گروه سیاسی: وزیر امور خارجه از ارسال پیامی به دولت انگلیس خبر داد که در آن ایران خواستار تسریع در بازگشت نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات سابق ایران شده است.

منوچهر متکی که دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، این خبر را در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری که از وی درخصوص آخرین وضعیت پرونده تاجیک که با طرح برخی موارد اتهامی و پس از محاکمه ناعادلانه در انگلیس، به استرداد به آمریکا محکوم شده است، بیان داشت. 

وی با اشاره به ارسال پیامی ‌برای انگلیسی‌‌ها در این خصوص افزود: در این پیام ما با توجه به شرایط جسمی‌تاجیک، خواستار اقدامی‌ شایسته، متناسب و منطبق با قانون هستیم تا اجازه بازگشت هرچه سریع‌تر تاجیک به کشور داده شود.

پرونده تاجیک، سفیر سابق ایران در اردن درحالی مدت‌هاست به محاق مبهمی فرورفته که ایران سال گذشته، 15ملوان متجاوز انگلیسی را در اقدامی داوطلبانه و بدون پیگیری‌های دیپلماتیک یا در ازای اخذ امتیازی خاص آزاد کرد.

متکی همچنین درخصوص برنامه سفر رئیس‌جمهوری اسلامی‌ایران به نیویورک، گفت: موضوع سفر دکتر احمدی‌نژاد به نیویورک در دست بررسی است و پس از تمام شدن مطالعات کارشناسی و بررسی‌ها، قاعدتا این برنامه به اطلاع خواهد رسید.

وزیر امور خارجه در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا در سفر به ترکیه صحبتی در مورد مذاکرات ترکیه و رژیم صهیونیستی داشته است، گفت: در ترکیه و سوریه گزارشی در این رابطه داده شد اما ارتباط مستقیمی ‌بین سوریه و ترکیه وجود ندارد و آنچه تاکید کردیم، این است که هوشیاری لازم حفظ شود و سوریه به حقوق قطعی خود در بلندی‌های جولان دست یابد.

شورای سیاستگذاری ریاست‌جمهوری

با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای سیاستگذاری در وزارت کشور در این ارتباط ایجاد و جلسات اولیه را برگزار کرده‌ایم و ظرف چند ماه آینده ریز برنامه‌ها در این زمینه اعلام خواهد شد. این مطلب را سرپرست وزارت کشور دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران اعلام کرد. 

مهدی هاشمی‌در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره اظهارنظر معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور مبنی بر تامین امنیت اتباع آمریکایی درصورت تشکیل دفتر حفاظت منافع آمریکا در ایران اظهار داشت: ما امنیت تمام اتباعی که از کشورهای مختلف به ایران می‌آیند را تامین می‌کنیم.

سرپرست وزارت کشور در مورد بحث اصلاح قانون انتخابات که خبرنگار همشهری از وی پرسید، گفت: بحث‌های کارشناسی و تخصصی در این ارتباط در حال انجام است که امیدواریم تا 2، 3ماه آینده به مجلس ارائه شود.

وی درمورد علت تاخیر در تدوین لایحه جامع انتخابات و ارائه آن به مجلس هم گفت: ما نمی‌توانیم کیفیت قانون را فدای سرعت آن کنیم و معتقدیم باید با کار کارشناسی دقیق این کار صورت گیرد.

من چنین حرفی نزدم

اسفندیار رحیم‌مشایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که مطرح کرد چرا در سخنان خود در همایش روز گذشته، بحث دوستی ملت ایران را با همه ملت‌ها، حتی مردم اسرائیل مطرح کردید؟ اظهار داشت: اصلا بحث من این نبود؛ شما خبرنگاران همیشه به‌دنبال چیزهای خاصی هستید و شما این چیزها را منتقل می‌کنید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد:  این یک مسئله بسیار روشن است و توضیح دادم که این یک بخش، از افتخارات ملت ایران است که هیچ دشمنی با مردم هیچ کشوری ندارد.

این درحالی است که به گزارش پایگاه خبری عصرایران،  پس از انتشار سخنان اخیر اسفندیار رحیم مشایی، معاون رئیس‌جمهوری و دوست خطاب کردن مردم اسرائیل توسط وی، این اظهارات بازتاب گسترده‌ای در نشریات اسرائیلی همچون روزنامه‌های صهیونیستی یدیعوت آحارنوت و هاآرتص داشت و آنها این سخنان را در برابر اظهارات ضداسرائیلی رئیس‌جمهوری قلمداد کردند.

پاسخ متناسب با شرایط روز

وزیر دفاع تاکید کرد: پاسخ ایران به متجاوزان متناسب با تهدیدات و شرایط روز خواهد بود.

مصطفی محمد‌نجار در حاشیه جلسه دیروز هیات وزیران در جمع خبرنگاران، با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح کشورمان برای ارتقای توان رزمی‌خود اقدام به برگزاری رزمایش می‌کنند، افزود: همواره تجهیزات نظامی‌و دفاعی جدید در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای پاسخگویی به تهدیدات احتمالی دشمنان تولید می‌شود.

کد خبر 58523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز