گروه سیاسی: روزنامه واشنگتن‌پست روزگذشته به نقل از مقام‌های دولت ایالات متحده مدعی شد که آمریکا قصد دارد تصمیم خود برای افتتاح دفتر حفاظت منافع در تهران را اواسط ماه نوامبر (اواخر آبان‌ماه) رسما اعلام کند.

ادعای این روزنامه آمریکایی در شرایطی مطرح می‌شود که اصل ادعای احتمال گشایش دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران نیز به وسیله یک رسانه آمریکایی یعنی روزنامه واشنگتن‌تایمز مطرح شده بود و تاکنون هیچ درخواست رسمی در این مورد ارائه نشده است.
دیوید ایگناتیوس، ستون‌نویس واشنگتن‌پست با بیان اینکه موضوع تعامل با ایران بزرگ‌ترین چالش سیاست‌خارجی رئیس‌جمهوری آینده آمریکاست، نوشت: افتتاح این دفتر، یخ روابط 2 کشور را خواهد شکست و به ساکن بعدی کاخ‌سفید اجازه خواهد داد تا نوعی از گفت‌وگو با ایران را آغاز کند.

این روزنامه همچنین با اشاره به اینکه دولت بوش قصد داشت در ماه آگوست (مردادماه) تصمیم خود را برای افتتاح این دفتر اعلام کند، بروز مناقشه میان روسیه و گرجستان و همچنین در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری را علت به تعویق افتادن اعلام این تصمیم عنوان کرده است.

ایگناتیوس افتتاح دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران را بخشی از تلاش گسترده واشنگتن برای رهایی از چارچوب‌های سیاست خارجی آمریکا در زمان جورج بوش ارزیابی کرده است.

ادعاهای کارنگی

در همین حال، مدیر برنامه منع اشاعه‌ هسته‌ای در مؤسسه مطالعاتی کارنگی آمریکا ادعا کرد: درصورتی که آمریکا بخواهد ایران را به توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش وادار کند، باید هزینه‌های خودداری‌های ایران از توقف غنی‌سازی را برای ایران افزایش دهد.

جورج پرکوویچ از رئیس‌جمهوری آینده آمریکا خواسته است تا فرصتی نهایی با زمان محدود برای مذاکره و تعلیق غنی‌سازی به ایران بدهد و درصورتی که ایران این فرصت را رد کرد، مذاکرات را قطع و در بین متحدانش برای تداوم تحریم‌ها تصمیم‌گیری کند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه اگر ایران تحریم‌ها را تحمل کند، باید این کشور را متقاعد کرد که پادمان‌های دقیق و بازرسی‌ها را قبول کند، به نوعی اذعان کرده است که در نهایت شاید غرب ناچار شود در قبال خواست ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز تمکین کند.

کد خبر 65512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز