پس از مدت‌ها تأخیر بالاخره سهام شرکت پتروشیمی فن‌آوران به عنوان اولین شرکت نفتی در بورس تهران عرضه می‌شود.

به گزارش همشهری، یکشنبه 14 بهمن، 5 درصد  از سهام شرکت پتروشیمی فن‌آوران معادل 47 میلیون و 500 هزار سهم، برای اولین بار در بورس عرضه می‌شود و در روزهای آتی نیز با توجه به تقاضای بازار تا میزان 11 درصد دیگر از سهام این شرکت توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی عرضه خواهد شد.

شرکت فن‌آوران اولین شرکت نفتی است که سهامش بر مبنای سیاست‌های اصل 44 در بورس عرضه  می‌شود.

سهامدار عمده

حسینعلی زادمهر، مدیر امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره عرضه سهام پتروشیمی فن‌آوران به فارس گفت: واگذاری 5 درصد از سهام پتروشیمی فن‌آوران از مالکیت 49 درصدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام خواهد شد و سازمان خصوصی‌سازی فردا به وکالت از این شرکت اقدام به عرضه حداکثر 47 میلیون و 500 هزار سهم خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال فارس که آیا درصدی از سهام پتروشیمی فن‌آوران به مجموعه سهام عدالت واگذار خواهد شد یا خیر؟  اظهار داشت: هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده اما امکان دارد مقداری از این سهم به سهام عدالت اختصاص یابد.
وی ادامه داد: با توجه به مصوبه دولت 15درصد از سهام این شرکت بابت رد دیون به سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی واگذار خواهد شد و حداکثر 5 درصد نیز به عنوان سهام ترجیحی به کارکنان داده می‌شود که با این اوصاف مالکیت ملی صنایع پتروشیمی از شرکت پتروشیمی فن‌آوران به حدود 25 تا 28 درصد خواهد رسید.
فن‌آوران به سبد سهام عدالت نمی‌رود
محمد جواد شیخ مدیر عامل کارگزاری سهام عدالت هم درباره واگذار  یا واگذار نشدن درصدی از سهام پتروشیمی فن‌آوران به سهام عدالت گفت: واگذاری سهام این شرکت به سهام عدالت در مصوبات دولت نیامده لذا سهام پتروشیمی فن‌آوران به سهام عدالت داده نخواهد شد.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبات موجود باید 70 درصد از سهام پتروشیمی شیراز به سهام عدالت واگذار شود که به دلیل وثیقه شدن 55 درصد از سهام این شرکت در بانک‌های خارجی چنین اتفاقی فعلا  نیفتاده است.
شیخ به وجود 29 درصد از سهام شرکت حمل و نقل پتروشیمی در سبد سهام عدالت اشاره و خاطر نشان کرد: به جز 2شرکت پتروشیمی شیراز و حمل و نقل پتروشیمی تاکنون واگذاری سهام شرکت‌های پتروشیمی به سبد سهام عدالت مصوب نشده است.

کد خبر 43273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز