یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

ترجمه زهرا صدری: ماجرای افشای هویت مأمور سابق سیا توسط یکی از افراد کاخ سفید برای خبرنگاران، با گذشت 4 سال از آغاز آن هنوز ادامه دارد.

اسکات مک کلان، منشی مطبوعاتی سابق کاخ سفید که به تازگی استعفا داده است اخیراً جورج بوش و معاونش، دیک چنی را به خاطر تلاش‌هایشان در گمراه کردن افکار عمومی ‌در مورد نقش کاخ سفید در افشای هویت والری پلامه، مأمور سیا، سرزنش کرد.

پلامه با انتقادات خود، مقامات دولت بوش را به حقه بازی کثیف متهم کرد. اتهامی‌که همواره به دولت بوش وارد است. این مسئله منجر به محبوبیت پلامه در میان بسیاری از دمکرات‌ها شده است.

مک کلان در کتاب خود که به زودی منتشر می‌شود به گزیده ای از کنفرانس خبری سال 2003 اشاره کرده است. وی در آنجا به خبرنگاران توضیح می‌دهد کارل روو و لویس اسکوتر لیبی در این افشاگری شرکت نداشته‌اند. اما واقعیت چیز دیگری بود.

مک کلان می‌نویسد: مطابق با خلاصه موضوعات مطروحه در کنفرانس خبری سه‌شنبه، در حالی که چند نفر از مقامات رده بالا از جمله؛ روو، لیبی، رئیس نهاد ریاست جمهوری و شخص رئیس جمهوری در این جلسه حضور داشتند، من ندانسته، اطلاعات نادرستی را بیان کردم.

خلاصه این کنفرانس در وب سایت انتشارات عمومی، منتشر و باعث طرح چنین پرسش هایی شد؛ چه اتفاقاتی در کاخ سفید افتاده است؟ تا چه اندازه بوش و چنی از این افشاگری مطلع بودند؟

مک کلان چندین سال در این زمینه تحقیق کرد و اغلب از پرداختن به این گونه سؤالات اجتناب می‌کرد.

درحالی که پاسخ دادن به این سؤالات بسیار سخت به‌نظر می‌رسد، مک کلان مقامات را تحریک می‌کند تا نسبت به وقایع گذشته پاسخگو باشند.

دانا پرینو منشی مطبوعاتی کاخ سفید درباره این کتاب و اظهارات مک کلان گفت: خلاصه منتشر شده از کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه که مک کلان به آن استناد کرده است، چندان موثق نیست.

همچنین او تاکید کرد که رئیس جمهوری هرگز به سخنگویان خود اجازه نداده و نمی‌دهد که اطلاعات نادرست را بیان کنند.

اما سخنان پلامه برخلاف اظهار نظر دانا پرینو بود: انتشار اخبار کذب در جراید توسط اسکات مک کلان من را بسیار عصبانی می‌کند. بسیار شوکه می‌شوم زمانی که مک کلان تائید می‌کند نه تنها کارل روو و اسکوتر لیبی به او گفته بودند که دروغ بگوید، بلکه دیک چنی، اندرو کارد، رئیس نهاد ریاست جمهوری و همچنین شخص رئیس جمهوری، دستور داده بودند که او سخنان گمراه کننده ای ارائه کند.

مک کلان درخواست های مصاحبه در این ارتباط را قبول نمی‌کرد. با توجه به این که کتاب او با نام «چه اتفاقی افتاده؟» تا آخر آوریل منتشر نمی‌شود به‌نظر می‌رسد خلاصه کنفرانس مطبوعاتی سه‌شنبه، تنها یک برنامه تبلیغاتی جنجالی باشد.

این کتاب به جزئیات موضوع و اینکه تا چه اندازه بوش و چنی در پشت پرده اتفاقات حضور داشته و یا از آن مطلع بودند، نپرداخته است. از طرفی این برنامه تبلیغاتی جنجالی دربرگیرنده انتقاداتی است که به دولت آمریکا وارد است.

سناتور چارز اسکامبر عقیده دارد که درست در زمانی که تصور می‌شود اعتبار کاخ سفید (پس از این ماجرا) بیشتر از این نمی‌تواند تنزل یابد، گاف جنجالی دیگری رخ می‌دهد. در حالی که دولت بوش واقعیت را حتی از سخنگوی دولت خود پنهان می‌کند، چگونه مردم آمریکا می‌توانند انتظار شنیدن حقیقت را داشته باشند؟

در اواخر سال 2003 پس از این که مقامات آمریکا، تحقیق درخصوص موضوع افشاء شده را آغاز کردند، مک کلان به خبرنگاران گفته بود  وی با کارل روو، مشاور عالی رتبه سیاسی بوش، و اسکوتر لیبی، رئیس نهاد ریاست جمهوری، مذاکراتی داشته است.

مک کلان در آن زمان اظهار داشت روو و لیبی که اعضای اصلی گروه ما در کاخ سفید را تشکیل می‌دهند، افراد جالبی هستند و به همین دلیل با آنها مذاکراتی داشتم. بنا براین با این پیشینه می‌توانستم بگویم که آنها در این افشاگری نقشی نداشتند.

واقعیت این است که هر2 این افراد، در این ماجرا شرکت داشتند. روو یکی از منابع اطلاعاتی اصلی برای روزنامه بود که هویت پلامه را معرفی می‌کرد و لیبی نیز با خبرنگاران درخصوص این افسر سیا صحبت می‌کرد. دروغ پردازی های لیبی در مصاحبه‌ها منجر به محکومیت او شده بود. وی تنها شخصی است که مسئولیت اقداماتش را پذیرفته است.

پس از کنفرانس خبری تغییراتی در موقعیت مقامات کاخ سفید به وجود آمد. بنا براین ارائه یک تصویر واضح از اتفاقات پشت پرده آن دوران، دشوار به‌نظر می‌رسید. بوش نیز از این افشاگری به‌عنوان یک جنایت یاد کرده و متعهد شد هر فردی که در این ماجرا شرکت داشته را اخراج کند.

مک کلان در مصاحبه امسال خود با سی.ان.ان هیچ اشاره ای به آگاهی بوش از شرکت داشتن روو و لیبی در این افشا گری، نکرد. وی به خبرنگاران گفت که او و رئیس جمهوری با توجه به اطمینانی که به روو و لیبی داشته، معتقد بودند که همه امور مسیر درست خود را طی می‌کند.

بیشترین درگیری بوش درخصوص این ماجرا، بعد از تخفیف در حکم مجازات 30 ماهه زندان برای لیبی بوده است. بوش این مسئله را تأیید می‌کند که افرادی از کاخ سفید در این افشاگری شرکت داشته‌اند. بوش در مخالفت با درخواست های مکرر برای تحقیق در این پرونده، آن را مختومه اعلام کرد.

Ap.org
22 نوامبر 2007

کد خبر 38132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز