دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

گروه بورس: در حالی که کشمکش وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد بر سر انتخاب دبیرکل، راه‌اندازی بورس نفت را به آ‌ینده‌ای نامعلوم موکول کرده، بورس کالا تصمیم گرفته با عرضه محصولات پتروشیمی جور بورس نفت را بکشد.

حسین ملاحسین آقا، رئیس هیات مدیره بورس کالا می‌گوید: هیات مدیره شرکت بورس کالا در جلسه هفته گذشته خود با پذیرش محصولات پتروشیمی موافقت و برای عرضه آن به طور رسمی اعلام آمادگی کرد.

به گفته ملاحسین آقا،  بورس کالا برای عرضه سیمان هم صددرصد آماده است با این حال باتوجه به زمان بر بودن آزادسازی قیمت و خروج از سبد حمایتی انتظار می‌رود ورود این محصول به بورس کالا به تدریج و در یک بازه زمانی نه چندان طولانی صورت بگیرد.

او در مورد وضعیت معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا و شایعه تمایل نداشتن وزارت جهاد کشاورزی به رونق گرفتن دادوستد رقابتی می‌گوید: اخیرا در جلسه مشترک با وزیر جهادکشاورزی، مدیرعامل بورس کالا مزیت‌های معاملات بورس در حوزه کالا و تجربه موفق عرضه فولاد در تالار معاملات بورس کالا را تشریح کرده است.

به گفته ملاحسین آقا، مدیر عامل بورس کالا در این جلسه با اشاره به منافع ایجاد فضای رقابتی فروش برای بخش کشاورزی تصریح کرده، این فضای رقابتی ضمن افزایش کیفیت، توازن را بین صادرات و مصرف برقرار می‌کند و علاوه بر این کشاورزان هم با فضای کسب و کار رقابتی آشنا می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره بورس کالا می‌افزاید: وزیر جهادکشاورزی پس از این توضیحات از پررنگ شدن نقش محصولات کشاورزی در معاملات بورس کالا استقبال کرده است.

او در ادامه از آمادگی و انگیزه بالای بورس کالا از افزایش معاملات محصولات کشاورزی خبر می‌دهد و می‌گوید: باتوجه به همین هماهنگی‌ها به عنوان اولین‌قدم، معامله شکر در بورس کالا جدی‌تر شده است.

ملاحسین آقا با توجه به 5برابر بودن بازار معامله محصولات پتروشیمی نسبت به فولاد زمینه برای خرید و فروش این محصولات به صورت رقابتی را مهیا می‌داند با این حال معتقد است، به صورت سنتی در تمام دنیا و حتی کشورهای صنعتی نظیر آمریکا به این نوع محصولات یارانه دولتی تعلق می‌گیرد زیرا به صورت مستقیم با معیشت مردم در ارتباط هستند.

او درباره موانع معامله برخی از محصولات کشاورزی در بورس کالا  می‌گوید: شرط اول پذیرش و معامله هر کالایی در این بورس قابلیت استاندارد شدن و تداوم استاندارد است اما بعضی از محصولات نظیر چای ایرانی متاسفانه از استاندارد قابل اتکایی برخوردار نیستند.

رئیس هیات مدیره بورس کالا می‌افزاید: از سوی دیگر بعضی از محصولات کشاورزی قابلیت استاندارد دارند اما به علت کوچک بودن و تعدد تولید کنندگان امکان استاندارد شدن وجود ندارد که از این گروه می‌توان به برنج اشاره کرد.به گفته او بورس کالا مترصد انتخاب یک محصول به عنوان الگوی معاملات است تا مسئولان نسبت به جریان معامله رقابتی و منافع آن اطمینان پیدا کنند و گزینه محتمل در این خصوص هم زیره است.

ملاحسین آقا پیش بینی می‌کند: در صورت حاکم شدن دیدگاه هماهنگ با معاملات رقابتی ظرف 5تا6سال آینده بخش عمده محصولات کشاورزی قابلیت عرضه در بورس کالا را پیدا خواهند کرد و میزان تولید و قیمت آن را نظام عرضه و تقاضا تعیین خواهد کرد. به این ترتیب دیگر لازم نخواهد بود مسئولان در فصول مختلف برای کنترل بازار قیمت محصولاتی نظیر تخم‌مرغ شخصا وارد عمل شوند.

عرضه محصولات کشاورزی

به گفته رئیس هیات مدیره بورس کالا سطح زیر کشت تولید کنندگان برنج به اندازه‌ای کوچک است که حتی کیفیت تولید یک کشاورز نسبت به کشاورز همسایه هم متفاوت است.

ملاحسین آقا، کم رونق بودن معامله زعفران را نبود شرایط برای استاندارد سازی می‌داند. او در ادامه شرایط قیمتی را هم از دیگر موانع معامله محصولات کشاورزی عنوان  کرده  و خاطر نشان می‌کند: اساسا ساز و کار حاکم بر تولید و مصرف این محصولات آن‌چنان سنتی است که برای ساماندهی آنها در یک بازار کلان نیازمند اصلاح زیر ساخت‌های تولید و مصرف هستیم.

کد خبر 40567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز