مسئولان عالی رتبه ایران و ونزوئلا شاهد گسترش و ارتقای هر چه بیشتر روابط 2کشور در تمام زمینه‌ها باشیم.

کد خبر 64031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز