شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۹
۰ نفر

بهزاد رنجبر: در حالی که قرار بود بورس نفت ایران در تابستان سال 84 تشکیل شود اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد مانع از راه‌اندازی بورس نفت ایران شده‌است.

گزارش خبرنگار همشهری از پشت پرده راه‌اندازی بورس نفت حاکی از آن است که عمده‌ترین دلیل راه نیافتن بورس نفت تاکنون، وجود اختلاف بین وزارت نفت و اقتصاد بر سر تعیین دبیرکل و تعیین فهرست اقلام قابل معامله در این بورس بوده‌است.

در حال حاضر 6 سال از زمان طرح راه‌اندازی این بورس در  کشور می‌گذرد.

اردیبهشت ماه سال گذشته هیأت مدیره شرکت بورس نفت تشکیل و این شرکت در جزیره کیش تأسیس شد.

ظرف 2 تا 3 ماه ساختمان این شرکت خریداری شد و پس از آن آیین‌نامه‌ها و اساسنامه  و دستور‌العمل‌های معاملات بورس نفت تهیه و تدوین شد، حتی اعضای هیات مدیره این شرکت با سفری به روسیه از بورس نفت این کشور بازدید کردند تا راه‌های راه‌اندازی هرچه سریع‌تر این بورس را بررسی کنند.

اما با وجود این اقدامات باز هم تشکیل بورس نفت به تعویق افتاد، تا اینکه شورای راهبردی دولت به ریاست محمود احمدی‌نژاد به همراه وزیران نفت و اقتصاد، رئیس سازمان بورس، معاون اول رئیس جمهوری و تمام متولیان راه‌اندازی بورس نفت تشکیل شد و در آن نشست رئیس‌جمهوری بر راه‌اندازی هر چه سریع‌تر بورس نفت تأکید کرد.

پس از برگزاری این نشست وزارت امور اقتصادی و دارایی رسماً مسئول راه‌اندازی بورس نفت شد، همچنین قرار شد تا وزیران نفت و اقتصاد در یک اقدام هماهنگ و براساس توافق طرفین، دبیر کل بورس نفت را مشترکاً انتخاب کنند.

از طرف دیگر قرار شد این شرکت ظرف یک سال به صورت سهامی خاص فعالیت کند تا اینکه ساز و کار لازم برای تبدیل این شرکت به سهامی عام مهیا شود، زیرا 80 درصد از سهام این شرکت در اختیار صندوق کارکنان صنعت نفت، 10 درصد در اختیار بنیاد مستضعفان و جانبازان و 10 درصد نیز در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش بود و باید زمینه‌های لازم برای تبدیل این شرکت به سهامی عام فراهم شود.

از دیگر مواد مهمی که در این نشست توافق شد، قرار گرفتن ریال به عنوان مبنای ارزی بورس کیش بود، بر این اساس باید هر روز در انتهای معاملات و در اتاق پایاپای بورس نفت، تمامی ارزهایی که روزانه معامله می‌شد براساس زیان محاسبه و مبادله شود تا اینکه زمینه‌های تقویت پایه پولی کشور فراهم شود.

همچنین قرار شد تا با توافق وزارت نفت و اقتصاد زمینه معامله کالاهایی مانند محصولات پتروشیمی نفت کوره، قیر و اقلام دیگر در بورس نفت فراهم شود.

اما با وجود تمام ‌توافق‌های انجام شده در این نشست تأکید مستقیم احمدی‌نژاد برای تشکیل هرچه سریع‌تر بورس، هنوز وزارتخانه‌های‌ نفت و اقتصاد توافقی برای تعیین و معرفی یک دبیرکل و همچنین تهیه فهرست کالاهای قابل معامله در بورس نفت به دست نیاورده‌اند.

پیش از استعفای وزیری هامانه، وزیر نفت، جلسات متعددی برای تعیین دبیر کل بورس نفت بین وزیران نفت و اقتصاد برگزارشد و بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت.

آخرین اخبار دریافتی حاکی از آن است که تعلل وزرای مربوطه برای راه‌اندازی این بورس کالا باعث شده تا احمدی‌نژاد در چندین نشست به وزرای مربوطه تذکر شفاهی بدهد اما در نهایت این تذکرها نیز مؤثر واقع نشده و در حال حاضر هیچ خبری از راه‌اندازی بورس نفت ایران در کیش نیست.

کد خبر 34421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز