سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

با وجود رویکرد منفی چین و روسیه به تصویب سومین‌ قطعنامه تحریم ایران در شورای امنیت، برخی منابع خبری به نقل از مقام‌های آمریکایی از تهیه متن پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران به‌وسیله فرانسه خبر دادند

و خاطرنشان کردند که نمایندگان کشورهای عضو گروه موسوم به 1+5 شب گذشته در کنفرانسی تلفنی درباره متن این پیش‌نویس به رایزنی پرداختند.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس،  اظهارنظرهای دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات، حکایت از تلاش 1+5 برای غلبه بر اختلافات به‌وجود آمده به‌ویژه پس از انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا دارد و گفت‌وگوهای شب گذشته نیز در شرایطی برگزار شده که پیش از آن دیپلمات‌های حاضر در شورای امنیت تأکید می‌کردند هنوز هیچ توافقی میان 1+5 درباره پیش‌نویس قطعنامه به وجود نیامده است.

آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که بخشی از تحریم‌های جدید شامل شاخه قدس سپاه پاسداران و بانک ‌ملی خواهد شد که پیش از این واشنگتن آنها را در فهرست تحریم‌های یکجانبه خود قرار داده بود.

این در حالی‌است که برخی دیپلمات‌ها در شورای امنیت از احتمال تغییر پیش‌نویس مذکور توسط روسیه و چین خبر می‌دهند و بر این موضوع تأکید می‌کنند که با توجه به شکاف میان روسیه و چین از یک‌سو و آمریکا، انگلیس و فرانسه از سوی دیگر،‌ پیش‌نویس‌ قطعنامه فقط در حد ایده‌هایی بر روی کاغذ مطرح است.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک دیپلمات آگاه از گفت‌وگوهای 1+5 نیز گفت: متن‌های متعددی از پیش‌نویس قطعنامه توزیع شده، اما به نظر می‌رسد مذاکرات درباره آنها به بن‌بست رسیده باشد.

کد خبر 38934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز