سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: گرجستان یکی از کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی است که در منطقه قفقاز واقع شده و از نظر جغرافیای سیاسی اهمیت زیادی دارد.

گرجستان

این کشور از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از شرق با آذربایجان همسایه است. در غرب این کشور دریای سیاه قرار دارد.

کشور گرجستان یکی از کشورهای قاره اروپا است البته به طور دقیق باید گفت کشوری است که در منطقه اوراسیا قرار دارد که مرز بین اروپا و آسیا است. دو سوم این کشور کوهستانی است.

این کشور تاریخ طولانی دارد. گرجستان دومین کشور در جهان بود که دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی در قرن چهارم پس از میلاد انتخاب کرد. مردم آن به میهمان‌نوازی معروفند و سنت‌ها و غذاهای آن طرفداران زیادی دارد.

این کشور عضو سازمان جهانی تجارت است و تلاش می‌کند به عضویت اتحادیه اروپا و ناتو درآید.

سیاست در گرجستان

در جمهوری سوسیالیستی گرجستان رئیس جمهور هم رئیس حکومت است و هم رئیس دولت. رئیس جمهور با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود. نخست‌وزیر این کشور هم مسئولیت برخی از وزراتخانه‌ها را به عهده دارد.

مجلس قانونگذاری این کشور ۲۳۵ کرسی دارد که نمایندگانش با رای مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شوند.

Georgia map

اقتصاد در گرجستان

تولید ناخالص داخلی این کشور ۶۵/۱۹میلیارد دلار است. دو میلیون و ۲۰ هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در این کشور ۶/۱۳ درصد است. ۳۱ درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ نرخ تورم در آن ۱۱ درصد بود.

محصولات صادراتی آن شامل ضایعات آهن، آب معدنی، سنگ آهن، وسایل نقلیه و میوه و خشکبار است که به کشورهای ترکیه، آذربایجان، روسیه، ارمنستان، ترکمنستان، بلغارستان، آمریکا، اوکراین، کانادا و آلمان صادر می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل سوخت، وسایل نقلیه، ‌ماشین‌آلات، حبوبات و دیگر مواد خوراکی و دارو است که از کشورهای روسیه، ترکیه، آلمان، اوکراین و آذربایجان وارد می‌شود.

مردم گرجستان

جمعیت این کشور چهار میلیون و ۶۳۰ هزار نفر با میانگین سنی ۳۸ سال است. رشد جمعیت در این کشور منفی است. امید به زندگی برای زنان ۸۰ و برای مردان ۷۳ سال است.

زبان رسمی این کشور گرجی است که الفبای ویژه خود را هم دارد. حدود ۸۴ درصد از مردم این کشور مسیحی ارتودوکس و ۱۰ درصد مسلمان هستند.

گرجستان در یک نگاه

مساحت ۶۹،۷۰۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۴،۶۳۰،۸۴۱ نفر
پایتخت تفلیس
واحد پول لاری
دامنه اینترنتی ge.
پیش شماره ۹۹۵+
کد خبر 51770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز