چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با پایان یافتن رأی‌گیری در روز حساس انتخابات مقدماتی و درون حزبی آمریکا مشهور به سه‌شنبه بزرگ شمارش آرا شروع شد.

در سه‌شنبه بزرگ مردم 24 ایالت آمریکا برای انتخاباتی درون حزبی به پای صندوق‌های رأی رفتند تا فرد مورد نظر خود را برای نامزدی یکی از 2 حزب جمهوریخواه یا دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور انتخاب کنند.

در رأی گیری سه‌شنبه بزرگ بعضی از ایالت‌ها به‌دلیل تعداد بالای اعضای هیات‌های نمایندگی اعزامی آنها به گردهمایی‌های ملی2 حزب و نحوه تعیین اعضای این هیات‌ها اهمیت زیادی دارند.

در حزب جمهوریخواه هر نامزد با پیروزی در یک ایالت تمامی نمایندگان اعزامی آن ایالت را به دست خواهد آورد اما در حزب دمکرات نمایندگان هر ایالت در گردهمایی ملی حزب، به نسبت آرای نامزدها بین آنها تقسیم می‌شوند.

این مسئله باعث می‌شود که پیروزی در ایالت‌های بیشتر لزوما به معنای پیروزی برای نامزدها نباشد بلکه این تعداد نمایندگان بیشتر است که سرنوشت ساز خواهد بود.

در حزب جمهوریخواه همان طور که پیش‌بینی می‌شد جان مک کین با اختلاف زیادی نسبت به رقبای خود میت رامنی و مایک هاکابی پیشتاز شد. مک کین با این پیروزی تقریبا حضور خود را به‌عنوان نامزد حزب جمهوریخواه قطعی کرد.

مک کین در سه‌شنبه بزرگ توانست در ایالت‌هایی چون کالیفرنیا و نیویورک که اهمیت فراوانی دارند به پیروزی برسد. مایک هاکابی، از رقبای مک کین نیز توانست با وجود پیش‌بینی‌ها، به پیروزی‌های مهمی دست یابد.

آخرین نتایج نشان می‌دهد که هیلاری‌کلینتون و باراک اوباما نامزدهای حزب دمکرات هم چنان رقابت نزدیکی با هم دارند و آرای مردم را با فاصله کمی بین خود تقسیم کرده‌اند.

به‌طوری که بسیاری عقیده دارند با پایان شمارش آرای سه‌شنبه بزرگ هم به‌طور حتمی نمی‌توان در مورد پیروزی یکی از آنها نظر داد اما نتایج فعلی حاکی از پیشی گرفتن کلینتون با اختلاف کم نسبت به اوباماست.

هیلاری کلینتون توانست در مهم‌ترین پیروزی خود  در ایالت‌های پرجمعیت نیویورک و کالیفرنیا به پیروزی برسد. در نیویورک که  وی نماینده آن در سنای آمریکا ست، او توانست 57 درصد آرا را از آن خود کند و  اوباما نیز 40 درصد آرا را به دست بیاورد.

در کالیفرنیا، کلینتون 52 درصد و اوباما 41 درصد آرا را به دست آوردند. کلینتون به غیراز کالیفرنیا و نیویورک، توانست در ماساچوست، نیوجرسی، اوکلاهما، تنسی و آرکانزاس نیز پیروز شود.

باراک اوباما نیز توانست در بیش از 13  ایالت از جمله جورجیا و ایلینوی (زادگاهش) پیروز شود. یوتا، داکوتای شمالی، آلاباما، دلور، کانکتیکات، کانزاس، کلورادو و مینه سوتا دیگر ایالت‌هایی هستند که   اوباما در آن پیروز شده است.

کد خبر 43669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز