چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

گروه سیاسی: در حالی که رایزنی در مورد پرونده نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات سابق ایران در اردن که از طرف دادگاه انگلیس محکوم به استرداد به آمریکا شده،

یکی از اصلی‌ترین محورهای سفر معاون اروپای وزارت امور خارجه به انگلیس در روزهای گذشته را تشکیل می‌داد، خبرهای دریافتی خبرنگار همشهری حاکی از آن است که موضوع استرداد این دیپلمات اسبق، به‌نظر جکی اسمیت، وزیر کشور انگلیس در روزهای آینده بستگی دارد.

پس از آنکه به‌دنبال رأی دادگاه انگلیس، دادگاه اتحادیه اروپا هم تقاضای بررسی پرونده تاجیک را نپذیرفت، چنانچه در روزهای آینده اسمیت رأی استرداد را تأیید کند، تاجیک به آمریکا مسترد خواهد شد.

این در حالی است که خوش‌بینی چندانی نسبت به‌نظر این وزیر زن کابینه گوردون براون به پرونده تاجیک وجود ندارد.  مهدی صفری، معاون اروپای وزارت امور خارجه هم روز گذشته در دیدار لرد وست، معاون وزیر کشور انگلیس موضوع تاجیک را مطرح کرد.

نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات اسبق ایران در اردن حدود 2 سال پیش توسط پلیس انگلیس و به اتهام واهی تلاش بر ضد‌منافع آمریکا در خاورمیانه دستگیر شد و چند ماه قبل هم دادگاه انگلیس رأی به استرداد وی به آمریکا داد.

معاون اروپای وزارت امور خارجه در جریان سفر به لندن و در دیدار جک استرا، وزیر دادگستری انگلیس در لندن که ایرنا از آن خبر داد، از طولانی شدن پرونده تاجیک به‌ویژه باتوجه به بی‌گناهی و شرایط جسمانی و روانی وی گلایه کرد. 

صفری در این دیدار ابراز امیدواری کرد این مشکل هرچه سریع‌تر حل و فصل شده و این موضوع از پرونده روابط 2 کشور خارج شود.

منافقین همچنان تروریستی

وزیر دادگستری انگلیس هم در دیدار معاون وزیر امور خارجه درباره موضوع خروج نام گروهک منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی انگلیس گفت: دولت انگلیس همچنان منافقین را یک گروهک تروریستی می‌داند.

وی افزود: دولت انگلیس تلاش کرده است تا نام این گروه همچنان در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا باقی بماند. 

در جریان خارج کردن نام گروهک منافقین از فهرست گرو‌ه‌های تروریستی، ظاهرا نوعی اختلاف میان کابینه براون با دستگاه قضائی این کشور وجود داشت که در نهایت با رأی دادگاه عالی انگلیس، نام منافقین از فهرست گروه‌های تروریستی خارج شد.

استرا مدعی شد که دولت انگلیس از حامیان جدی قرار گرفتن نام این سازمان در فهرست گروه‌های ممنوعه تروریستی است.  صفری هم رأی دادگاه انگلیس در مورد منافقین را سیاسی، غیرحقوقی و نقطه تاریک دیگری در روابط سیاسی ایران و انگلیس دانست.

گام‌های بزرگ اعتمادسازی

معاون وزیر امور خارجه همچنین در دیدار دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: تهران گام‌های بزرگی برای اعتمادسازی در مورد برنامه هسته‌ای خود اتخاذ کرده است.

به گزارش ایسنا، مهدی صفری تصریح کرد: ایران اصول شفافی در زمینه‌ احیای حقوق قانونی و مشروع خود دارد و هرگز پذیرای استانداردهای دوگانه در مورد برنامه‌ هسته‌ای صلح‌آمیزش نخواهد بود.

مواضع غیرقابل‌قبول

معاون اروپای وزیر امور خارجه در دیدار مایک گیپس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس عوام انگلیس هم از مواضع لندن در قبال برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران انتقاد کرد. 

صفری در این دیدار با اشاره به مسئله منافقین و ذکر جنایات آنان در حق ملت‌ ایران، تماس‌های برخی نمایندگان پارلمان این کشور با عناصر منافقین را سؤال‌برانگیز خواند.

معاون اروپای وزیر امور خارجه که از روز دوشنبه در رأس هیاتی با هدف گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای و دوجانبه در سفری 3 روزه وارد لندن شده بود، روز گذشته به سفر خود پایان داد.

کد خبر 63055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز