دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

گروه دانش: روزنامه لس‌آنجلس تایمز، درگزارشی، یکی ازبرنامه‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را افشا کرد که موضوع آن تمرکز روی دانشمندان و افراد کلیدی در برنامه هسته‌ای ایران

و انتقال این افراد به خارج از کشور با فراهم آوردن امکانات درجه یک، برای زندگی مرفه و تأمین در خارج از ایران بوده تا به‌این وسیله بتواند برنامه ایران برای دستیابی به فناوری هسته‌ای را مختل کند.

این اولین گزارشی است که رسما برنامه آمریکا برای دامن زدن به فرار مغزها در ایران را تأیید کرده است؛ اگرچه برخی مسئولان دولتی اساسا پدیده فرار مغزها از ایران را انکار می‌کنند.

به نوشته لس‌آنجلس تایمز، آمریکا پیش از این، برای ازکار انداختن موتور صنعتی و دفاعی بلوک شرق، در دوران جنگ سرد، برنامه‌های خود را برای فرارمغزها و انتقال دانشمندان و افسران بلند‌پایه آغاز کرده بود که به نوشته این روزنامه، این برنامه‌ها نسبتا موفقیت‌آمیز بود.

به‌این ترتیب، در سازمان سیا و زیر نظر شخص پورتر گاس، رئیس پیشین این سازمان، دایره‌ای تشکیل شد تا چنین برنامه‌ای هم برای ایران پیاده شود.

سیا، در این برنامه که از سال 2005 آغاز شده بود، فهرستی از هزاران نفر از افراد کلیدی از جمله دانشمندان هسته‌ای کشورمان را تهیه کرد تا با آماده‌کردن شرایط مساعد برای فرار مغزها ضمن خارج ساختن دانشمندان هسته‌ای با وعده داشتن زندگی مرفه و خصوصا تأمین مالی برای مدت طولانی، دست از همکاری در برنامه هسته‌ای ایران بردارند.

طبق این گزارش، در طول 2‌سال گذشته، سیا توانسته تعدادی از دانشمندان و متخصصان ایرانی را طبق این برنامه از کشور خارج کند اما با این‌حال، این گزارش اذعان می‌دارد افرادی که از ایران خارج شده‌اند افراد چندان کلیدی با مسئولیت‌های مهم نبوده‌اند که خروج آنها بتواند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را فلج کند.

پس از آن، شورای ملی اطلاعات آمریکا (NSC) از سیا درخواست کرد  این برنامه را گسترش داده تا شبکه‌ای از دانشمندان ایرانی که درهمه زمینه‌ها از جمله علوم پایه و زیست‌فناوری تحقیق می‌کنند را دربربگیرد اما این گزارش مدعی‌است که این برنامه سیا هم با مشکل مواجه شد زیرا نهاد‌های اطلاعاتی در ایران، به‌شدت مراقب برنامه هسته‌ای هستند و حتی سیا ادعا کرده که به‌نظر می‌رسد که خیلی از افرادی که طبق این برنامه از ایران خارج شده‌اند، طعمه‌های اطلاعاتی بوده‌اند.

در انتهای این گزارش به نقل از یکی از مقامات بلندپایه اطلاعاتی آمریکا که نامش نیامده‌است، اعلام‌شده که ایران سخت‌ترین هدف جاسوسی برای آمریکا بوده؛ به‌طوری که در مقایسه با ایران، اجرای چنین برنامه مشابهی در کره‌شمالی برای ازکار انداختن موتور علمی آن کشور بسیار موفقیت‌آمیزتر بوده‌است.

کد خبر 38832

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز