چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

گروه بورس: با عرضه محصولات پایین‌دستی نفت و پتروشیمی در کیش، مرحله اول راه‌اندازی بورس نفت در دهه فجر کلید می‌خورد.


علی‌اکبر هاشمیان، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در سومین نشست خبری خود پس از راه‌اندازی بورس کالا ضمن اعلام این خبر گفت: براساس برنامه تعیین‌شده همزمان با ایام دهه فجر معاملات محصولات پتروشیمی در بورس نفت کیش آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه این محصولات تحت نظر بورس کالا عرضه خواهد شد گفت: براساس برنامه، قرار است بورس نفت در 2 فاز اجرایی شود که در مرحله اول محصولات پتروشیمی و پایین‌دستی توسط بورس کالا در کیش عرضه می‌شود و پس از آن دولت در مورد عرضه باقی محصولات نفتی و اینکه بورس نفت تحت چه مکانیزمی و توسط چه کسی اداره شود، تصمیم‌گیری خواهد شد.

هاشمیان تصریح کرد: در حال حاضر یک گروه ویژه بورس کالا در تالار بورس اوراق بهادار فعال است تا زمینه عرضه محصولات پتروشیمی را در ایام دهه فجر مهیا کند.

وی خاطر نشان کرد: دایره ویژه‌ای مرکب از وزارت خارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت نفت تشکیل شده تا پس از بررسی ابعاد راه‌اندازی بورس نفت مشخص کند که بورس نفت باید توسط چه کسی در کجا و چگونه اداره شود.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در ادامه افزود: دولت کاملا مصمم است که بورس نفت را راه‌اندازی کند، ما نیز برای اجرایی شدن این طرح در مرحله اول و عرضه محصولات پتروشیمی در طول یک ماه گذشته جلسات فشرده‌ای با مسئولان سازمان بورس و وزارت اقتصاد داشتیم تا اینکه در دهه فجر عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا عملیاتی شود.

به گفته هاشمیان اینکه ادامه این معاملات و عرضه محصولات پتروشیمی تحت نظر بورس کالا باشد یا نهاد دیگری بعدا توسط دولت مشخص خواهد شد.

معاملات آتی

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین از آغاز معاملات آینده تا پایان سال جاری در بورس کالا خبر داد و گفت: معاملات آتی در بورس کالا تا انتهای امسال آغاز می‌شود.

وی افزود: نشست‌های کمیته فقهی از مدت‌ها پیش در سازمان بورس برگزار شده تا اینکه در 2هفته گذشته این کمیته 2 پیشنهاد جدید را برای معاملات آینده  به شورای بورس ارائه کرد و شورای بورس نیز در هفته جاری با یکی از این پیشنهادها موافقت کرد.

عرضه طلا

هاشمیان در ادامه در مورد عرضه شمش طلا و سکه در بورس کالا گفت: براساس نشست‌های مشترک بورس کالا و بانک مرکزی مجوز عرضه شمش طلا در بورس کالا صادر شده است. البته پیش از این براساس مصوبه شورای پول و اعتبار امکان انجام معامله در بورس کالا به وجود آمده بود اما امکان انجام معاملات سکه در بورس همچنان فراهم نیست و در انحصار بانک مرکزی است.

هاشمیان تاکید کرد: معاملات شمش طلا در بورس کالا به زودی آغاز می‌شود و در مورد سکه نیز مذاکرات ما با بانک مرکزی ادامه دارد. وی با بیان اینکه طلا،  بورس‌ترین کالای دنیاست، گفت: تلاش ما این است که بتوانیم این محصول را در بورس کالا عرضه کنیم و هنوز ابلاغیه‌ای در مورد مخالفت بانک مرکزی با عرضه سکه در بورس به دست ما نرسیده است.

محصولات کشاورزی

مدیرعامل بورس کالای ایران از برگزاری جلساتی با وزیر جهاد کشاورزی برای توسعه معاملات کشاورزی خبر داد و گفت: ما برای فعال کردن بورس کشاورزی نشستی با وزیر کشاورزی برگزار کردیم و وی متقاعد شد و قول داد از بورس کشاورزی حمایت کند.

هاشمیان افزود: وزیر کشاورزی قول مساعد داد تا با تشکیل گروه کاری ویژه، از معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا حمایت کند.

کد خبر 42495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز