گروه اقتصادی: با تشدید سرما و بالارفتن مصرف گاز در کشور، شهروندان برخی از مناطق کشور با قطعی گاز مواجه هستند.

این معضل هم اکنون گریبان‌گیر بخش‌های شمالی کشور است که گاز مورد نیاز آن‌ها که از ترکمنستان تامین می‌شود، قطع است.

با سید رضا‌کسایی زاده معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اوایل سال جاری همزمان با بحث سهمیه‌بندی بنزین از احتمال سهمیه‌بندی گاز در کشور سخن گفته بودید. پیش‌بینی شرایط سخت کنونی برای تامین گاز را می‌کردید؟

باید بنا به ضرورت برای هر شرایطی آماده باشیم و به همین دلیل پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و خوشبختانه در حال حاضر مشکلاتی که سال‌های قبل داشتیم امسال رخ نداده و نخواهد داد؛ یعنی مناطقی مانند بانه و سر‌دشت و شهرهای شمال‌غرب کشور با اصلاحات فنی که شده قطع گاز نداشته‌اند.

رشد مصرف امسال بیش از حد انتظار بوده است و باید این مصرف کنترل شود. در حال حاضر، تولید حدود 465‌میلیون متر مکعب در روز است و به همین میزان مصرف می‌کنیم.

مصرف خانگی در هفته‌های اخیر به 382 ‌میلیون متر‌مکعب در روز رسیده که 11‌درصد رشد نسبت به سال قبل دارد. در هفته جاری به دلیل افزایش سرما مصرف رشد کرده و به همین دلیل توصیه کرده‌ایم که مشترکان مصرف را کنترل و بهینه مصرف کنند.

براساس پیش‌بینی‌ها هفته آینده با ورود یک جبهه هوای سرد، سرما  در کشور بیشتر می‌شود و ما به همین دلیل از مردم و مشترکان درخواست می‌کنیم که در این زمینه با مصرف صحیح به کاهش مشکلات و احتمال قطع گاز کمک کنند.

  • قطع گاز صادراتی ترکمنستان به ایران ناشی از چیست و چه تدابیری برای جبران آن اندیشیده شده است؟

قطع گاز ترکمنستان به دلیل مشکلات فنی و تعمیرات است. این امر در تامین گاز مناطق شمال کشور که از این گاز بهره‌مند می‌شدند مشکلاتی ایجاد کرده و شرکت ملی گاز با تامین گاز از منابع داخلی این مشکل را رفع کرده‌است.

در‌حال حاضر تنها یک منطقه در این استان مشکل دارد که قائم‌شهر است و این مسئله نیز با تلاشی که از سوی کارکنان شرکت گاز در حال انجام است تا امروز برطرف می‌شود.

  • برای کنترل مصرف به جز توصیه و هشدار و اعمال تعرفه‌های پلکانی راه دیگری اندیشیده نشده‌است؟

طرح‌هایی برای کنترل مصرف بخش حمل و نقل به اجرا در آمده است. علاوه براین باید در احداث بناها نیز معیارهای لازم برای کنترل انرژی رعایت شود که در این زمینه نیز طرح‌هایی در دست اجراست.

علاوه براین در صنایع نیز اقدامات خوبی صورت‌گرفته که باید ادامه یابد. ما در فصل سرما و هنگام افزایش مصرف گاز صنایع و نیروگاه‌های کشور را قطع می‌کنیم تا گاز منازل و مناطق مسکونی تامین شود این صنایع و نیروگاه‌ها در شرایطی که با قطع گاز مواجه می‌شوند باید از سوخت دوم استفاده کنند.

صنایعی نیز مانند پتروشیمی‌ها هستند که از گاز به عنوان خوراک استفاده می‌کنند، ما تلاش می‌کنیم که گاز آنان قطع نشود ولی احتمال دارد میزان آن کم شود ولی تامین گاز آنان را متوقف نمی‌کنیم.

  • طرح‌های ذخیره‌سازی گاز برای تامین نیاز مصرف در زمان نیاز و پیک‌مصرف در چه مرحله ای است؟

این طرح‌ها در دست اجراست ولی درازمدت  خواهد بود و در آینده نزدیک نیاز مشترکان را نمی‌تواند تامین کند. این طرح‌ها آغاز شده  است و 4 - 3 سال دیگر نتیجه می‌دهد.

کد خبر 40482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز