دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

سحر قاسم‌نژاد: در حالی که عرضه سهام شرکت پتروشیمی فناوران ظرف همین چند هفته اخیر بارها به تعویق افتاده، شرکت ملی صنایع پتروشیمی کماکان امیدوار است هر چه سریع‌تر سهام اولین زیرمجموعه قابل واگذاری وزارت نفت را در بورس تهران عرضه کند.

حسینعلی زادمهر، رئیس امور سهام و مجامع شرکت ملی پتروشیمی دلیل اصلی تأخیر در عرضه سهام فناوران را مشکل تأمین خوراک می‌داند و می‌گوید: سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به تجربه واگذاری شرکت‌های معدنی بر تعیین تکلیف قیمت خوراک مجموعه‌های پتروشیمی اصرار دارد.

به گفته زادمهر، گزارش حسابرسی شرکت پتروشیمی فناوران آماده است و امیدنامه آن هم منتشر شده و فعلا منتظر تعیین تکلیف قیمت خوراک هستیم.

او می‌افزاید: با توجه اصرار سازمان بورس، درخصوص وضعیت تأمین و قیمت خوراک از وزارت نفت استعلام کرده، اما وزارت نفت هنوز پاسخی به این استعلام نداده است.

زادمهر می‌گوید: امیدواریم بعد از تعیین تکلیف از سوی وزارت نفت مشکل و مانعی برای عرضه سهام شرکت فناوران از نظر سازمان بورس باقی نماند.

با این همه در شرایطی که رئیس امور سهام و مجامع شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پایان رسیدگی به حساب‌های مالی فناوران خبر می‌دهد مدیر عامل این شرکت می‌گوید: سازمان حسابرسی هنوز به صورت رسمی حساب‌های مالی میان‌دوره‌ای پتروشیمی فناوران را تأیید نکرده است.

احمدرضا اشتری می‌افزاید: تا آنجا که مطلع هستیم بررسی‌ها به آخر رسیده اما این سازمان هنوز گزارش خود را در این زمینه تکمیل و ارسال نکرده است.

به گفته اشتری شرکت پتروشیمی فناوران انتظار داشته و البته هنوز هم دارد که نتیجه حسابرسی صورت‌های مالی 6 ماهه این هفته تکمیل و ارسال شود، اما هنوز خبری از تأیید صورت‌های مالی نیست.

او در مورد نقش قیمت‌گذاری خوراک در تأخیر عرضه سهام شرکت پتروشیمی فناوران می‌افزاید: نظر سازمان بورس درخصوص تعیین تکلیف خوراک را به شرکت ملی صنایع پتروشیمی منتقل کرده‌ایم و رایزنی با وزارت نفت و شرکت گاز برای حل و فصل این مشکل ادامه دارد. هر چند که به اعتقاد ما تکلیف قیمت خوراک در حال حاضر هم مشخص است و قرارداد منعقد شده با شرکت ملی گاز، قیمت و تأمین خوراک را تضمین می‌کند.

اشتری در این میان مشکل تأمین خوراک پتروشیمی فناوران در ماه‌های سرد سال را که باعث نگرانی سازمان بورس شده چندان قابل توجه نمی‌داند و معتقد است: کمبود گاز و حتی قطع آن فعلا مشکلی همه‌گیر و ملی است.

مدیرعامل پتروشیمی فناوران در شرایطی از کنار مشکل کمبود گاز به راحتی می‌گذرد که به گفته خود او واحدهای زیرمجموعه شرکت فناوران تنها با گاز طبیعی کار می‌کنند و امکان استفاده از سوخت جایگزین وجود ندارد.

او پیش از این به ایسنا گفته بود:  قطع گاز و توقف تولید فناوران در واگذاری آن بی‌تأثیر نخواهد بود.

محمدابراهیم قربانی‌فرید، کارگزار عرضه‌کننده سهام شرکت پتروشیمی فناوران هم همچون مدیر عامل شرکت، مشکل قیمت‌گذاری خوراک را در به تأخیر افتادن عرضه سهام چندان قابل توجه و تامل نمی‌داند و معتقد است: با وصول گزارش حسابرسی قدم اساسی برای ورود به بورس برداشته خواهد شد.

به گفته قربانی‌فرید انتظار می‌رود این گزارش این هفته ارسال شود، بنابراین درصورت تکمیل و ارسال گزارش سازمان حسابرسی اگر سازمان بورس مانع جدیدی اعلام نکند سهام شرکت پتروشیمی هفته آینده عرضه خواهد شد.

نظر بورس

علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به قطعی گاز فناوران گفت: از دیگر مشکلات شرکت پتروشیمی فناوران علاوه بر قطعی گاز، روشن شدن قیمت خوراک آن است، زیرا خوراک مورد استفاده این شرکت خوراک دولتی است که باید قبل از عرضه در بورس قیمت خوراک براساس قیمت آزاد مشخص و اعلام شود.

رحمانی اعلام کرد: مشکل اصلی شرکت فناوران ارائه گزارش حسابرسی است ولی باید این موارد روشن شود تا درصورت تغییر قیمت خوراک آن، مشکلاتی برای سهامداران ایجاد نشود.

وی با اشاره به مصرف گاز دولتی فناوران ادامه داد: موضوع مهم این است که آیا این شرکت بعد ازعرضه در بورس قرار است گاز دولتی استفاده کند یا خیر؟

کد خبر 42289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز