شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

گروه بورس: با تلاش کارشناسان بورس کالای ایران، امکانات فنی و اداری لازم برای پذیرش و معامله محصولات پتروشیمی و محصولات پایین دستی نفت در تالار بورس کیش استقرار یافت.

سید علی اکبر هاشمیان، مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در پی مصوبه شورای‌عالی مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصادی و تصمیم دولت برای راه‌اندازی بورس نفت در بهمن ماه و اعلام وزیر اقتصاد مبنی بر راه اندازی مرحله اول آن در دهه مبارکه فجر و ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار و واگذاری این مأموریت به شرکت بورس کالا، به سرعت کارگروهی متشکل از مسئولان و کارشناسان بورس کالا برای تحقق این هدف تشکیل شد.

وی گفت: با تلاش بی‌وقفه و شبانه روزی، ظرف مدت 2‌هفته همه زیرساخت‌ها و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم در تالار بورس اوراق بهادار کیش استقرار یافت.

وی گفت: به منظور آزمایش امکانات فنی و آشنایی کارگزاران با این تالار نیز 21 کارگزار پذیرش شده در مرحله فعلی در سفر به کیش ضمن آشنایی، تحت آموزش لازم قرار گرفتند و به منظور آزمایش نرم‌افزار معاملات نیز، معاملات آزمایشی روی دو محصول پتروشیمی در این تالار انجام گرفت.

هاشمیان خاطرنشان کرد: به این ترتیب درصورت تصویب صورتجلسه وزیران اقتصاد و نفت در هیئت دولت مبنی بر عرضه محصولات پتروشیمی و پایین دستی نفت در تالار کیش، بلافاصله نسبت به دادوستد آنها در بورس با 21 کارگزار فعلی و متعاقب آن، انتشار فراخوان برای انتخاب کارگزاران جدید از میان معامله گران و فعالان بخش نفت و پتروشیمی، اقدام خواهد شد.

مدیر عامل بورس کالای ایران اظهار داشت: در نرم افزار معاملاتی نصب شده در تالار کیش، انجام معاملات صادراتی و خارجی به ارز نیز پیش‌بینی شده که به این ترتیب می‌تواند علاوه بر محصولات فوق، به‌طور مقدماتی برای معاملات اوراق بهادار حواله نفت نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان گفت: در نهایت نیز معاملات آتی نفت پس از شروع معاملات آتی در بورس کالا قابل اجرا خواهد بود.

معاملات اوراق نفتی

هاشمیان اظهار داشت: طرح پیشنهادی معاملات اوراق نفت قبلا به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شده است که بر اساس آن بورس نفت خام نیز با تخصیص سهمیه‌ای از طرف وزارت نفت برای فروش حواله و اوراق تضمین شده بهادار توسط سه مرجع وزارت نفت، وزارت اقتصاد و سازمان بورس، عملیاتی خواهد شد.

کد خبر 43271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز