همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور اسلامی ایران، دوشنبه (۷ مرداد) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا با مردم این کشور سخن گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهور در این مصاحبه اختصاصی گفت: دولتمردان آمریکا با ادامه مسیر ۵۰ ساله گذشته متضرر خواهند شد اگر می‌خواهند با ملت ایران همکاری کنند، باید تهدید و اولتیماتوم را کنار بگذارند.

دکتر محمود احمدی‌نژاد اظهار داشت: همه مردم و اندیشمندان جهان از شرایط امروز دنیا ناراحت و ناراضی هستند؛ چرا که وضعیت امروز جهان با جایگاه و شأن بشریت تطابقی ندارد و امروز سایه ترس، کینه ورزی، تبعیض و بی‌عدالتی بر جامعه بشری سنگینی می‌کند. طبیعی است در چنین شرایطی افرادی که دلسوز بشریت هستند و علاقه‌مند به زندگی سعادتمند و صلح و آسایش برای مردم دنیا می‌باشند، برای تغییر وضعیت موجود جهان تلاش کنند.

رئیس‌جمهور تغییر وضعیت موجود جهان را نیازمند شناخت ریشه‌های مشکلات دانست و خاطر نشان کرد: نگاه مادی به جهان و انسان، دیدگاه یکجانبه‌گرایی و سلطه‌گری و دور شدن از تعلیمات انبیاء و ارزش‌های انسانی، ریشه به‌وجود آمدن وضعیت موجود جهان است.
وی اضافه کرد: راه حل بهبود این شرایط نیز تغییر جهت بشریت به سوی ارزش‌ها و تعلیمات انبیاء الهی از جمله خداپرستی، عدالت، صلح و عشق به انسانهاست. اگر چنین فضایی حاکم شود، جهان مملو از صلح و صفا می‌شود و ریشه مشکلات هم خشکانده خواهد شد.

رئیس جمهور تأکید کرد: ایجاد چنین شرایطی، مسئولیت و وظیفه مهم همه کسانی است که به انسان‌ها و جامعه بشری علاقه‌مند هستند و خلاصه سخن ملت ایران با ملت‌های دنیا و از جمله مردم آمریکا نیز همین مسأله است.

دکتر احمدی نژاد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ان.بی.سی آمریکا که"پیام شما به دنیا و مردم آمریکا پیام همکاری است یا تقابل؟" گفت: اتفاقاً سوال ما از دولتمردان آمریکایی این است که آنها می‌خواهند در برابر ملت ایران کدام رویکرد را داشته باشند؟ البته بیش از ۵۰ سال است که رویکرد سیاستمداران آمریکا رویارویی با ملت ایران بوده است و مردم کشور ما نیز به این شرایط عادت کرده و زندگی خود را با آن تطبیق داده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز شاهد رفتارهای جدیدی از سوی دولتمردان آمریکایی هستیم و سوال این است که آیا این تغییر رفتار، احترام‌آمیز و عادلانه است و یا ادامه همان مسیر تقابل با ملت ایران می‌باشد که در قالب جدیدی در حال ظهور و بروز است.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: اگر رفتار کنونی ادامه همان رویکرد ۵۰ سال گذشته باشد، ملت ایران همچنان از حقوق و استقلال خود دفاع خواهد کرد اما اگر تغییر رویکرد جدیدی اتفاق بیفتد، در این صورت با شرایط جدیدی روبرو هستیم و پاسخ ملت ایران نیز به آن مثبت خواهد بود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه"پاسخ تهران به گروه ۵+۱ و ادعای ضرب الاجل تعیین شده برای ایران در آن اجلاس چیست؟" اظهار داشت: ما چنین برداشتی از مذاکرات ژنو نداریم. در این مذاکرات گروه ۵+۱ و ما بسته‌ای را ارائه کردیم و بر روی برنامه کاری مشترک مذاکرات انجام شد. طبیعی است که در گام اول بر روی مشترکات دو بسته مذاکره شود و اگر دو طرف در مشترکات به توافق رسیدند، این زمینه فراهم می شود که روی نقاط افتراق هم به توافق دست یابند.

دکتر احمدی‌نژاد ادامه داد: البته اگر بنا به تهدید و تحریم ملت ایران باشد، پاسخ ما کاملا روشن است. اما اگر مسیر بر اساس تفاهم و همکاری تنظیم شده باشد، باید با گفت‌و‌گو، زمینه‌های مختلف همکاری را تعریف کنیم. ترجیح جمهوری اسلامی ایران این است که رویکرد طرف مقابل بر مبنای همکاری باشد، ولیکن اختیار تصمیم گیری را به دیگران می‌دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: هیچ کس قادر نیست با ملت ایران از موضع تحریم و ضرب‌الاجل صحبت کند و چنین رویکردی به حل مسئله کمک نخواهد کرد.

دکتر احمدی‌نژاد ادامه مذاکرات روی نقاط مشترک را زمینه خوبی برای نزدیک شدن کشورها به هم دانست و در پاسخ به این اظهارنظر که" اگر حاضر شوید شرایط ۵+۱ را بپذیرید، احتمال باز شدن درهای دنیا به روی شما وجود خواهد داشت"، گفت: امروز هم درهای دنیا به روی ما بسته نیست. امروز جمهوری اسلامی ایران، کشوری بزرگ با اقتصادی روبه‌رشد است و با کشورهای مختلف دنیا نیز روابط اقتصادی و فرهنگی گسترده‌ای دارد. البته همه می‌دانند که ملت ایران همچون گذشته برای ادامه پیشرفت و زندگی خود به چند کشور زورگو نیازی ندارد.

وی افزود: معتقدیم که هر نوع شرط گذاشتن برای مذاکرات و ادامه همکاری، تلاش برای عدم تفاهم جهت پیشبرد گفت‌و‌گوهاست. اگر روی نقاط مشترک متمرکز شویم، بهتر می توان به تفاهم دست یافت.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: شرایط امروز دنیا به گونه‌ای است که حتی به کشور چند میلیونی هم نمی‌توان اولتیماتوم داد، چه رسد به ملت بزرگ ایران. ضمن اینکه هر اقدامی باید مبنای حقوقی داشته باشد. در اجلاس ژنو نیز بحث ضرب‌‌الاجل مطرح نبوده و ما چنین دریافتی از آن نداریم. البته مذاکرات ژنو را یک گام به جلو می‌دانیم و باید با گام‌های جدید آن را به پیش برد.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: حضور نماینده آمریکا در مذاکرات ژنو را مثبت ارزیابی می‌کنیم؛ مشروط بر اینکه این رفتار در فضایی منطقی و عادلانه ادامه پیدا کند.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره برخی مشکلات اقتصادی کشورمان، خطاب به مجری شبکه ان.بی.سی گفت: شما نگران ملت ایران نباشید! مردم ایران خودشان مشکلات داخلی خود را حل خواهند کرد. طرح چنین سؤالاتی مثل این است که گفته شود چرا بیش از ۱.۲ درصد از مردم آمریکا یعنی بیش از ۳ میلیون نفر در زندان هستند و یا اینکه چرا هنوز بازمانده‌های طوفان کاترینا آواره بوده و بیش از ۴۰ میلیون نفر بی‌خانمان هستند؛ چنین مسایلی مربوط به اوضاع داخلی آمریکا است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر کسی صادقانه و براساس قانون و عدالت برای مذاکره با ملت ایران پیش بیاید؛ ملت ایران از آن استقبال خواهد کرد، اما اگر با ملت ایران با زبان تهدید سخن گفته شود، پاسخ تاریخی ملت ایران مشخص است.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به این ادعا که" اگر تهران پیش‌شرط مذاکرات هسته‌ای (تعلیق) را بپذیرد، ملت ایران خوشبخت خواهند شد" گفت: امروز هم ملت ایران خوشبخت است و هر روز بر خوشحالی و خوشبختی آنها افزوده می‌شود. چرا بعضی خیال می کنند نوع زندگی آنها بهترین زندگی است. هر ملتی زندگی مخصوص خود را دارد. اگر از ناحیه منافع آمریکا به این موضوع نگاه شود، سوال این است که آیا دولتمردان آمریکا با رویکرد ۵۰ سال اخیر خود در قبال جمهوری اسلامی ایران سودی برده‌اند؟ البته بدبین‌ترین تحلیلگران نیز اذعان دارند که آمریکا با اتخاذ چنین رویکردی متضرر شده است.

وی تأکید کرد: در زندگی انسان مسایل مهمتری در کنار مسایل مادی هم وجود دارد و آن حفظ عزت و کرامت انسانی است.

رئیس جمهور درپاسخ به این سوال که" آیا می‌خواهید نوعی تغییر در رفتار خود نشان دهید؟" اظهار داشت: ما با شرکت در جلسه ژنو این تغییر را نشان دادیم و از حضور نماینده آمریکا در این جلسه استقبال کردیم. اگر آنها همین روند را ادامه دهند، در آینده‌ای نزدیک شرایط تغییر خواهد کرد. لازمه تغییر شرایط هم‌آن است که آمریکا حقوق ملت ایران، قانون و شرایط احترام‌آمیز را در مناسبات سیاسی به رسمیت بشناسد و این کار سختی نیست. اگر سیاستمداران آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست خود را تغییر دهند، ضروری است که آن را اعلام کرده و سیاست‌های مثبت خود را اتخاذ کنند. چنین سیاستی، به نفع دولت آمریکا و همه ملت‌ها خواهد بود و ملت ایران نیز از آن استقبال می‌کند.

دکتر احمدی نژاد در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره قیمت عادلانه نفت تصریح کرد: البته این موضوع را باید در فضای اقتصادی تحلیل کرد. بازار باید به طور واقعی آزاد بوده و کالاها در شرایط عادلانه رقابت کنند. امروز شرایط مصنوعی در بازار حاکم است و قیمت‌ها واقعی نیست؛ زیرا برخی قدرت‌ها بازار را به صورت مصنوعی رشد داده و قیمت امروز نفت نیز حاصل رقابت آزاد در بازار نفت نیست.

رئیس جمهور درباره آینده عراق نیز خاطر نشان کرد: در نگاه بلند مدت، ملت عراق بر مشکلات خود فائق خواهند آمد اما در کوتاه مدت، شرایط به رفتار دولت آمریکا بستگی دارد. اگر دولتمردان آمریکا روش منطقی و انسانی را در پیش گیرند، شرایط عراق در مدت زمانی اندک بهبود خواهد یافت اما اگر در جهت تحمیل اراده خود حرکت کنند، تجربه تاریخی نشان داده که ملت عراق، مقاومت کرده و تحمل ستم را نخواهد داشت. در چنین صورتی اگر چه مردم عراق خساراتی خواهند دید، اما نهایتاً پیروزی با آنان خواهد بود. البته خسارت اصلی هم نصیب کسانی خواهد بود که به مردم عراق احترام قائل نشده‌اند.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه حقوق و استقلال ملت‌ها قابل معامله کردن نیست، تصریح کرد: همه می‌توانند در فضای ایده‌آل و عادلانه سود برده و لازم نیست کسی ضرر کند. در چنین فضایی صلح و امنیت پایدار مستقر خواهد شد.

دکتر احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به این ادعا که" احتمالاً یکی از مأمورین سابق اف.بی.آی در ایران ناپدید شده است، چه توضیحی دارید؟" تصریح کرد: چنین ادعایی از طریق رسانه‌ها مطرح شد و خانواده وی نیز با مسافرت به ایران با مسئولین دیدار و گفت‌و‌گو نموده و پاسخ‌های خود را دریافت کرده‌ است. البته دلیلی وجود ندارد که شخصی که به طور رسمی وارد ایران می‌شود، دچار مشکل گردد؛ ضمن اینکه یک تحلیل وجود دارد و آن اینکه این فرد در اختیار خود اف.بی.آی قرار دارد.

دکتر احمدی نژاد همچنین در پاسخ به این سوال که" آیا با تاسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران موافق هستید؟ خاطر نشان کرد: در واقع دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران دایر است و سفارت سوئیس این کار را انجام می‌دهد. البته هر اقدامی که منجر به توسعه روابط دو ملت شود، از آن استقبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که" قدرت واقعی در ایران بر عهده چه کسی است؟" تصریح کرد: روند تصمیم گیری در ایران کاملاً روشن است و با توجه به قانون اساسی و مسئولیت‌ها و اختیارات قانونی، هر مقامی در موضع خود تصمیم می‌گیرد.

دکتر احمدی نژاد درباره اینکه" آیا ایران به دنبال سلاح یا قدرت هسته‌ای است؟" گفت: ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و اعتقادی به آن نداریم و معتقدیم تاثیری در مناسبات سیاسی ندارد. رژیم صهیونیستی صدها کلاهک هسته‌ای دارد اما آیا برخورداری از سلاح هسته‌ای توانست این رژیم را در جنگ با لبنان پیروز کند؟ آیا سلاح هسته‌ای مانع از فروپاشی شوروی شد؟ آیا توانسته است آمریکا را در عراق و افغانستان پیروز کند؟

وی افزود: بمب اتم متعلق به قرن بیستم است و ما در قرن جدیدی هستیم. البته حرکت زشتی که توسط برخی از قدرت‌ها در موضوع انرژی اتمی اتفاق افتاده، آن است که انرژی هسته‌ای را معادل بمب هسته‌ای به جامعه بشری معرفی کرده‌اند. در حالی که انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بسیار سودمند و پاک است و باید همه ملت‌ها از آن استفاده کنند.

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: بمب چیز بدی است و هیچ کشوری نباید آن را داشته باشد و کسانی که ادعا می‌کنند بمب اتم بد است، ابتدا باید بمب‌های خود را از بین برده و اجازه دهند انرژی پاک در اختیار همه کشورها قرار گیرد. اگر در حال حاضر هزار نیروگاه هسته‌ای در دنیا فعال بود، آیا شاهد افزایش قیمت نفت بودیم؟

وی افزود: باید با وضع مقررات محکم و همه جانبه بر رفتار هسته‌ای همه کشورها بدون تبعیض و عادلانه نظارت گردد و اجازه داده شود که ملت ها از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنند.
رئیس شورای‌عالی امنیت ملی گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی ده‌ها بار تایید کرده است که برنامه هسته‌ای ایران هیچ انحرافی نداشته است اما همچنان برخی کشورها علیه ملت ایران جوسازی می‌کنند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر کسانی می‌خواهند با ملت ایران همکاری کنند، تهدید و اولتیماتوم را باید کنار بگذارند؛ چرا که نتیجه‌ای نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه" عده‌ای در غرب معتقدند برخی تصاویر آزمایش موشکی ایران از طریق کامپیوتر مونتاژ شده بود. این ادعا چقدر صحت دارد؟"، گفت: جمهوری اسلامی ایران نیازی به اینگونه اقدامات ندارد و قدرت دفاع موشکی ایران غیرقابل تردید است؛ ضمن اینکه هر موقع لازم باشد، تکرار خواهد شد و در آن صورت این قدرت به وضوح در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت.

کد خبر 59300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز