گروه بورس: در شرایطی که قرار است تا پایان آذرماه نخستین سهام پتروشیمی دربورس عرضه شود، مدیران شرکت ملی پتروشیمی وعده داده‌اند: تا پایان سال 88، پتروشیمی را به بزرگ ترین صنعت حاضر در بورس تبدیل خواهند کرد.

در حال حاضر 8 درصد ارزش بورس را سهام شرکت‌های پتروشیمی تشکیل می‌دهد.به گفته مسئولان شرکت ملی پتروشیمی، با احتساب پتروشیمی فن آوران تا پایان امسال، سهام 6 شرکت پتروشیمی روی تابلوی بورس می‌رود.

رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی دراین باره تصریح کرد: هم‌اکنون5 مجتمع پتروشیمی خراسان، فناوران، امیرکبیر، تبریز و رازی آماده واگذاری هستند.

حسین‌علی زادمهر در گفتگو با شانا درباره ورود سهام پتروشیمی فناوران به بورس گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته قرار شد ‌ 5 درصد  از سهام شرکت ملی پتروشیمی را یک جا عرضه کند،  اندکی هم از سهام سایرسهامداران عرضه شود.

به گفته او آخرین مرحله ورود یک شرکت به بورس تهیه امیدنامه و ارائه آن روی سایت بورس است که در مورد پتروشیمی فناوران این کار با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دست‌اندرکاران مجتمع انجام شده است.

واگذاری سایر سهام

زادمهر یادآور شد: مالکیت مجتمع‌های خراسان، رازی، امیرکبیر و تبریز 100 درصد خصوصی است بنابر این مشکل واگذاری که برای فناوران ایجاد شد در باره آنها صدق نمی‌کند.

وی به ایسنا گفت: پتروشیمی‌های جم، مارون، زاگرس، بیستون، ارومیه، هگمتانه و حمل‌ونقل پتروشیمی جزو مجتمع‌هایی هستند که یا به تازگی به بهره‌برداری رسیده‌اند یا هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند، بنابر این طبق قوانین بورس پس از گذشت 2 سال از راه‌اندازی یعنی در سال 87 می‌توانند وارد بورس شوند.

باتوجه به مذاکراتی که بین سازمان خصوصی‌سازی و بورس صورت گرفته، قرار شده محدودیت گذشت 2سال از بهره‌برداری برای پذیرش سهام شرکت‌های دولتی قابل عرضه برداشته شود و برای این امر پیش‌بینی درآمد و هزینه‌های سال‌های آتی ملاک عمل قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: همه شرکت‌های کوچک پتروشیمی مانند فناوران واگذار خواهند شد، اما ممکن است 20 درصد سهام شرکت‌هایی مانند بندرامام به دلیل حجم بزرگ فعالیت‌های آن نگهداشته شود.

آماده سازی

اسماعیل غلامی‌، معاون سازمان خصوصی‌سازی هم به واگذاری قریب الوقوع پتروشیمی فن‌آوران اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه‌های تعیین شده 3 شرکت پتروشیمی امیرکبیر، غدیر و رازی از طریق مزایده واگذار خواهند شد.

او در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در جلسه هیات عالی واگذاری تصویب شد که پرونده  23 شرکت نفتی‌  به غیراز 7 شرکت گازی به هیات دولت ارسال تا بعد از تصویب واگذار شوند.

همچنین مصوب شد در جلسه‌ای با سازمان خصوصی‌سازی و وزارت نفت در مورد خوراک محصولات پتروشیمی و آزاد بودن قیمت محصولات راهکاری ارائه شود.

موانع خصوصی‌سازی

اما از سوی دیگر با وجود اعلام پذیرش مشروط سهام پتروشیمی خراسان و عرضه قریب الوقوع سهام  6 شرکت دیگردر بورس، تازه‌ترین اخبار دریافتی از موانع بسیار بر سر راه خصوصی‌سازی شرکت‌های نفتی حکایت دارد.

به گزارش همشهری، چند روز پیش که رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی از پذیرش شرکت پتروشیمی خراسان در بورس و  اوراق بهادار تهران خبر داد ،تأکید کرد: عرضه سهام مشروط بر این است که، شرکت ظرف مدت 6 ماه پیش شرط‌هایی از جمله انعقاد قرارداد بلند‌مدت تأمین خوراک (گاز طبیعی) با تأکید بر شفافیت نحوه قیمت‌گذاری و اجرای تعهدات با شرکت ملی گاز و رفع زیان انباشته قبل از عرضه سهام را اجرایی کند.

براساس قراردادی که طرفین 15 سال پیش امضاء کرده‌اند، شرکت ملی گاز ایران مکلف است گاز طبیعی را به میزان 70 هزار متر مکعب در ساعت تأمین و بهای آن را منطبق بر تعرفه‌های فروش برای مصارف سوخت و تولید نیرو محاسبه کند.اما این تمام جزئیات معامله خرید خوراک و اهمیت راهبردی آن برای واحدهای پتروشیمی نیست.

در صنعت پتروشیمی دسترسی به منابع کافی و ارزان قیمت خوراک از قبیل نفت، گاز طبیعی و میعانات گازی اصلی‌ترین عامل کاهش قیمت تمام شده و در نتیجه رقابتی شدن محصولات تولیدی و سودآوری بیشتر است، در نتیجه شرکتی که بتواند از منابع ارزان‌تری استفاده کند سود بیشتری عاید خود خواهد کرد.

با در نظر گرفتن شرایط، دولت با فروش گاز به قیمت اندک یعنی 60 ریال به ازای هر متر مکعب به تولید‌کنندگان کود اوره و 110 ریال برای سایر واحدهای پتروشیمی عملاً یارانه‌ای را به صنعت پتروشیمی پرداخت می‌کند.

اما با ورود شرکت‌های پتروشیمی به بورس این چتر حمایتی محدودتر می‌شود و درنهایت به کاهش سود شرکت‌ها منجر خواهد شد.

کد خبر 38786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز