همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران دوشنبه (۲۱ مرداد) در افتتاحیه گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج، اصول سیاست خارجی دولت نهم را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهور "عدالت، مهرورزی، حفظ کرامت انسانی و توجه به اخلاق و معنویت" را از اصول سیاست خارجی دولت نهم برشمرد و گفت: این اصول برآمده از آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی است و در حقیقت همان قالب و جهت گیری ها و محتوای سه اصل اصیل و اساسی سیاست خارجی (عزت ، حکمت و مصلحت) است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند.

دکتر محمود احمدی نژاد با تشکر از تلاش‌ها و دلسوزی‌های سفرا برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، اظهار داشت: سیاست خارجی قدرت‌های زورگو ارایه تصویری غیرواقعی و ضدیت با ایران است؛ بنابراین اگر این تصویر شکسته شود، روند اضمحلال این قدرت ها تسریع خواهد شد.

وی اصل اول دیپلماسی دولت را «عدالت» دانست و خاطر نشان کرد: بر اساس این اصل به دنبال جهانی هستیم که مناسبات آن بر پایه عدالت تنظیم شده باشد. بدون عدالت، بشریت روی آرامش و صلح پایدار را نخواهد دید.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر عدالت پایه و اساس امور باشد، در آن صورت باید خیلی از مناسبات جهانی و رفتارها تغییر پیدا کند و منظور از عدالت، عدالت برای همه بشریت است و از این رو فقط برای ملت ایران و منافع ملی نیست؛ چرا که پیشبرد منافع ملی ایران هم در گرو اجرای عدالت است و اگر در جهان عدالت برپا شود، نقطه کمال منافع ملی را به دست خواهیم آورد.

وی خاطر نشان کرد: با اتخاذ موضع عدالت محورانه موضع کشور خدشه ناپذیر شده و حامیان فراوانی پیدا خواهیم کرد .

رئیس جمهور،" مهرورزی، دوستی و برادری" را اصل دیگر سیاست خارجی دولت دانست و گفت: این اصل نیز منعبث از عدالت است؛ چرا که بدون عشق انسان‌ها به یکدیگر محال است که جامعه بشری روی آرامش ببیند و دستگاه سیاست خارجی باید حرکت خود را بر مبنای عشق و دوستی با انسان‌ها تنظیم کند.

وی با تاکید بر اینکه اتخاذ موضع مهرورزی در سیاست خارجی دارای عمق نفوذ است، تصریح کرد: عشق به انسانها می‌تواند حتی نزدیک‌ترین افراد به قدرتمندان عالم را تحت تاثیر قرار دهد. اگر قلوب ما مالامال از عشق به بشریت باشد، بدانید که کلام و برنامه‌های کشورمان حتی تا دورترین نقطه جبهه زشتی‌ها هم نفوذ پیدا خواهد کرد.

دکتر احمدی نژاد اضافه کرد: نگاه انسانی و عشق به انسانها تمام مرزهای مصنوعی را برمی دارد و در این دیدگاه هیچ کس و هیچ ملتی استثنا نیست؛ مگر آن کسانی که عناد بورزند و طغیان کنند . هیچ کس از دایره شمول پیام عشق که برآمده از اسلام ناب است، استثنا نیست. کمترین فایده چنین دیدگاهی این است که جبهه مقابل از داخل دچار بحران می‌شود. البته بدانید که این بدان معنی نیست که بعضی دقت‌ها و ظرافت‌ها را کنار گذاشت تا دشمنان بتوانند به راحتی نفوذ کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اصل دیگر سیاست خارجی دولت خدمتگزار «حفظ کرامت انسانی» است، گفت: از نگاه دولت همه انسانها محترم هستند، مگر اینکه خودشان آن را مخدوش کنند. نباید انسانها را کوچک، بی‌اهمیت و بی‌حرمت شمرد.

دکتر احمدی نژاد در ادامه «اخلاق و معنویت» را اصل دیگر اصول سیاست خارجی دولت دانست و اظهار داشت: اگر در قلوب ما جوشش معنوی نباشد، محال است بتوانیم در جبهه دیپلماسی کشور، دستاوردی اخذ کنیم. جان و روحی که به فن دیپلماسی کشور حیات می بخشد، جز معنویت و کار برای خدا نیست. وی افزود: اگر کار برای خدا نباشد، هر چقدر هم سنگین و گسترده باشد، به همان اندازه شکننده و عذاب آورتر خواهد بود.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: این اصول اساسی دارای مبانی عقلی و جهان شمول است و هر کس بخواهد در مقابل آن بایستد، از سوی مردم دنیا منکوب خواهد شد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به این اصول مهم و اساسی در سیاست خارجی خود اولین مخالف جنگ، اشغالگری و ناامنی و پرچمدار مخالفت با تروریسم، تبعیض و تخریب فرهنگ‌ها است.

وی اضافه کرد: بر پایه این اصول ما اولین مدافع آزادی و آزادی اندیشه هستیم و اعتقاد به این مولفه‌ها یک اقدام سیاسی نیست بلکه موضع اعتقادی ماست.

دکتر احمدی نژاد با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با هیچ قومی مخالفت و ضدیت ندارد بلکه با جنایت و تجاوز مخالف است، گفت: ادیان مسیحیت و یهودیت در مقابل ما قرار ندارند و برخی اختلافات القائات دشمن است. معتقدیم هر کدام از ادیان متناسب با ظرفیت بشر، بخشی از اسلام را ارایه کرده اند و تمام و کمال آن از طریق پیامبر اسلام (ص) عرضه شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما با اتخاذ این اصول به دنبال گسترش حوزه تسلط سرزمینی خود نیستیم بلکه دلسوز همه بشریت حتی مردم آمریکا و بدبخت‌هایی که با سراب واهی به سرزمین‌های اشغالی روانه شده اند، هستیم. این در حالی است که ایران با صهیونیسم فاسد و جنایتکار مخالف است.

وی افزود: همچنین جمهوری اسلامی ایران پرچمدار رعایت تعهدات است و بر عهدهای‌مان متعهد هستیم و البته زیر بار زور هم نمی‌رویم . آنچه مطلوب ما است تحقق حکومت جهانی است و پیشبرد سیاست‌های مقطعی و موضعی به مثابه تکمیل فرایند این حکومت جهانی است.

دکتر احمدی نژاد در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: وقتی انقلاب پیروز شد، جبهه استکبار در مقابل ملت ایران صف کشید و نگرانی آنها این بود کشوری با منافع سرشار از زیر تسلط آنها خارج شده است و با برنامه‌ریزی‌های خود به دنبال بازگرداندن این منافع بودند. با آغاز موضوع هسته‌ای احساس کردند قدرتی در حال ظهور است که می‌تواند برای آنها خطرناک باشد و از این رو تمام توان خود را به کار گرفتند تا ایران، هسته‌ای نشود اما ناکام ماندند.

وی اضافه کرد: امروز برای دشمنان خارج شدن منفعت‌های مالی از زیر دستشان دیگر موضوعیتی ندارد و از 1.5 سال پیش موجودیت ایران هسته‌ای را پذیرفته‌اند اما امروز نگرانی آنها در سطح دیگری است . آنها در درگیری با ایران به جایی رسیده‌اند که تمام نظام‌های طراحی شده برای استقرار سلطه خود را در معرض فروپاشی می‌بینند. این که حاضر شده اند حتی به ظاهر از ما امتیاز بگیرند، برای این است که می خواهند اثبات کنند که هنوز این نظامات ناکارآمد نیست .

رئیس جمهور تصریح کرد: قدرت‌های زورگو ۹۹ درصد خواسته های خود را با استفاده از سازوکارهای جهانی از جمله شورای امنیت تامین می‌کنند.

دکتر احمدی نژاد تاکید کرد: شرایط امروز یک فرصت الهی و تاریخی برای پیشبرد همه جانبه آرمان‌های انقلاب اسلامی است و مبادا کسی در گذشته زندگی کند و مبادا کسی قدر این لطف الهی را نداند.

رئیس جمهور در ادامه ضرورت ایجاد تحول در عرصه دیپلماسی را مورد تاکید قرار دارد و گفت: دستگاه ذهنی دیپلماسی کشور باید از سازوکار ساخته شده توسط نظام سلطه فاصله گیرد و بر مبنای آرمان‌های انقلاب اسلامی متحول شود. در چنین صورتی ماموریت‌ها خستگی ناپذیر و شیرین خواهد شد و البته این دستگاه ذهنی تا حدود زیادی اصلاح شده است ولی باید تحولات کامل شود.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه نظام سلطه در عرصه‌های اقتصادی ، فلسفی و سیاسی با مشکلات جدی روبرو است ، خطاب به سفرا گفت: باید زیرمجموعه‌های خودتان را به این باور برسانید که با حضور فعال در عرصه‌های گوناگون می توانیم حتی بسیاری از مشکلات جهانی را حل کنیم.

وی در ادامه توصیه کرد: سفارتخانه‌ها ارتباط با ایرانیان راتقویت کنند و همه آنها را تحت حمایت خود قرار دهند و با تاسیس انجمن‌ها و تشکل‌های ایرانی، قدرت و نفوذ فرهنگی ایرانیان را به دنیا عرضه کنند.

رئیس جمهور همچنین ارتباط بیشتر با دانشجویان ، پرهیز از سوء استفاده‌های شغلی و توجه کامل به نصایح رهبری را مورد تاکید قرار داد و گفت: در بعضی کشورها به دانشجویان اجحاف می‌کنند و باید پدرانه ودلسوزانه از آنها مراقبت کنید و بدانید اگر کسی در جمهوری اسلامی بخواهد به جای خدمت به مردم به دنبال برخی فرصت‌ها و منافع شخصی باشد، قطعاً در دنیا و آخرت مغبون خواهد بود.

دکتر احمدی نژاد در پایان تاکید کرد: سفرا باید همواره با حفظ عزت و کرامت ،از آرمان‌ها و حیثیت جمهوری اسلامی ایران حمایت کنند.

کد خبر 60375

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز