همشهری آنلاین: نتایج اولیه و پیش‌بینی‌ها حکایت از پیروزی سناتور جان مک‌کین و هیلاری کلینتون در انتخابات داخلی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات در ایالت کالیفرنیا دارد.

به گزارش بی بی سی، جان مک کین جمهوری خواه در انتخابات داخلی حزب جمهوری‌خواه  روز سه شنبه در 24 ایالت آمریکا انجام شد، توانسته است علاوه بر پیروزی در ایالت کلیدی کالیفرنیا به پیروزی در تعداد زیادی از ایالت‌های بزرگ نیز دست پیدا کند.
[شمارش معکوس برای سه شنبه بزرگ]

بر همین اساس سناتور ایالت آریزونا، جان مک کین که به عنوان فرد پیشتاز در حزب جمهوری خواه محسوب می‌شود در ایالات کلیدی نیویورک، نیو جرسی، آریزونا، کانکتیکات و دلاور به پیروز‌های بزرگی رسیده است.

به این ترتیب مک کین توانسته است تمام هیات‌های نمایندگی این ایالات را به خود اختصاص دهد. تنها از ایالت نیویورک 87 هیات نمایندگی در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان برای انتخاب کاندیدای نهاییی این حزب حضور خواهند یافت. پیش بینی شده است که مک کین در انتخابات داخلی حزب جمهوری خواه در ایالات کالیفرنیا، الینویز و اوکلاهما نیز به پیروزی برسد.

گفته می‌شود مایکل هوکابی دیگر کاندیدای جمهوری خواهان نیز تا کنون توانسته با کسب نتایجی دور از انتظار در 5  ایالت به پیروزی برسد.

در دیگر سو و بر اساس اخبار منتشره در رسانه‌ها هیلاری کلینتون نیز در رقابتی تنگاتنگ با باراک اوباما دیگر کاندیدای حزب دموکرات توانسه است در ایالت کالفرنیا به پیروزی برسد.  بر اساس نتایج اولیه پیش بینی شده است هیلاری کلینتون در 8 ایالت اوکلاهما، آرکانزاس، تنسی، نیویورک، ماساچوست، نیو جرسی، آریزونا و کالیفرنیا به پیروزی برسد و در نتیجه انتخابات سه شنبه بزرگ 166 هیات نمایندگی را در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها به خود اختصاص دهد.

در دیگر سو نیز  نتایج اولیه از پیروزی باراک اوباما در ده ایالت جورجیا، ایلینویز، دلاور، آلاباما، یوتا، داکوتای شمالی، کانزاس، کانکتیکات، مینسوتاو کلورادو حکایت دارد. به این ترتیب باراک اوباما در انتخابات سه شنبه بزرگ 146 هیات نمایندگی را به خود اختصاص داده است.

هیات‌های نمایندگی در کنوانسیون‌های ملی احزاب دموکرات و جمهوری خواه کاندیدا‌های اصلی این دو حزب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری‌ آمریکا را انتخاب خواهند کرد.درانتخابات داخلی احزاب دموکرات و جمهوری خواه مو سوم به  سه شنبه بزرگ که در 24 ایالت آمریکا برگزار می‌شود. در مجموع 42 درصد از هیات‌های نمایندگی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات برای حضور در کنوانسیون این دو حزب انتخاب می‌شوند.

کد خبر 43606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز