چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جان مک کین، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات درون حزبی در ایالت فلوریدا به پیروزی رسید.

به گزارش بی‌بی‌سی، سناتور جان مک کین با به دست آوردن 36 درصد آرای مردم فلوریدا در میان نامزدهای حزب جمهوریخواه نفر اول شد و میت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست هم با به دست آوردن 32 درصد آرا در مقام دوم قرار گرفت.

رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک هم که ماه‌ها در این ایالت برای به دست آوردن رأی تلاش کرده بود تنها با به دست آوردن 15 درصد آرا در مقام سوم قرار گرفت. این سومین پیروزی برای مک کین در انتخابات مقدماتی حزبی سال 2008  به شمار می‌رود.

علاوه بر فلوریدا، حزب جمهوریخواه تاکنون در 5 ایالت به برگزاری انتخابات مقدماتی اقدام کرده است و رامنی در 2  ایالت به پیروزی رسیده است. مایک هاکابی، فرماندار سابق ایالت آرکانزا هم یک پیروزی داشته است.

جمهوریخواهان فلوریدا، 57 کرسی نمایندگی در گردهمایی بزرگ این حزب را در اختیار دارند و برخلاف بسیاری از ایالت‌های دیگر که کرسی‌های نمایندگی را بین شرکت‌کنندگان در انتخابات مقدماتی تقسیم می‌کنند، در فلوریدا همه کرسی‌ها در اختیار برنده این رقابت، یعنی مک کین قرار می‌گیرد.

این در حالی است که منابع خبری از تصمیم رودی جولیانی برای کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی به نفع مک کین خبر داده‌اند.

مک کین، پس از پیروزی در فلوریدا در جمع هوادارانش گفت: معتقدم که در نهایت از سوی حزب جمهوریخواه  نامزد  شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهم شد و همچنین در انتخابات ریاست‌جمهوری در برابر  نامزد دمکرات‌ها به پیروزی دست خواهم یافت.

کلینتون و پیروزی تشریفاتی

در انتخابات درون حزبی دمکرات‌ها هم در فلوریدا، هیلاری کلینتون توانست 50 درصد آرا را  به دست بیاورد. رقیب اصلی وی باراک اوباما، 33 درصد آرا به دست آورد و جان ادواردز هم تنها 14 درصد آرا را از آن خود کرد.

گاردین گزارش کرد که جان ادواردز که تاکنون نتوانسته است در هیچ‌کدام از انتخابات مقدماتی پیروز شود از ادامه رقابت‌های انتخاباتی کناره گیری کرد.  البته انتخابات حزب دمکرات در فلوریدا جنبه تشریفاتی دارد.

به خاطر اختلاف حزب دمکرات فلوریدا با کمیته ملی این حزب بر سر تاریخ برگزاری انتخابات مقدماتی در این ایالت، نتیجه این انتخابات در تعیین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری حزب دمکرات بی‌تأثیر خواهد بود.

این در حالی است که باراک اوباما اعلام کرد اگر به مقام ریاست جمهوری برسد شکاف میان جهان اسلام و غرب را از بین خواهد برد.

وی در گفت‌وگو با هفته نامه پاریس مچ گفت: اگر برنده انتخابات باشم نشستی را با سران جهان عرب و تمامی کشورهای جهان برای بحث درباره پر کردن شکاف ایجاد شده میان غرب و مسلمانان که هر روز نیز عمیق‌تر می‌شود ترتیب می‌دهم.

سه‌شنبه آینده مهم‌ترین مرحله انتخابات آمریکا با رأی‌گیری از 22 ایالت و مشهور به سه‌شنبه بزرگ برگزار خواهد شد.

کد خبر 43092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز