پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون اروپای وزارت امور خارجه ایران در یک کنفرانس خبری در لندن گفت: ایران هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط خود با انگلیس ندارد.

به گزارش ایرنا، مهدی صفری که در پایان سفر سه روزه خود به لندن [دیدار معاون وزیر خارجه با وزیر خارجه انگلیس] با خبرنگاران گفت و گو می کرد، اظهارداشت: این سفر که از حدود دو ماه پیش برنامه ریزی شده بود، به دعوت دولت انگلیس انجام شد.

وی همچنین به دیدارهای خود با مقامات انگلیسی در این سفر اشاره کرد و گفت: مذاکرات خوبی با دیوید میلیبند وزیر، خارجه، جک استرو ،وزیر دادگستری، سایمون مکدونالد، مشاور سیاست خارجی نخست وزیر، معاون وزیر کشور و همچنین رئیس کمیسیون امورخارجی پارلمان انگلیس داشتم .

وی با اشاره به دیدار خود با وزیر خارجه انگلیس گفت که در این دیدار از دیوید میلیبند برای سفر به ایران دعوت کرده و وی نیز این دعوت را پذیرفته است. صفری اظهار داشت: زمان دقیق سفر وزیرخارجه انگلیس به تهران از طریق کانال های دیپلماتیک نهایی خواهد شد.

فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، اوضاع عراق، افغانستان و قفقاز نیز از جمله محورهای مذاکرات معاون اروپای وزیرامورخارجه کشورمان با وزیر خارجه انگلیس بود.

صفری اعلام کرد که مذاکراتی در خصوص رفع محدودیتهای موجود علیه شعبه بانک ملی ایران در لندن با مقامات این کشور داشته و خواستار از سرگیری هر چه سریعتر فعالیت این بانک شده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا این درست است که ایران قصد اتلاف وقت در مذاکرات هسته‌ای با غرب را دارد؟، گفت: در تماسی که آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اخیرا با آقای سولانا داشت، آمادگی ایران را برای از سرگیری مذاکرات با گروه 1+5 اعلام کرد.

معاون اروپای وزارت خارجه کشورمان افزود: ولی آقای سولانا با بیان اینکه اکنون به دلیل تحولات قفقاز و درگیری بر سر مساله گرجستان مشغول است خواستار موکول شدن این مذاکرات به زمان دیگری در آینده شد.

صفری تاکید کرد که ایران خواستار از سرگیری هر چه سریعتر مذاکرات هسته‌ای با غرب است.

وی همچنین درباره خروج نام گروهک منافقین از فهرست سازمان‌های تروریستی در انگلیس گفت: در دیدارهایی که با مقامات انگلیسی از جمله وزیر دادگستری داشتیم اعلام کردیم که منافقین جرایم بسیاری مرتکب شده اند و بیش از 14 هزار تن از شهروندان و مقامات ایرانی را ترور کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه اعضای این گروهک در دوران جنگ تحمیلی شانه به شانه نیروهای متجاوز صدام حسین علیه ملت ایران می‌جنگیدند، گفت: مقامات انگلیس اعلام کرده اند که موضع دولت این کشور در برابر گروهک منافقین با موضع ایران یکسان است.

صفری افزود: مقامات این کشور همچنین تاکید داشتند که تصمیم برای خارج کردن این گروه از فهرست تروریستی انگلیس مربوط به دستگاه قضایی و خارج از اختیار دولت این کشور بوده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص موضع ایران در قبال بحران گرجستان گفت: موضع ما روشن است، ما خواهان برقراری صلح و امنیت در آن منطقه هستیم به ویژه اینکه این بحران در نزدیکی منطقه ما شکل گرفته است.

صفری با اشاره به اینکه ایران نسبت به شرایط فعلی قفقاز نگران است، اعلام کرد که تهران طرح پیشنهادی خود برای حل مساله گرجستان را در قالب طرح 3+3 ارائه داده است.

وی در پایان به پرونده "نصرت‌الله تاجیک" سفیر سابق ایران در اردن اشاره کرد و افزود: در دیدار با وزیر خارجه انگلیس اعلام کردم که آقای تاجیک هیچ کار غیرقانونی انجام نداده است و باید هرچه زودتر این موضوع خاتمه یابد.

معاون وزیر امورخارجه ایران با تاکید بر اینکه دستگیری تاجیک با انگیزه سیاسی انجام شده است خواستار آزادی فوری و بازگشت هر چه سریعتر وی به ایران شد.

کد خبر 63078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز