اداره بازار شرکت بورس، سرانجام روز یکشنبه 14 بهمن را، به‌عنوان تاریخ عرضه قطعی سهام پتروشیمی فن آوران تعیین کرد.

قرار است در عرضه اولیه تا 5 درصد، معادل 47 میلیون و 500 هزار سهم، از سهام شرکت پتروشیمی فن‌آوران برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده، در بورس عرضه شود.

طبق این اطلاعیه در روزهای آینده نیز با توجه به تقاضای بازار تا 11 درصد دیگر از سهام این شرکت را شرکت ملی صنایع پتروشیمی عرضه خواهد کرد.

عرضه سهام فن آوران تاکنون به دلایلی چون مشخص نبودن قیمت خوراک و همچنین ارائه نشدن صورت‌های مالی حسابرسی شده به تعویق افتاده بود.

اما آن طور که بورس تهران اعلام کرده، سال آینده قیمت خوراک که ماده اولیه شرکت را تشکیل می‌دهد افزایش خواهد یافت که میزان این افزایش نرخ تاکنون مشخص نشده است و آثار این افزایش نیز در سودآوری شرکت مشخص نیست.

آنچه واضح است این که حداکثر افزایش نرخ ماده اولیه مصرفی شرکت (گاز) به میزان نرخ گاز صادراتی خواهد بود.براین اساس مواد اولیه در سال 85 حدود 15 درصد از بهای تمام شده محصول شرکت را تشکیل ‌داده بود.

در حال حاضر فعالیت عملیاتی شرکت به علت قطع گاز در شرایط سرما متوقف است و شرکت فعالیت تولیدی ندارد.

تخفیف30 درصدی

کارگزار معرف پتروشیمی فن‌آوران هم در آستانه عرضه این سهام در بورس اعلام کرد: تعیین قیمت خوراک پتروشیمی فن‌آوران از مسائل مهمی است که به بررسی‌های دقیق و مرور زمان احتیاج دارد که پس از عرضه این شرکت در بورس برطرف می‌شود ولی با قرارداد20‌ساله‌ای که با منطقه ویژه اقتصادی منعقد شده مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

ارزیابی کارشناسان

محمدرضا رهبر مدیر عامل کارگزاری حافظ هم در آستانه عرضه سهام نخستین شرکت نفتی به فارس گفت: اگر کشف قیمت سهام این شرکت عادلانه و منصفانه باشد با توجه به وضعیت شرکت، این سهم با استقبال مطلوبی مواجه و ضمن شادابی از رشد نرخ مناسبی برخوردار خواهد شد.

رهبر ادامه داد: با توجه به سود 129‌تومانی هر سهم پتروشیمی فناورآن اگر سهام پتروشیمی فن‌آوران درست قیمت‌گذاری نشود شاید در روز اول به علت شتابزدگی برخی سرمایه‌گذاران سهام آن به فروش رود اما در آینده ممکن است خریداران اولیه پشیمان و اقدام به فروش کنند.

تعیین قیمت سال آینده

اما دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد؛ در آستانه عرضه 5‌درصد از سهام پتروشیمی فن‌آوران شرکت بورس در حالی اعلام کرده، قیمت خوراک اولیه سال آینده اعلام نشده که به گفته مسئولان وزارت نفت فرمول محاسباتی قیمت گاز تا 10 روز آینده اعلام خواهد شد.

علی کاردر، رئیس ستاد اصل44 در شرکت نفت گفت: چهارشنبه گذشته جلسه‌ای با حضور رئیس ستاد اصل44 در وزارت نفت برگزار شد و براساس نتایج به دست آمده مقرر شده واحدهای پتروشیمی ظرف 8 تا 10 روز آینده فرمولی را بر محاسبه قیمت گاز در آینده نهایی کنند. بعد از نهایی شدن این فرمول قیمت گاز دریافتی شرکت‌های پتروشیمی از جمله فن آوران اعلام می‌شود.

چانه زنی

مهدی آقاجانی رئیس ستاد اصل 44 در شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این باره به انعقاد قرارداد بلندمدت شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکت پتروشیمی فن آوران اشاره کرد و گفت: ‌موضوع تعیین و قیمت گاز در سال آینده به قرارداد مربوطه پیوست شده و در حال حاضر با مسئولان مربوطه چانه‌زنی‌هایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: تعیین قیمت ‌گاز موضوع ساده‌ای نیست و براساس فرمولی باید محاسبه شود به‌طوری که هندی‌ها حدود 3 سال است که در حال چانه‌زنی هستند.

اما به گفته علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس در آزاد شدن قیمت‌های محصولات پتروشیمی مشکلی وجود ندارد و نمی‌توان به‌دلیل نامشخص بودن قیمت ‌گاز دریافتی پتروشیمی فن‌آوران در سال آینده فرایند عرضه سهام این شرکت را متوقف کرد.

عملکرد 9 ماهه

مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن‌آوران در آستانه عرضه گفت: تا امروز عملکرد 9 ماهه شرکت را ارائه خواهیم کرد.

احمدرضا اشتری گفت: طی تماسی با رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی اعلام کردیم که تا روز شنبه عملکرد 9 ماهه شرکت را ارائه خواهیم کرد از طرف دیگر افزایش نرخ 2 تومانی گاز دریافتی در سال‌جاری نیز در بودجه 86 اعمال شده است.

وی ادامه داد: ‌با توجه به نامشخص بودن قیمت گاز دریافتی در سال آینده نمی‌توان بودجه سال 87 را ارائه کرد اما پیش‌بینی می‌شود بودجه سال آینده شرکت وضعیت معقولی داشته باشد.

کد خبر 43193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز