همشهری‌آنلاین: بارا ک اوباما یکی از دو نامزد دمکرات خواستار تحقیق کنگره از وزارت امور خارجه این کشور شد.

شبکه تلویزیونی اسکای نیوز در خبری فوری اعلام کرد در پی افشا شدن برخی تخلفات در خصوص گذرنامه های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در وزارت امور خارجه آمریکا، بارا ک اوباما یکی از دو نامزد دمکرات خواستار تحقیق کنگره از وزارت امور خارجه این کشور شد.
جان مک کین نیز خواستار تحقیق کامل در این خصوص شده بود.

موضع وزارت خارجه آمریکا:
کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا امروز جمعه اعلام کرد در گفتگو با باراک اوباما نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری اینده این کشور از اینکه گذرنامه وی بدون اجازه رویت شده است ابراز تاسف کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن ، رایس پس از انکه وزارت امور خارجه امریکا از تحقیقات در این باره خبر داد گفت از این مسئله متاسف و تاکید کرده است اگر گذرنامه وی نیز بدون اجازه در اختیار کسی قرار بگیرد ناراحت خواهد شد.
در همین حال شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی در این وزارت خانه قول داد حوادثی نظیر آنچه درباره گذرنامه سه نامزد ریاست جمهوری آمریکا روی داده است دیگر تکرار نخواهد شد.
به گزارش سی ان ان مک کورمک با اشاره به تخلف صورت گرفته درباره گذرنامه باراک اوباما و هیلاری کلینتون گفت افراد خاطی به سرعت شناسایی و توبیخ شده‌اند و این حادثه دیگر تکرار نخواهد شد. درباره تخلف صورت گرفته در خصوص سناتور مک کین نیز ما اوایل این هفته به تخلف صورت گرفته آگاه شدیم و همان افرادی که به گذرنامه سناتور اوباما دسترسی داشتند به پرونده سناتور مک کین نیز دسترسی پیدا کرده بودند که ما در همکاری خود با این فرد تجدید نظر می کنیم.
مک کورمک گفت رایس وزیر امور خارجه با اوباما و کلینتون و لحظاتی پیش با سناتور مک کین در این خصوص گفتگو و از این حادثه ابراز تاسف کرده است. در حال حاضر بازرس کل وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص تحقیق می کند و رسیدگی به این مساله از اولویت های وزارت امور خارجه آمریکا به شمار می آید.
وی افزود در حال حاضر مساله دسترسی غیر مجاز به گذرنامه های این سه نامزد است ولی اینکه این رویداد امری نظام مند در وزارت امور خارجه آمریکا بوده است یا نه باید بررسی شود و در صورتی که به مواردی مشابه برخوردیم گزارش خواهیم کرد. وی افزود به محض پایان این تحقیقات، نتایج به کمیته های مربوطه در کنگره تحویل داده خواهد شد و از این رو این تحقیقات تا جایی که مسیر باشد روشن و شفاف خواهد بود.
سخنگوی وزارتخارجه آمریکا تصریح کرد بدیهی است که این اقدام کاری ابلهانه بوده است زیرا شهروندان در حفظ اسرار خود به وزارت خارجه و دولت آمریکا اعتماد کرده اند. ما نیز تلاش داریم پادمان هایی پیچیده و مقتدری در این خصوص قرار دهیم تا در صورتی که تخلفی صورت گرفت عامل تخلف بلافاصله شناسایی و مجازات شود و این پادمان ها نه تنها در خصوص افراد مشهور صورت می گیرد بلکه برای شهروندان عادی آمریکا نیز به اجرا در خواهد آمد و همین میزان هوشیاری را در حفظ اسرار شخصی دیگر شهروندان نیز خواهیم داشت

کد خبر 46974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز