گروه سیاسی: هوشنگ امیراحمدی که خود را رئیس انجمن دوستی ایران و آمریکا معرفی می‌کند، طی ‌گفت‌و گویی مفصل با روزنامه‌همشهری عصر گفت که حضور مجددش در تهران بنابر تمایل خود او صورت گرفته است.

وی اگرچه تلویحا تصریح کرد به جهت طرح گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران و بحث‌های پیرامون آن راهی ایران نشده، اما در عین حال خاطر نشان کرد که قبل از آنکه به تهران بیاید با برخی مقامات رسمی ایالات متحده دیدار و در این باره گفت‌وگو کرده است.

امیراحمدی همچنین از دیدار چند روزه خود با شائول موفاز معاون نخست‌وزیر اسرائیل خبر داد که به درخواست آنها در نیویورک صورت گرفت.

موفاز چندی قبل در اظهاراتی مغرضانه گفته بود چنانچه ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند، اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد. به گفته امیراحمدی وی به همین خاطر با تشریح مواضع واقعی نظام جمهوری‌اسلامی ایران درخصوص مسئله اسرائیل و فلسطین نسبت به پیامد هرگونه حمله‌ای به ایران از سوی اسرائیل به موفاز هشدار داده است.

حاشیه و متن سفر قبلی هوشنگ امیراحمدی بخشی دیگر ازگفت‌وگوی همشهری عصر را تشکیل می‌دهد که نکات خواندنی دارد. وی ضمن آنکه لطف آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهوری جهت فراهم کردن مقدمات سفرش به ایران را یادآور می‌شود می‌گوید که حضور پیشین او نه به دعوت رحیم مشایی معاون رئیس‌جمهور بلکه به سفارش مقام بالاتر؛ یعنی شخص احمدی‌نژاد صورت گرفت.

امیراحمدی در عین حال که تصریح می‌کند در سفر قبلی خود تقریبا با تمام اعضای کابینه رئیس دولت دیدار و گفت‌وگو داشته است، می‌افزاید که تا این لحظه دیدار مجددی با مسئولان کشور نداشته هرچند که همیشه قراری برای انجام ملاقات هست ولی باید دید چه پیش می‌آید.

رئیس انجمن دوستی ایران و آمریکا در بخشی دیگر از گفت‌وگو در خصوص احتمال برقراری رابطه ایران و آمریکا با تاکید بر اهمیت این موضوع، می‌گوید: در حال حاضر برخی با قد و قواره کوچکشان در این زمینه اظهار نظر می‌کنند.

وی در ادامه بزرگترین چالش اسرائیل را نه اعراب بلکه ایران می‌داند که آنها هم زیرکانه این موضوع را بردوش آمریکا منتقل کرده‌اند. امیراحمدی همچنین با تاکید بر اینکه نه جاسوس است و نه خائن می‌گوید: عاشق ایران است و درباره رابطه آمریکا با ایران حتی اگر حامل پیام رسمی هم نباشد، حامل حرف است. 

امیراحمدی نهم تیرماه در فاصله‌ای کمتر از چهارماه مجددا به ایران آمد. مشروح این مصاحبه را می‌توانید فردا در روزنامه همشهری عصر بخوانید.

کد خبر 57859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز