سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

گروه بورس: در حالی که مسئولان وزارت نفت تأخیر در واگذاری سهام زیر مجموعه‌های خود را بر گردن سازمان خصوصی‌سازی می‌اندازند، منابع خبری از کارشکنی‌های تازه در واگذاری سهام نخستین شرکت نفتی خبر می‌دهند.

قرار بود سهام شرکت پتروشیمی فن‌آوران به‌عنوان اولین شرکت نفتی این هفته در بورس عرضه شود ولی عرضه سهام این شرکت برای چندمین بار به تعویق افتاده است.

علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار دلیل به‌تعویق افتادن دوباره عرضه سهام شرکت پتروشیمی فن‌آوران را ارائه نشدن اطلاعات مالی این شرکت اعلام کرد و گفت: شرکت پتروشیمی فن‌آوران هنوز بودجه حسابرسی شده سال   86 خود را به شرکت بورس ارائه نکرده است.

وی ادامه داد: مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران گفته است  بودجه سال  86 در این هفته به سازمان حسابرسی ارسال شده است.

رحمانی تأکید کرد: مسئولان پتروشیمی فن‌آوران قول داده‌اند هفته آینده نسبت به ارسال اطلاعات مربوط به بودجه اقدام کنند.

به این ترتیب با اینکه قرار بود اطلاعات مالی این شرکت پیش از این نهایی و عرضه سهام آن آغاز شود بار دیگر به دلیل تعویق در ارائه اطلاعات، عرضه سهام اولین شرکت نفتی به روزهای آتی موکول شد.

پیش از این وزارت نفت تأخیری طولانی اعلام فهرست شرکت‌های قابل واگذاری خود داشت. بسیاری  این تأخیر را ناشی از تمایل نداشتن مدیران دولتی نفت اعلام می‌کنند.

همچنین با اینکه بخش عمده خصوصی‌سازی‌ها با حجم واگذاری   60 میلیارد دلار مربوط به وزارت نفت می‌شود اما این وزارتخانه تاکنون حتی یک سهم نیز واگذار نکرده است.

مسئولان وزارت نفت مسئولیت واگذار نشدن سهام شرکت‌های نفتی را برعهده سازمان خصوصی‌سازی می‌دانند.

اکبر ترکان معاون امور برنامه‌ریزی وزارت نفت پیش از این به همشهری گفته بود: وزارت نفت فهرست 90 شرکت تابعه خود را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه کرده و این سازمان خصوصی‌سازی است که شرایطی برای شرکت‌های نفتی قائل شده و از آنها خواسته تغییراتی را در حساب‌ها و دارایی‌هایشان اعمال کنند.

همین موضوع باعث شده تا سید مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به اظهارات ترکان اعلام کرد: وزارت نفت با اینکه فهرست شرکت‌های خود را به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده اما تاکنون هیچ وکالتنامه‌ای برای واگذاری سهام شرکت‌های خود به سازمان خصوصی‌سازی ارائه نکرده است.

سازمان خصوصی‌سازی برای فروش سهام دولتی نیاز به وکالتنامه و فروش از وزارتخانه مربوطه دارد.

شناورنشدن نرخ محصولات

اما در مقابل، مدیر امور مالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: تمام مدارک مورد نیاز سازمان خصوصی‌سازی و شرکت بورس پتروشیمی فن‌آوران تهیه وتحویل شده است و احتمالا پایان هفته آینده اولین سری سهام آن عرضه می‌شود.

مهدی آقاجانی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب درباره لغو شدن شرط گذشت حداقل 2 سال از فعالیت یک مجتمع پتروشیمی برای ورود آن به بورس گفت: در شرایط عادی یک مجتمع برای واگذاری حداقل باید 2 سال فعالیت و دو ترازنامه سود و زیان خود را تهیه کرده باشد که این موضوع در مجتمع‌های پتروشیمی کمابیش رعایت می‌شود، ولی بعضی اوقات که عجله در واگذاری وجود دارد، از طریق برآورد ارزش دارایی‌های شرکت می‌توان آن را واگذار و ارزش سهام آن را مشخص کرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا تأخیر در شناورسازی قیمت محصولات پتروشیمی موجب تأخیر در واگذاری مجتمع‌های پتروشیمی  در  بورس نشده است؟ اعلام کرد: این تأخیر در ورود پتروشیمی‌ها به بورس تأثیر داشته است، زیرا اصلاً در واگذاری‌ها، سود ملاک است و وقتی محصولات با قیمت ثابت و یارانه‌ای عرضه می‌شود، سوددهی لازم وجود ندارد و بنابراین پس از شناورسازی قیمت‌ها، به بورس رفتن مجتمع‌ها نیز آسان‌تر می‌شود.

دلایل تعویق از زبان مدیرعامل فن‌آوران

احمدرضا اشتری مدیر عامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران درباره دلایل تعویق عرضه سهام این شرکت به همشهری گفت: ما همه اطلاعاتی را که بورس درخواست کرده ارائه داده‌ایم اما براساس نظر بورس بازرس قانونی شرکت نیز باید این اطلاعات را تایید کند.

وی افزود: گزارش صورت‌های مالی   6 ماهه شرکت پتروشیمی فن‌آوران و تمامی مدارک درخواستی ارسال شده اما بورس از ما خواسته است که این اطلاعات را به تایید نهایی بازرس قانونی شرکت نیز برسانیم. اشتری تأکید کرد: در حال حاضر سازمان  حسابرسی مشغول بررسی صورت‌های مالی شرکت است و امیدواریم که ظرف روزهای آتی نظر نهایی خود را اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم صورت‌های مالی تایید شده را هفته آینده به بورس ارائه کنیم تا شرایط برای عرضه سهام شرکت در بورس فراهم  شود.

کد خبر 40105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز