سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

جواد حمیدی: انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در سال گذشته به خوبی نشان داد مردم این کشور از سیاست‌های جنگ‌طلبانه حزب حاکم (جمهوریخواهان) در مجلس نمایندگان و سنا خسته شده‌اند.

دمکرات‌ها در انتخابات سال گذشته توانستند هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان اکثریت را به‌دست آورند و این موضوع بیش از یک پیروزی بزرگ برای دمکرات‌ها، عقب گردی بزرگ برای حزب رقیب محسوب می‌شد.

دیوید ایگناتیوس، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست در گفتگو با همشهری با بیان تعجب خود از برتری مایک هاکابی در بین دیگر نامزد‌‌های جمهوریخواه در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، تصریح کرد: این انتخابات نشاد داد از حس بی‌اعتمادی مردم نسبت به جمهوریخواهان کاسته نشده‌است.

***

  • هفته گذشته انتخابات شوراهای مشورتی در آیوا به پایان رسید و نامزدهای دو حزب در آستانه رقابت در نیوهمشایر هستند. این نتیجه می‌تواند ما را به جمع بندی واضحی برساند؟

طی یک سال گذشته شاهد روی آوردن بسیاری از مردم ایالات متحده به دمکرات‌ها بوده‌ایم. در واقع استقبال مردم و حمایت آنها از این حزب روندی فزاینده را طی می‌کند و این مساوی با کاهش محبوبیت جمهوریخواهان در سوی دیگر انتخابات است.

اگر به میزان تردد رأی دهندگان در شوراهای مشورتی دمکرات‌ها توجه کنید در خواهید یافت ازدحام جمعیت در این مراکز تا چه اندازه بیشتر از مراکز مشابه جمهوریخواهان بود.

  • انتخابات آیووا با پیروزی مایک هاکابی برای جمهوریخواهان و باراک اوباما برای دمکرات‌ها به پایان رسید. با اوباما آغاز می‌کنیم. نتیجه نهایی کم وبیش پیش بینی‌های گذشته را تأیید کرد. درسته؟

بله، بسیاری ازنظرسنجی‌ها از پیروزی احتمالی اوباما در این انتخابات حاکی بود. البته نه پیروزی با این قاطعیت. به عقیده من وی در آیووا پیروز شد چون توانست از فرصت شوراهای مشورتی به شکلی فوق‌العاده ‌استفاده کند.

به بیان دیگر تیم انتخاباتی اوباما توانستند با ایجاد جذابیت درباره این ابتکار جدید، بسیاری از واجدینی که تا کنون در انتخابات شرکت نکرده بودند را به شوراهای مشورتی بکشانند.

  • اوباما در آیوا در بین جوانان عالی کار کرد اما از حمایت نسبتا اندکی در میان مسن تر‌ها برخوردار شد. آیا نتیجه آیوا قشر جوان در نیوهمشایر و دیگر ایالت‌های آمریکا را به نفع اوباما بسیج خواهد کرد؟

نه لزوماً. هنگامی که به سازماندهی تبلیغات انتخابات کلینتون در نیوهمشایر می‌نگرید در خواهید یافت هیچ نامزد دیگری حتی در حزب رقیب هم به این خوبی عمل نمی‌کند.

اگرچه پیروزی در آیوا، اوباما را با آرامش بیشتری به نیوهمشایر خواهد فرستاد اما نظرسنجی‌ها در این ایالت نشان می‌دهد هیلاری کلینتون از جایگاه بهتری در مقایسه با آیووا قرار دارد.

البته اگر به گذشته باز گردیم این موضوع روشن‌تر می‌شود. بیل کلینتون نیز در نیوهمشایر استارت پیروزی در انتخابات 2002 را زد.

  • درباره پیروزی عجیب هاکابی در آیوا صحبت کنید. وی واقعاً فراتر از انتظار عمل کرد.

دقیقا. شاید یکی از دلایل آن وجود تعداد زیادی مسیحی پایبند به مذهب در این ایالت بود. همان‌طور که می‌دانید هاکابی پیش از این کشیش بوده و از این منظر بر دیگر رقبای خود برتری داشته‌است.

اما نکته دیگر این است که ایالت آیووا به‌طور سنتی در اختیار دمکرات‌ها بوده‌است. چه در سنا و چه در انتخابات ریاست‌جمهوری. بنابراین تمرکز بیشتر بر نامزدهای این حزب بوده و هاکابی توانست از این فرصت به نفع خود استفاده کند.

  • منظور شما این است که هاکابی در نیوهمشایر نمی‌تواند موفقیت آیووا را تکرار کند؟

این طور به‌نظر می‌رسد. من فکر می‌کنم رقابت اصلی در این ایالت بین مک کین و رومنی باشد و هاکابی از اکنون تمرکز خود را بر کارولینای شمالی معطوف سازد.

  • پیچیدگی انتخابات در کدام حزب بیشتر است؟

یقیناً جمهوریخواهان. رقابت انتخاباتی در بین دمکرات‌ها به 2 و نهایتاً 3 نامزد محدود می‌شود در حالی‌که در حزب جمهوریخواه 4 تا 5 نامزد با فشردگی بسیار زیاد با هم رقابت می‌کنند.

رقابت اصلی در نیوهمشایر بین کلینتون و اوباما از یک‌سو و مک‌کین، رومنی و جولیانی در طرف دیگر خواهد بود.

کد خبر 41241

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز