همشهری آنلاین: سناتور باراک اوباما با کسب آرای انتخابات مقدماتی و درون حزبی در ایالت‌های نبراسکا و واشنگتن فاصله خود را با هیلاری کلینتون، رقیب حزیی‌اش کم کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، باراک اوباما، سناتور ایالت ایلینویز هم‌چنین موفق شد با پیروزی در ایالت ویرجین آیلند بهترین شب انتخاباتی‌اش را پشت سر بگذارد.

باراک اوباما در جمع حامیان پرشور خود در ضیافت شامی در ریچموند، واقع در ویرجین آیلند اظهار داشت: امروز رای دهندگان از سواحل غربی گرفته تا سواحل خلیج و قلب آمریکا قدم پیش گذاشتند تا بگویند:بله ما می‌توانیم.

اوباما که امیدوار است نام خود را به عنوان نخستین رییس جمهور سیاه پوست در تاریخ آمریکا به ثبت برساند در این تجمع انتخاباتی همزمان به کلینتون و سناتور جان مک کین کنایه زد و گفت: این انتخابات در حقیقت گزینشی است میان این بحث که چه کسی در واشنگتن بیشترین تجربه را دارد و چه کسی در ایجاد اصلاحات موفق‌تر خواهد بود و این مجادله‌ای است که ما در آن به پیروزی خواهیم رسید.

سناتور کلینتون پیش از اوباما در جمع حامیان خود به ایراد سخنرانی پرداخت. کلینتون به شب انتخاباتی مقدماتی و درون حزبی در ایالت‌های نبراسکا، واشنگتن و لوییزیانا ویرجین آیلند اشاره نکرد و در عوض به انتقاد از مک کین پرداخت.

کلینتون بیان کرد: ما همواره سعی کردیم با جورج بوش مقابله کنیم اما اکنون می‌بینیم که جمهوری خواهان فردی مثل وی (مک کین) را انتخاب کرده‌اند.

خانم کلینتون پس از سخنرانی بلافاصله محل را ترک کرد تا اوباما به منظور ایراد سخنرانی در جمع حامیانش حاضر شود. حامیان اوباما که تعدادشان از طرفداران کلینتون به مراتب بیشتر بود فریاد "اوباما، اوباما" سر دادند.


سناتور اوباما تقریبا 2 سوم آرای ساکنان ایالت واشنگتن و نبراسکا را از آن خود کرد و هم‌چنین توانست حدود 90 درصد آرا در ایالت ویرجین آیلند را به خود اختصاص دهد. نتایج شمارش تقریبا کل آرا ایالت لوئیزیانا نیز نشان می‌دهد که اوباما 57 درصد آرا را در این ایالت کسب کرده است، حال آنکه خانم کلینتون حایز 36 درصد آرا شده است.

سناتور اوباما هم چون پیروزی‌های پیشین خود در ایالت‌های آلاباما، جورجیا و کارولینای جنوبی با تکیه بر آرای آمریکایی‌های آفریقایی تبار در ایالت لوییزیانا به پیروزی نایل شد. خانم کلینتون نیز آرای اکثریت قریب به اتفاق رای دهندگان سفید پوست را به دست آورد. در مجموع کاندیداهای حزب دموکرات به منظور کسب 161 نماینده در این مرحله از انتخابات مقدماتی به رقابت پرداختند.

نتایج حاکی از آن است که اوباما 72 نماینده و کلینتون 40 نماینده احراز کرده است. آمار و ارقام جمع آوری شده توسط خ آسوشیتدپرس نیز نشان می‌دهد کلینتون از آغاز انتخابات مقدماتی درون حزبی و با احتساب نمایندگان ارشد (superdelegates) تاکنون توانسته یک هزار و 95 نماینده احراز کند و اوباما تاکنون از یک هزار و 70 نماینده در کنگره‌ ملی حزب دموکرات برخوردار شده است. نمایندگان ارشد، رهبران حزبی هستند که از طریق انتخابات مقدماتی و یا انتخابات انجمن‌های درون حزبی گزینش نمی‌شوند بلکه می‌توانند از هر کاندیدایی حمایت کنند.

مجموعا هر یک از کاندیداهای حزب دموکرات برای کسب نامزدی‌ نهایی حزب متبوع خود در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر باید از تعداد 2 هزار و 25 نماینده در کنگره‌ ملی حزبش برخوردار شود.

از سوی دیگر در حالی که ماراتن انتخاباتی حزب دموکرات وارد مرحله‌ جدیدی شده سناتور مک کین در نخستین محک جدی پس از انتخابات سرنوشت ساز سوپر تیوزدی در انتخابات درون حزبی حزب جمهوری خواه در ایالت کانزاس مغلوب مایک هاکبی شده و کمتر از 24 درصد آرا را در این مرحله کسب کرد.

مایک هاکبی، فرماندار سابق ایالت آرکانزاس چند ساعت پس از اینکه طی سخنرانی در جمع محافظه‌کاران در واشنگتن اظهار داشت: من متخصص معجزه هستم و هنوز هم به این موضوع باور دارم.

وی توانست حدود 60 درصد آرا در ایالت کانزاس را از آن خود کند. هاکبی علاوه بر این در انتخابات مقدماتی در ایالت لوییزیانا به پیروزی رسید اما نتوانست به حد نصاب 50 درصد آرا جهت احراز 20 نماینده دست پیدا کند. از سوی دیگر سناتور مک کین نیز فاتح انتخابات درون حزبی در واشنگتن شد.

با وجود این مایک هاکبی در مقایسه با دیگر رقبای جمهوری‌خواهش هم چنان از کمترین تعداد نمایندگان برخوردار است. در مجموع در میان جمهوری خواهان سناتور مک کین 719 نماینده و هاکبی 234 نماینده احراز کرده و ران پال، کاندیدای نه چندان قدرتمند انتخابات ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه تنها حایز 14 نماینده شده است.

هر یک از کاندیداهای حزب جمهوری خواه برای کسب نامزدی حزب خود باید به حد نصاب هزار و 191 نماینده در کنگره‌ی ملی حزب متبوع خود دست یابند.

جمهوری خواهان روز سه‌شنبه (23بهمن) در انتخابات مقدماتی در ایالت‌های مریلند، ویرجینیا و بخش کلمبیا به رقابت خواهند پرداخت.

کد خبر 43951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز