گروه بورس: سازمان خصوصی‌سازی، فهرست اسامی 21 شرکت نفتی را برای واگذاری‌های مرحله اول وزارت نفت اعلام کرد.

هیأت عالی واگذاری در نشست چهارشنبه شب خود که با حضور داود دانش‌جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیری هامانه وزیرنفت برگزار شد، فهرست اسامی 21 شرکت نفتی را برای واگذاری سهام تصویب کرد.

به این ترتیب با تصویب هیأت عالی واگذاری زنگ آغاز خصوصی‌سازی در وزارت نفت به صدا درآمد. قرار است براساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی سهام 118 شرکت نفتی به بخش خصوصی واگذار شود که براساس مصوبه چهارشنبه شب هیأت عالی واگذاری سهام این 21 شرکت در مرحله اول واگذار خواهند شد.

سید  مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی ضمن اعلام این فهرست افزود: به غیر از شرکت‌های یاد شده 4 شرکت پتروشیمی شیراز، خراسان، اصفهان و تبریز نیز به آنها اضافه می‌شوند.

وی افزود: این 4 شرکت پیش از این مصوبه هیأت عالی واگذاری را داشتند.عقدایی تأکید کرد: پس از بررسی‌های کارشناسی به زودی مراحل آماده‌سازی و واگذاری سهام این شرکت‌ها آغاز می‌شود.

شرکت‌های قابل واگذاری وزارت نفت در مرحله اول

شرکت‌های نفتی:
1- حفاری شمال 2- پترو پارس 3- پترو ایران 4- خدمات مهندسی و توربین 5- خدمات ترابری و پشتیبانی نفت

شرکت‌های  پتروشیمی:
1- پتروشیمی امیرکبیر 2- پتروشیمی تندگویان 3- پتروشیمی فن‌آوران 4- پتروشیمی بیستون 5- پتروشیمی غدیر

شرکت‌های گازی:
1- گاز استان همدان 2- گاز استان سمنان 3- گاز استان چهار محال و  بختیاری 4- گاز استان زنجان 5- مجتمع پالایشگاه گاز بید بلند یک

شرکت‌های پالایش و پخش:
1- پالایش نفت اصفهان 2- پالایش نفت تبریز

واگذاری بلوک 40 درصدی مس و ایرالکو

نشست هیأت عالی واگذاری در شب چهارشنبه به‌غیر از تصویب واگذاری سهام شرکت‌های نفتی خبر مهم دیگری نیز داشت و آن واگذاری بلوک‌های 40 درصدی سهام شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) است.

سید مهدی عقدایی در این باره گفت: براساس تصویب هیأت عالی واگذاری 40 درصد از سهام این دو شرکت به صورت بلوک عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری مزایده بین‌المللی برای سهام این دو شرکت گفت: قرار شد برای این کار یک کمیته تشکیل شود و این کمیته وظیفه انجام کار کارشناسی و پیدا کردن یک مشتری بین‌المللی و استراتژیک را برعهده دارد.

وی تأکید کرد: این کمیته باید اسامی مشتریان به همراه نحوه واگذاری را تا شهریور ماه ارایه کند و پس از مزایده بین‌المللی برگزار خواهد شد.

کد خبر 26528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز