چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

سرانجام بعد از یک سال سفرهای ایالتی نزدیک به 10 چهره انتخاباتی آمریکا، مرحله اصلی رقابت برای ورود به کاخ سفید از روز جمعه و با آغاز رای‌گیری‌های درون حزبی برای شناختن نامزدهای اول هر حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا آغاز شد.

 در نخستین مرحله از این رقابت درون حزبی در ایالت آیووا در رویدادی که کمتر کسی پیش‌بینی آن را می‌کرد، باراک اوباما با پشت سرگذاشتن رقیب جدی خود هیلاری کلینتون اول شد و در حزب مقابل هم مایک هاکه‌بی فرماندار ایالت آرکانزاس و نامی که تنها چند هفته است در محافل سیاسی و انتخاباتی شنیده‌ می‌شود، نامزد اول جمهوریخواهان شد.

اولی به خاطر رنگ پوست و شعارهای اجتماعی و گیرایی کلامش توانست ماشین قدرتمند تبلیغاتی هیلاری را پشت سر بگذارد و دومی به‌دلیل عقاید مذهبی و سخنان جدیدش. به هر حال  اولین مرحله از رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با شگفتی آغاز شد.

باراک اوباما همواره در مقابل تابلوی بزرگی سخنرانی‌های تبلیغاتی و انتخاباتی خود را انجام می‌دهد که با عنوان درشت روی آن نوشته شده «تغییر».

کسی که شنونده سخنان او باشد نیازی به دیدن چنین تابلویی ندارد چرا که موضع اکثر سخنرانی‌های او تغییرات است. اوباما درباره لحظه‌ای افسانه‌ای و خیره‌کننده در تاریخ سخن می‌گوید، درباره رؤیای یکپارچگی آمریکا، درباره سیاه و سفید و قرمز وآبی. اوباما روز پنج‌شنبه در یک ایالت عموما سفیدپوست در قلب آمریکا بی‌وقفه فقط در مقابل هوادارانش لبخند می‌زند.

3 سال و نیم پیش تقریبا هیچ‌کس در خارج از شیکاگو نام این جوان سیاه‌پوست آمریکایی را نمی‌دانست. اما اکنون او اولین گام را در مسیر کاخ سفید با موفقیت برداشته است.
در حزب دمکرات بعد از اوباما، جان ادواردز و هیلاری کلینتون قرار دارد و در حزب جمهوریخواه هم بعد از هاکه بی، میت رامنی و فرد تامسون و جان مک کین در رده‌های بعدی یستاده‌اند.

ممکن است رقابت درون حزبی در ایالت کوچک آیووا  تنها با4 میلیون نفر، در نگاه نخست چندان مهم به‌نظر نرسد اما شکی نیست که اولین مرحله از هر رقابتی بر کل رقابت تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.

جان فاورو، بهترین و بدترین شغل دوران نویسندگی نطق‌های سیاسی خود را دارد. رئیس او نویسنده پرفروش و محبوبی است که حقیقتا به کمک او هم نیازی ندارد. او در سال 2004 برای خودش نطقی نوشته که باعث شده به صحنه سیاست ملی وارد شود. همزمان این رئیس می‌تواند سخنرانی کند که مخاطبانش را در یک لحظه سحر کند. این رئیس کسی نیست جز باراک اوباما.

اوباما این روزها دیگر یک نامزد کم‌اقبال نیست که تنها به‌عنوان نماینده جامعه سیاه پوست وارد عرصه انتخابات شده است. او اکنون نامزد جدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست. به همین دلیل فاورو هم این روزها دوران کاری پرمشغله‌ای دارد.

او نطق پیروزی اوباما را در اولین مرحله از رقابت درون حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری در آیووا نوشت و اکنون برای نطق‌های بعدی آماده می‌شود. این جوان 26 ساله جین پوش که در دفتر اوباما در سنا کار می‌کند در گذشته هم به کار نطق نویسی مشغول بوده. او در انتخابات سال 2004 یکی از بدترین دوران کاری خود را در ستاد انتخابات جان کری دمکرات گذراند.

او که در آن زمان  کم سن‌تر بود سخنرانی‌های انتخاباتی را به صورت ضبط شده جمع می‌کرد و شب‌ها بر اساس آنها نطق انتخاباتی می‌نوشت. فاورو که در ماساچوست درس خوانده از دوران دانشکده وارد دفتر جان کری در سنا شده بود.

 او به یاد می‌آورد که در آن زمان کسی در ستاد انتخابات و تبلیغات کری جرات نمی‌کرد که این جوان 22 ساله را به‌عنوان نطق نویس استخدام کند اما او عملا این کار را می‌کرد. وقتی کری در انتخابات درون حزبی در آستانه شکست در برابر هوارد دین هم حزبی خود از حزب دمکرات قرار داشت، کسی دلش نمی‌خواست که برای کری نطق انتخاباتی بنویسد.

 به همین دلیل او به‌عنوان دستیار به کار نطق نویسی مشغول شد. با شکست کری در انتخابات سال 2004، فاورو فکر کرد که کارش در این زمینه و به‌طور کلی در سیاست به پایان رسیده است. شکست در اولین تجربه کاری برای او بسیار تلخ بود. اما این پایان راه نبود. بعد از شکست کری، رابرت گیبس مدیر روابط عمومی و تبلیغات باراک اوباما به سراغ فاورو آمد و از او خواست تا با این سناتور تازه وارد سنا گفت‌وگو کند.

 گیبس گفت که آنها به‌دنبال یک نطق نویس هستند. فاورو پرسیده که چرا؟ و از گیبس پاسخ شنیده بود که اگر روز به جای 24 ساعت  48 ساعت بود، آن وقت اوباما به نطق نویس نیازی نداشت. اما اکنون که چنین نیست به همکاری یک نفر مثل فاورو نیاز دارد.

در اولین روز کاری اوباما به‌عنوان سناتور، فاورو با او و گیبس در کافه‌تریای سنا در کپیتال هیل دیدار کرد. اوباما نمی‌خواست درباره سابقه کاری فاورو چیزی بداند بلکه به‌دنبال انگیزه او برای این کار بود. به همین دلیل از فاورو پرسید، چرا وارد سیاست شده؟ فاورو پاسخ داده بود که در دوران دانشجویی در انجمن خدمات اجتماعی از حقوق رفاهی شهروندان دفاع می‌کرده و این آغازی برای فعالیت‌های سیاسی‌اش بوده است.

سؤال بعدی اوباما این بوده که نظریه او برای نطق نویسی چیست؟ و پاسخ شنیده که فاورو نظریه‌ای ندارد اما وقتی سخنرانی‌های اوباما را که با روایت‌هایی درباره آغاز زندگیش بوده شنیده، به این نتیجه رسید که این می‌تواند داستان خوبی برای تعریف کردن برای مردم آمریکا باشد.

فاورو در همان جلسه اول به اوباما گفت چون او روی موضوعاتی در کشور و در حزب دست گذاشته و مورد تأکید قرار داده که در گذشته به آن اشاره‌ای نشده، مورد اقبال مردم آمریکا قرار می‌گیرد. دمکرات‌ها در گذشته چهره‌ای مانند اوباما نداشته‌اند.

این جلسه کارساز شد و فاورو و اوباما خیلی زود زمینه مشترکی برای همکاری با یکدیگر پیدا کردند. در جلسه دیدار بعدی که نیم ساعت طول کشید، اوباما سخن گفت و فاورو تمام حرف‌های او را در کامپیوترش تایپ کرد. بعد آن را بازنویسی کرد و دوباره به اوباما داد. اوباما بعد از اضافه و کم‌کردن چند نکته آن را به فاورو پس داد و بعد نسخه یکی از نطق‌های آقای سناتورنهایی شد.

اکنون هم بعضی سخنرانی‌های اوباما متن‌هایی است که توسط خود او به زبان آورده می‌شود. او سخنان مورد نظرش را برای فاورو ای‌میل می‌کند و بعد نسخه مرتب شده آن را تحویل می‌گیرد.

اکنون فاورو در این کار برای خود گروهی دارد. اعضای این گروه یک جوان 26 ساله دیگر و یک جوان 30 ساله هستند که هر 2 در تهیه گزارش کمیته مستقل لی‌همیلتون درباره 11 سپتامبر حضور داشتند. این گروه کمتر از 3 هفته وقت داشت تا سخنرانی سرنوشت ساز اوباما را در شب انتخابات درون حزبی آیووا در هفته گذشته تهیه کند و بعد از آن سخنرانی پیروزی او را آماده کردند.

فاورو درباره مرحله اول انتخابات درون حزبی در آیووا می‌گوید: ما می‌دانستیم که مستقل‌ها و جوانان و کسانی که برای اولین بار رأی می‌دهند، امید اول نامزد ما هستند. موضوع سخنرانی هم نکته‌ای بود که اوباما اکنون با تکیه بر آن در مسیر پیروزی قدم برمی‌دارد. این نکته همان ماهیت سیاه پوست بودن اوباما بود که باعث شد در سفید‌پوست‌ترین ایالت آمریکا او را به نامزد اول حزب دمکرات تبدیل کند.

Newsweek.com  ترجمه: نیلوفر قدیری

کد خبر 41321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز