جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

گروه بورس: شنبه 20 بهمن، بزرگان صنعت نفت و بورس اوراق بهادار گردهم می‌آیند تا در آستانه راه‌اندازی بورس بین‌المللی نفت ایران توافقات اولیه را به نتیجه برسانند و آخرین هماهنگی لازم را به عمل آورند.

مهدی کرباسیان، رئیس هیأت‌مدیره صندوق بازنشستگی صنعت نفت که به‌عنوان میزبان، کارت‌های دعوت را به آدرس مدیران نفتی و بورس فرستاده، به همشهری گفت: در این جلسه که با هماهنگی وزارت نفت و اقتصاد تشکیل می‌شود، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، رئیس سازمان بورس، مدیر عامل بورس کالا، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ایران، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی و مدیر امور مجامع بنیاد مستضعفان شرکت خواهند کرد.

به این ترتیب آن طور که کرباسیان می‌گوید، در جلسه‌ای که با هماهنگی دانش‌جعفری و نوذری وزرای اقتصاد و نفت برگزار می‌شود، بزرگان بورس و متولیان صنعت نفت خواهند کوشید تمام امکانات خود را برای پشتیبانی از بورس نفت بسیج کنند.

رئیس هیأت‌مدیره صندوق بازنشستگی صنعت نفت پنجشنبه گذشته هم در گفت‌وگو با همشهری تاریخ قطعی افتتاح بورس نفت را 28 بهمن اعلام کرد و افزود: کار گروهی متشکل از وزارتخانه‌های نفت، اقتصاد و امور خارجه تشکیل خواهد شد تا ضمن بررسی کارشناسانه اقدامات عملیاتی برای تکمیل مراحل راه‌اندازی بورس نفت را آغاز کند.

به گفته کرباسیان با همکاری وزارت نفت و تلاش بورس‌کالا، مقدمات آغاز فعالیت بورس نفت فراهم آمده و از 28 بهمن معامله مشتقات نفتی مثل محصولات پتروشیمی،  روغن پایه قیر و نفت کوره محقق خواهد شد.

او با استناد به وعده‌های مدیرعامل بورس کالا گفت: معامله در بورس نفت هم با ریال و هم با یورو امکان‌پذیر خواهد بود.

بنابراین با توجه به تأکیدات کرباسیان مبنی بر افتتاح قطعی بورس نفت در واپسین روزهای بهمن ماه،  فعالان و بزرگان بورس و مدیران صنعت به‌عنوان تولیدکننده انحصاری برای رسیدن به هماهنگی و تعامل کامل،10 روز بیشتر فرصت ندارند و نشست امروز هم به‌طور حتم تلاش خواهد کرد تا با ایجاد اجماع  موفقیت مرحله اول بورس نفت را تضمین کند.

تالار پتروشیمی‌

محمدجعفر کرم‌پور، رئیس سابق هیأت‌مدیره بورس فلزات هم در گفت‌وگو با ایسنا، به راه‌اندازی مرحله اول بورس نفت و عرضه محصولات پتروشیمی‌ اشاره کرد و گفت: بورس کالا به‌دلیل فعال بودن و استفاده از امکانات و تجربه کافی دارای مزیت‌هایی است و همان طور که قرار گرفتن بورس کشاورزی در کنار بورس فلزات دارای منفعت است طبیعتاً این وضعیت برای محصولات پتروشیمی‌ نیز ایجاد می‌شود.

کرم‌پور خاطرنشان کرد: احداث تالار عرضه محصولات پتروشیمی‌ در کیش به‌دلیل حفظ جنبه بین‌المللی آن است زیرا بانک‌ها و بیمه‌های خارجی می‌توانند در کیش فعالیت کنند و به‌دلیل این مزیت‌ها ترجیحا تصمیم گرفته شد که در قدم اول در کیش افتتاح شود.

وی ادامه داد: عرضه این محصولات در بورس کالا به صورت آزمایشی است و ممکن است با راه‌اندازی بورس نفت دولت تصمیم‌ بگیرد که معاملات محصولات پتروشیمی‌ نیز در آن بورس انجام شود.

بنابراین مقرر شد عرضه محصولات پتروشیمی‌ آغاز شده و درصورت موفقیت‌آمیز بودن به صورت دائم در بورس کالا عرضه شود،  در غیر این صورت با راه اندازی بورس نفت عرضه محصولات پتروشیمی‌ به آنجا منتقل ‌شود.

کد خبر 43746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز