همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اندیشمندان آمریکایی باید سیاست‌های نادرست و رفتار غیرمنطقی آمریکا را در قبال جامعه جهانی تصحیح کنند

به گزارش واحد مر کزی خبر از نیویورک، منوچهر متکی در جمع اندیشمندان آمریکایی و   آسیایی‌تبار در نیویورک افزود: نگاه و عملکرد دوگانه قدرت‌های بزرگ به مسائل جهانی و ملت‌ها، جامعه بین‌المللی را دچار چالش‌های اساسی کرده است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: دوران تهدید و زور بسر امده و امروز کشوری نزد ملتها برتر است که از منطقی قوی تر بر خوردار باشد.

متکی با تشریح اهداف، عملکرد و همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد ما تاکنون چند بار با پاسخ کامل به سوالات آژانس، به توافق‌نهایی نزدیک شده‌ایم اما هر بار آمریکا با زیر فشار قرار دادن آژانس و طرح سوالات بیاساس دستیابی به هر گونه راه حل منطقی و عادلانه را سد کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر تاکید کرد سلاح اتمی در سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد و دوران کارایی آن بسر آمده است.

وی گفت: اکنون مشکل هسته‌ای ما با آژانس و یا جامعه بین‌المللی نیست بلکه بهانه‌جویی‌های روزمره آمریکا مانع اصلی در حل پرونده هسته‌ای ایران است.

متکی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره ایران افزود: اظهارات تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قبل از ورود به کاخ سفید به طور جدی قابل بررسی نیست اما در عین حال معتقدیم که گفتگو با ایران برای آمریکا فرصتی است تا بتواند اشتباهات گذشته خود را اصلاح کند.

متکی با اشاره به اینکه سیاست‌های کاخ سفید در چند سال گذشته روابط آمریکا با جامعه بین‌المللی را به تشنج کشانده است گفت: هر حزبی که در آمریکا روی کار آید راهی جز تغییر رفتار در قبال جامعه بین‌المللی ندارد.

وی از اندیشمندان آمریکایی خواست با درک واقعیت‌های بین‌المللی، ضرورت تغییر رفتار دولتمردان این کشور با جامعه بین‌المللی را در دستور کار خود قرار دهند

کد خبر 64773

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز