همشهری آنلاین: رئیس جمهوری در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی پی‌بی‌سی آمریکا به سوالات خبرنگار این شبکه پاسخ گفت و به رئیس جمهوری آینده آمریکا توصیه‌هایی کرد.

به گزارش ایرنا احمدی‌نژاد با طرح چند توصیه به رییس جمهوری آینده آمریکا اظهار داشت: آمریکا رویکرد ناشایست گذشته خود در قبال مردم جهان را تغییر دهد و تلاش کند مشکلات داخلی مردم آمریکا مرتفع شود.   

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا، گفت: دوست داریم فرصت‌ها در اختیار مردم آمریکا قرار گیرد تا آزادانه انتخاب کنند. البته در مسایل داخلی آمریکا دخالتی نمی کنیم. اما از اینکه حق انتخاب مردم آمریکا بسیار محدود است و مجبورند از میان تنها دو کاندیدا یکی را انتخاب کنند، نگرانی داریم.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، احمدی نژاد با بیان اینکه چند توصیه به انتخاب شونده نهایی در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا داریم، خاطر نشان کرد: هر کس در انتخابات آتی آمریکا انتخاب شود باید رویکردهای گذشته را تغییر دهد.
وی افزود: چهره دولت آمریکا دردنیای امروز مناسب نیست و هیچ کس - نه دولت‌ها و نه ملت‌ها - علاقه ای به آمریکا ندارند چرا که دولت آمریکا دیگران را تحقیر می کند و این موضوع به نفع هیچ کس نیست.

رییس جمهوری تصریح کرد: کسی که رییس جمهوری آمریکا خواهد شد ابتدا باید مشکلات داخلی مردم آمریکا را حل و فصل نماید. همچنین فرد انتخاب شده جدید بایستی نیروهایی که آمریکا در کشورهای مختلف دنیا مستقر کرده را جمع آوری کند و به فرهنگ، شخصیت و خواسته مردم دنیا احترام بگذارد.

وی با بیان اینکه رعایت این امور به نفع صلح جهانی و مردم آمریکا است، تاکید کرد: البته به طور طبیعی این اتفاقات خواهد افتاد و هر دولتی سر کار بیاید، مجبور است تغییر رویه دهد.
احمدی نژاد با اشاره به اینکه ملت ایران همواره در موضع دفاع بوده است، اظهار داشت: از کودتای 28 مرداد تا سقوط رژیم پهلوی، دولت آمریکا نسبت به ملت ایران عملکرد بسیار بدی داشته و حقوق ملت ما را تضییع نمودند.

اما وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد، امام راحل اعلام کردند که می خواهیم با همه کشورها به جز رژیم نژاد پرست آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی دوست باشیم. امام خمینی (ره) با این حرکت به نوعی نسبت به تمام بدی های آمریکا چشم پوشی کرد، اما دولت آمریکا باز هم خوب عمل نکرد و به دخالت در امور داخلی کشورمان ادامه داد.

وی اضافه کرد: کسانی که رییس جمهوری و نخست وزیر کشورمان و نیز صدها تن از مردم ایران را ترور کردند و به آتش کشیدند، مورد حمایت دولت آمریکا قرار گرفتند. دولت آمریکا بعد از آن هم با حمایت از صدام دیکتاتور، بدون هیچ دلیلی ایران را مورد تجاوز نظامی رژیم بعثی قرار داد. حتی متاسفانه دولت آمریکا ما را بدون هیچ دلیلی تحریم اقتصادی نمود، امروز هم با فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان مخالفت می کند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه ملت ایران با این همه اقدامات ناشایست در صورت تصحیح اشتباهات گذشته حاضر است همه این مسایل گذشته را کنار بگذارد ، تصریح کرد: این نهایت بزرگواری ملت ایران است. اما شرط آن مشاهده تغییر رفتار اساسی در عملکرد دولتمردان آمریکا است. ایران از درگیری استقبال نمی کند بلکه از خودش دفاع می کند.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: امیدوارم کسی که در انتخابات آمریکا انتخاب می شود تغییرات اساسی در رویکرد این کشور به وجود آورد و فکر می کنم خواست مردم آمریکا هم تغییر رویکرد این کشور در تعاملات جهانی است.

دولت بوش از فرصت ها استفاده نکرد

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که دولت ایران چه تمهیداتی اندیشیده تا اوضاع روابط میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا را بهبود بخشد، خاطر نشان کرد: من برای رییس جمهور آمریکا نامه ای ارسال کردم اما وی پاسخ آن را نداد که کارخوبی نبود. در عراق مذاکره کردیم و دو سال پیاپی آمادگی خود را برای گفتگو در سازمان ملل و درحضور رسانه‌ها اعلام کردم اینها فرصت های استثنایی و طلایی بود که برای دولت آمریکا ایجاد کردم تا شرایط را تغییر دهد اما متاسفانه دولت بوش از آن استفاده نکرد.

رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: در طول تاریخ، پیامبران و انسان های صالح، پرچمدار خوبی ها، زیبایی ها و برادری و دوستی میان ملت ها بوده اند. درمقابل نیز افراد و گروههایی هم به دنبال ظلم، تجاوز، تبعیض و ایجاد درگیری بین ملتها بودند.اما سعادت بشر در آن است که در مسیر انبیا حرکت کند.

احمدی نژاد افزود: امیدواریم دنیا به محلی تبدیل شود که همه انسانها رشد کرده و استعدادهایشان شکوفا شود و به قله های کمال دسترسی پیدا کنند.

گرجستان نباید اختلافات با همسایه اش را از طریق نظامی دنبال می کرد

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره مسایل پدید آمده در جنگ میان گرجستان و اوستیای جنوبی با تاکید بر اینکه امنیت و منافع ملت ها نباید قربانی رقابت های قدرت های بزرگ شود، تصریح کرد: همه مسایل را با گفت و گو و منطق می توان حل کرد. امروز رقابت سنگینی بین غرب و شرق شکل گرفته و متاسفانه کشورهایی صحنه بروز این رقابت ها شده اند.

وی اضافه کرد : دولت گرجستان نباید مسایل داخلی و اختلافات با همسایه اش را از طریق نظامی دنبال می کرد چرا که می توانست به نحو بهتری صحنه را مدیریت کند تا به درگیری نینجامد.

رییس جمهوری ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که ما عمل روسیه راتایید می کنیم اما همه می دانند که بالاخره مدیریت اصلی درگیری های اخیر، در دست گرجستان بود .
احمدی نژاد تاکید کرد: هیچ دولتی نباید مجری سیاست های دیگران در برابر همسایگانش باشد. البته جمهوری اسلامی ایران هم با گرجستان و هم با روسیه روابط خوبی دارد و تلاش می کنیم این دو کشور در صلح و دوستی در کنار هم زندگی کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه دخالت ناتو و دیگران در این ماجرا، اوضاع را بدتر می کند، تصریح کرد: بهتر است آنها دخالت نکنند چرا که در هر جایی که ورود داشته اند، نتوانسته اند مسایل را حل کنند.

احمدی نژاد افزود: روسیه و گرجستان، دو کشور همسایه هستند و باید با هم زندگی کنند و بالاخره راه همزیستی مسالمت آمیز را نیز با هم پیدا می کنند.
وی اظهار داشت: معتقدیم کشورهای منطقه می توانند اوضاع داخلی خودشان را اداره کنند، حضور ناتو و برخی موضع گیری ها، کار را بهتر نخواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: تشدید جنگ لفظی به نفع هیچ کس به خصوص گرجستان نیست و البته اولین قربانی اینگونه رفتارها نیز گرجستان خواهد بود.

احمدی نژاد در بیان راه حل درگیری های اخیر در منطقه آسیای میانه تاکید کرد: کشورهای منطقه می توانند بین گرجستان و روسیه صلح برقرار کنند. اما ما نگران مردم گرجستان هستیم که قربانی رفتارها و اقدامات نابخردانه شدند.

ناتو در هیچ جا دستاوردی نداشته است

رییس جمهوری با بیان اینکه ناتو تاکنون در هیچ جایی دستاوردی نداشته است، گفت: ناتو در حالی که تاکنون در افغانستان موفق نبوده است، چطور خیال می کند که می تواند در گرجستان دستاوردی داشته باشد؟ روش های ناتو، غلط است چرا که به مردم احترام نمی گذارند.

احمدی نژاد در ادامه مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی پی.بی.سی آمریکا درباره مسایل جاری در افغانستان نیز گفت: باید اجازه داد تا ملت افغانستان مسایل و مشکلات خود را حل و اقوام مختلف در کنار هم در صلح و صفا زندگی کنند. البته ما به دنبال ترجیح هیچ قومی نسبت به قوم دیگر نیستیم اما از روند سیاسی در افغانستان حمایت می کنیم و فکر می کنیم باید مردم در انتخابات آزاد، سرنوشت خود را تعیین کنند.

وی ادامه داد : ما با رییس جمهوری افغانستان رابطه خوبی داریم و ایشان را رییس جمهوری قانونی این کشور می دانیم. تا به حال نیز برای بازسازی افغانستان کمک های قابل توجهی کرده ایم.

اشغالگران امور افغانستان را به مردم این کشور بسپارند

رییس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری اظهار داشت: اگر دخالت های بیرونی و توسط برخی نیروهایی که در افغانستان حضور دارند صورت نگیرد مردم آنجا به کمک یکدیگر مشکلاتشان را حل می کنند. چرا که آنها صدها سال با هم زندگی کرده اند. ولی متاسفانه مردم افغانستان همواره قربانی دخالت های خارجی بودند.

وی افزود: امروز هم روشن است که نیروهای بیگانه برای تامین منافع خودشان در افغانستان حضور دارند. چنانچه از زمان اشغال این کشور تاکنون تولید مواد مخدر در این کشور 6 برابر شده است.

وی خاطر نشان کرد: اطلاعاتی وجود دارد که بخشی از کشورهای عضو ناتو، همزمان با طالبان و گروههای دیگر همکاری می کنند و این روش درستی نیست. رفتار دوگانه نمی تواند نتایج مثبتی داشته باشد و ما آن را به ضرر این کشور ها و افغانستان می دانیم.
احمدی نژاد اظهار داشت : باید فرصت داد تا مردم افغانستان خودشان تصمیم بگیرند، آنها یک ملت باصدها سال سابقه هستند که می توانند مشکلات خود را به راحتی حل کنند. با حضور نیروهای ناتو نه تنها امنیت در افغانستان پیاده نشده بلکه ناامنی به پاکستان هم گسترش پیدا کرده است و این خوشایند نیست.

وی با اشاره به اشتباهات مکرر نیروهای خارجی حاضر در منطقه و در افغانستان افزود: آنها مردم و فرهنگ منطقه را نمی شناسند.

رییس جمهوری با طرح این پرسش که اگر ناتو برای کمک به مردم افغانستان آمده است چرا برنامه زمان بندی شده برای حضور و خروج خود ارایه نداده است، تاکید کرد: امروز توسط اشغالگران حتی در مراسم جشن عروسی ،مردم افغانستان با بمباران قتل عام می شوند.
وی با بیان اینکه اشغالگران درصدد القاء مساوی دانستن مردم افغانستان و گروهک طالبان هستند، تصریح کرد: دهها گروه در افغانستان وجود دارد که یکی از آنها طالبان است. اگر بنا بود به مردم افغانستان کمک شود باید این گروه ها به صلح و توافق دست می یافتند.

 سوال این است که برنامه ناتو برای ایجاد امنیت، محدود کردن مواد مخدر و جلوگیری از کشتار روزانه مردم افغانستان چیست و چه موقع حضور ناتو در افغانستان به پایان می رسد.
احمدی نژاد تاکید کرد: نیروهای اشغالگر باید با برنامه زمان بندی شده، امور افغانستان را به مردم این کشور بسپارد.

وی خاطر نشان کرد: می دانید که ناتو برای مهار چین و روسیه به افغانستان آمده است. طالبان بهانه ای بیش نیست والا خاستگاه طالبان مشخص است. اقدامات نیروهای اشغالگر نیز بازی¬های سیاسی و تکراری برای فریب افکار عمومی است.

رییس جمهور تصریح کرد: اینکه ناتو بالاخره و بعد از 7 سال در حالی که تمام افغانستان را زیر و رو کرده و نتوانسته است بن لادن را پیدا کند سوال برانگیز نیست؟

دکتر احمدی نژاد با طرح این پرسش که بن لادن کجاست ؟ و چه زمانی قرار است وی پیدا شود؟ تاکید کرد: البته وجود بن لادن نیز بهانه کافی برای به خاک و خون کشیدن مردم افغانستان نیست و اشغالگران باید به اینگونه اقدامات خود پایان دهند.

آمریکا در نحوه ورود به عراق و تداوم حضور مرتکب بزرگترین اشتباه تاریخ شد

رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره اوضاع جاری در عراق گفت: دولت عراق تاکنون نشان داده است که در برقراری ثبات و امنیت در کشور خود توانمند است. در حال حاضر مجموع شرایط نسبت به سال های گذشته بهتر شده است و دولت عراق می تواند مسوولیت ها را برعهده گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در منطقه خاورمیانه مرزبندی هایی به نام شیعه و سنی وجود ندارد، گفت: دولت عراق نماینده همه مردم عراق است. برای ما شیعه، سنی و کرد همه محترم و در چارچوب سیاسی عراق حق انتخاب دارند.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: در عین حال در عراق حتی یک نفر را پیدا نمی کنید که به ادامه حضور آمریکایی ها راضی باشد. البته برخی به خاطر شرایط موجود حاضرند زمانبندی خروج نیروی آمریکایی را بپذیرند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود با شبکه پی.بی.سی آمریکا در پاسخ به این ادعا که ایران گروه هایی را در عراق مسلح کرده است، گفت: این ادعا توسط دولت آمریکا مطرح شده است. اما آنها در طرح این اتهامات دو اشتباه را مرتکب شده اند. اول اینکه هیچ سند و مدرکی در رابطه با آن ارایه نکرده و دوم اینکه می کوشند اشتباهات و مشکلات خود را به گردن دیگران بیندازند.

احمدی نژاد تاکید کرد: باید قبول کرد که آمریکا هم در نحوه ورود و هم در تداوم حضور خود در عراق بزرگترین اشتباه تاریخ را مرتکب شده است.
وی با بیان اینکه ما از سقوط صدام حمایت کرده ایم، تصریح کرد: اما آمریکا در ادامه حضور خود در عراق اشتباه کرد و با مشکلات فراوانی مواجه شد. البته اینها قابل پیش بینی بود و با متهم کردن دیگران، این اشتباهات پاک نمی شود.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه ناامنی در عراق شدیداً به ضرر ملت ایران است، افزود: مردم عراق با ما دوست و عضو یک خانواده هستیم و دلیلی وجود ندارد که در امور آنها دخالت کنیم.

وی با طرح این سوال که دایره منافع ملی آمریکا کجاست ،تصریح کرد: به چه دلیل دولت آمریکا باید در داخل عراق منافع داشته باشد؟ اما برای ایران وجود یک کشور یکپارچه، مستقل و امن، مفید است زیرا که ما با عراق همسایه ایم و یک هزار و 500 کیلومتر مرز مشترک داریم. اما دولت و ارتش آمریکا درعراق دنبال کدام منافع هستند؟

رییس جمهوری درباره ضرورت خروج نیروهای آمریکا از عراق گفت:سه چهار سال پیش پیشنهاد دادیم که برای خروج زمانبندی شده ارتش آمریکا از عراق آماده کمک هستیم. اما متاسفانه در طول این سه چهار سال، صدها هزار نفر در این کشور کشته شدند و اگر تصمیم خروج از عراق سه سال قبل گرفته می شد، صدها هزار نفر از مردم عراق و نیز تعداد زیادی از سربازان آمریکایی کشته نمی شدند.

احمدی نژاد تصریح کرد : ایران کشوری بزرگ و قدرتمند با سابقه هفت هزار سال و با نفوذ فرهنگی گسترده است و با تمام ملت های اطراف خود روابط دوستانه و صمیمی دارد. بسیاری از سنت ها و عقاید میان ملت های منطقه مشترک است و علاقه مند هستیم همه همسایه ها یکپارچه، پیشرفته و در امنیت کامل باشند و آن را به نفع خود و منطقه می دانیم.

اقدام مشرف، اقدام عاقلانه ای بود

رییس جمهوری درپاسخ به سوالی درباره اوضاع اخیر کشور پاکستان و کناره گیری پرویز مشرف از ریاست جمهوری این کشور اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که پاکستان استقلال، امنیت و پیشرفت داشته باشد. اقدام رییس جمهور پاکستان اقدام عاقلانه ای بود که به خاطر امنیت پاکستان کنار رفت و این به نفع پاکستان خواهد شد.

حمایت 96 درصد مردم عرب از استفاده ایران از سوخت هسته ای

احمدی نژاد در پاسخ به ادعایی مبنی بر اینکه ملل عرب از قدرتمند شدن ایران ودستیابی به انرژی اتمی نگران هستند ، گفت: اگر منظورتان از ملل عرب، مردمی هستند که در منطقه زندگی می کنند، آخرین نظرسنجی ها حاکی از آن است که بیش از 96 درصد مردم کشورهای عربی خواهان استفاده ایران از مدیریت سوخت هسته ای هستند و از این موضوع خوشحال بوده و از آن حمایت می کنند.

وی تصریح کرد: ایران به دنبال سلاح اتمی نیست و نیازی به آن ندارد. رابطه مردم عرب نیز با ایران صمیمی است . خود آنها می گویند که یکی از محبوب ترین چهره ها بین ملت های عرب، رییس جمهوری اسلامی ایران است.

رییس جمهوری در پاسخ به اینکه آیا دین شما داشتن سلاح اتمی را منع می کند، خاطر نشان کرد: اسلام دین صلح و برادری است. ما همه مردم را دوست داریم و فقط با انسان های متجاوز، اشغالگر و زورگو مخالف هستیم.

وی ادامه داد: پیام اسلام ، پیام صلح است، البته همه پیامبران پیام آور صلح بودند. پیامبر اسلام نیز پرچمدار صلح و رحمت است. ملت ایران همه بشریت را به خداپرستی و برادری دعوت می کند و تاریخ چند هزار ساله ایران نیز نشان داده که هیچ گاه برخلاف عدالت عمل نکرده و حق هیچ ملتی را پایمال نکرده است. حتی اگر ما سلاح های متعارف هم داریم، برای دفاع از خودمان است.

وی با تاکید بر اینکه خواهان خلع سلاح همه قدرت ها از نظر هسته ای هستیم، گفت: داشتن سلاح هسته ای را خلاف انسانیت می دانیم و با کسی که سلاح اتمی ، میکروبی و شیمیایی تولید کند، به لحاظ اعتقادی مخالف هستیم و معتقدیم حل مساله بمب هسته ای با بمب هسته ای ممکن نخواهد بود چرا که راه حل آن، انسانی ، فرهنگی و سیاسی است.

رییس جمهوری تصریح کرد: سلاح هسته ای دیگر فایده ای ندارد و برای کشوری که سلاح هسته ای دارد، برتری سیاسی ایجاد نمی کند. چرا که قابل استفاده نیست و اساساً دوران استفاده از سلاح تمام شده است.

آژانس تحت فشار قدرت هایی است که سلاح هسته ای دارند

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا آژانس انرژی اتمی متقاعد نمی شود که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست؟ خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با آژانس انرژی اتمی هیچ مشکلی ندارد. اما آژانس تحت فشار قدرت هایی است که سلاح هسته ای دارند و خودتان می دانید که نماینده آمریکا به شدت به آژانس فشار وارد می کند. با این حال آژانس انرژی اتمی 12 بار در اسناد رسمی خود اعلام کرده است که هیچ انحرافی در فعالیت هسته ای ایران مشاهد نشده است.

رییس جمهوری در ادامه گفت: سوال ما این است که آژانس برای خلع سلاح قدرتهای هسته ای چه اقداماتی انجام داده است؟ آیا کشورهایی که سلاح هسته ای دارند، خطرناک هستند، یا آنهایی که ندارند؟ طبیعتاً کشورهایی که دارند باید خلع سلاح شوند.
وی افزود: تعجب می کنم چرا آژانس تاکنون حتی یک گزارش درباره بمب های اتمی آمریکا و دیگر کشورهای دارنده سلاح اتمی منتشر نمی کند در حالی که امروز سلاح های نسل پنجم هم ساخته می شود، آیا آژانس هیچ ماموریتی برای خلع سلاح آنها ندارد؟

وی تاکید کرد: تهران هیچ مشکلی با آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارد. بلکه با دولت هایی مشکل دارد که خودشان بمب اتم دارند و می خواهند انرژی هسته ای را به طور انحصاری در اختیار خود داشته باشد.

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که درحالی که روسیه اعلام کرده حاضر است در داخل کشور خود برای ایران غنی سازی کند، موضع ایران در این رابطه چیست، اظهار داشت: آیا ما می توانیم بگوییم که آمریکا روزانه 12 میلیون بشکه نفت تولید نکند و ما به آمریکا نفت می فروشیم؛ آیا می توانیم تعیین کنیم که مردم آمریکا چگونه زندگی کنند و چیزی که خودشان دارند از دیگران تهیه کنند. قطعاً این منطق، منطق درستی نیست.
دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: آمریکا، انگلیس و فرانسه که خودشان را معادل دنیا می دانند، نمی خواهند ما از انرژی هسته ای استفاده کنیم چرا که با پیشرفت ما مخالف هستند. 

رییس جمهوری در ادامه با اشاره به مخالفت آمریکا با فناوری ماهواره ای ایران و در پاسخ به این پرسش که این نگرانی وجود دارد که از این فناوری برای ساخت موشک استفاده کنید، گفت: این گونه قضاوت درست نیست و می توان درباره پیشرفت در عرصه های دیگر علمی نیز چنین قضاوتی کرد. این منطق درستی نیست که هیچ ملتی نباید پیشرفت کند چون پیشرفت آنها علیه ما خواهد بود. البته کشورهایی مثل ایران می توانند چنین ادعایی را مطرح کنند چون 150 سال به کشور ما ظلم کرده اند و از دشمن ما یعنی صدام حمایت کردند.این ما هستیم که خواستار خلع سلاح در جهان هستیم.

احمدی نژاد در ادامه مصاحبه خود، این اندیشه دولتمردان آمریکا که پیشرفت ملت های مختلف جهان را علیه منافع خود می دانند را اندیشه ای رو به زوال دانست و اظهار داشت: چنین اندیشه ای نمی تواند ادامه پیدا کند چون ملت آمریکا را به مقابله با همه ملت های جهان می کشاند. البته تاکنون نتیجه چنین دیدگاهی این بوده است که دولت آمریکا جزء نامحبوب ترین دولتها در دنیا قرار گرفته است.

 معتقدم سیاست مخالفت آمریکا با پیشرفت و رشد ملت ها ، سیاست غلطی است و دولتمردان آینده آمریکا باید آن را تغییر دهند.

رییس شورای عالی امنیت ملی در ادامه با بیان اینکه باید مشکلات و دغدغه های مشترک مورد رسیدگی قرار گیرد، گفت: ما آماده هستیم و اساساً بسته ای که جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده، حاوی مطالبی برای همکاری های مشترک است. در طراحی این بسته بسیار مترقی و باز عمل کرده ایم. تاکنون نیز در عراق و افغانستان کمک های فراوانی انجام داده ایم. برای اینکه علاقه مندیم مشکلات جامعه بشری حل شود.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: امیدواریم به نقاط مشترک و تفاهم آمیز و همکاری های مشترک برای حل مسایل جهانی دست یافته و بتوانیم دغدغه های متقابل و مشترک را برطرف کنیم و فکر می کنیم با گفتگو اکثر مسایل قابل حل است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نسبت به نحوه مدیریت جهان نگرانی فراوانی دارد ، تصریح کرد: در گفتگو و مذاکره می توانیم دغدغه های مشترک را انتقال داده و همکاری جمعی را برای حل مشکلات پدید آوریم. البته نقش ایران و آمریکا در این خصوص کلیدی است. ژ

احمدی نژاد در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوال دیگری خاطر نشان کرد: در ایران آزادی مطلق برقرار است. افراد ، دیدگاه های خودرا مطرح می کنند و کسی به خاطر بیان دیدگاهش محدود نمی شود. حتی ممکن است این دیدگاه ها باهم مخالف هم باشند.
رییس جمهوری درباره اوضاع اقتصادی کشورمان نیز گفت: در سال گذشته رشد اقتصادی 7.8 درصد را تجربه کردیم و حجم مراودات ما به سرعت در حال افزایش است. رشد سرمایه گذاری در کشور نیز 60 درصد بود.

احمدی نژاد افزود: در بخش های صنعت ، کشاورزی، علم ، هوافضا و عرصه های دیگر به سرعت در حال پیشرفت هستیم و به دنبال این هستیم که جایگاه خود را روز به روز ارتقا دهیم.

وی در پایان واژه زیبای «ایران» را به معنای دوستی و فرهنگ دانست و تصریح کرد: ملت ایران هیچگاه آغاز کننده جنگ نبوده اما با متجاوزین و اشغالگران نیز همواره مخالف بوده است.

کد خبر 61322

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز