گروه سیاسی: نامزدهای جمهوریخواه و دمکرات انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کردند که چنانچه در این انتخابات پیروز شوند، در جهت تشدید تحریم‌های ایران به‌منظور متوقف کردن برنامه‌ هسته‌ای این کشور تلاش خواهند کرد

باراک اوباما، نامزد دمکرات‌ها و جان مک‌کین، نامزد جمهوریخواهان که در جریان دومین مناظره تلویزیونی‌شان در ایالت تنسی سخن می‌گفتند و ایسنا از آن خبر داد، هرچند نشان دادند که در بسیاری از وجوه مختلف سیاست‌خارجی با یکدیگر اختلاف دارند، اما هر دو مدعی بودند که نباید به ایران اجازه‌ داد در جهت تولید سلاح هسته‌ای گام بردارد.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 13 بار بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید کرده است و روز گذشته نیز پایگاه اینترنتی Antiwar در گزارشی ضمن تأکید بر همکاری‌های ایران با آژانس، اتهاماتی که براساس مطالعات ادعایی، از جانب آمریکا به ایران وارد شده است را رد کرد و اتهام‌های نسبت داده شده به ایران را بی‌اعتبار خواند.

اوباما در ادامه طرح ادعاهای واهی خود در مناظره روز سه‌شنبه ‌خود با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم به سلاح هسته‌ای که می‌تواند قواعد بازی را در منطقه تغییر دهد، دست یابد، افزود: چنین چیزی نه‌تنها اسرائیل را تهدید می‌کند، بلکه احتمال افتادن تسلیحات هسته‌ای به دست تروریست‌ها را نیز مطرح می‌کند.

وی همچنین مدعی شد اگر در انتخابات 14‌آبان پیروز شود، علاوه بر تشدید تحریم‌های ایران، صادرات بنزین به این کشور را نیز محدود می‌کند.

این سناتور اهل ایلی‌نویز افزود: اگر بتوانیم مانع از واردات بنزین و محصولات نفتی پالایش شده به ایران شویم، تحلیل آنها در مورد هزینه‌ها تغییر خواهد کرد و تهران را تحت فشار خواهد گذاشت.

مک‌کین، نامزد جمهوریخواهان نیز با متهم‌کردن ایران به‌دنبال کردن برنامه هسته‌ای نظامی، مدعی شد: نمی‌توانیم اجازه دهیم هولوکاست دوم رخ دهد.

انگلیس و موضوع تحریم نفت و گاز

در همین حال، وزیر امور خارجه انگلیس هم در سخنانی در مجلس عوام این کشور تأکید کرد که لندن هنوز به‌دنبال اعمال تحریم علیه صنعت نفت و گاز ایران است.

به گزارش مهر، دیوید میلیبند در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا لندن قادر خواهد بود در این راه، اتحادیه اروپا را نیز با خود همراه کند، مدعی شد: با توجه به گفته‌های گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر اینکه لندن به تلاش‌های خود برای افزایش تحریم‌های ایران ادامه می‌دهد، می‌توانم این اطمینان را بدهم که این مسئله نه تنها در داخل دولت انگلیس بلکه در اتحادیه اروپا و حتی سایر کشورهای جهان در دست بررسی است.

پیش از این مقام‌های انگلیسی ادعا کرده بودند که این کشور در کنار فرانسه، آلمان و آمریکا در اندیشه افزایش تحریم‌ها علیه ایران به‌ویژه در بخش گاز طبیعی مایع، سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و همچنین واردات فراورده‌های پالایش شده است.

واکنش قشقاوی

خبر دیگر اینکه، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعاهای اخیر یاپ دو هوپ شفر، دبیرکل ناتو مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تأکید کرد: مایه تعجب و تأسف است که دبیرکل ناتو بدون توجه به گزارش‌های منتشره مراجع قانونی و رسمی مبنی بر انحراف نداشتن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، تحت‌تأثیر القائات برخی عوامل مغرض و بد‌سابقه چنین اظهاراتی را بیان کرده است.

ناکامی اولمرت

آسوشیتدپرس هم با اشاره به سفر نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به مسکو از ناکامی ایهود اولمرت در جلب نظر روسیه برای کاهش روابط دفاعی با ایران خبر داد.

البته اولمرت پس از دیدار با دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت: مقامات روسیه بر حمایت از اسرائیل در مقابل هرگونه تهدیدی تأکید کردند.

کد خبر 65313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز