در پی ناکامی‌های خصوصی‌سازی‌ در هفته گذشته، بورس تهران دچار افت‌های سنگین شد.

به گزارش خبرنگار همشهری، عرضه ناموفق سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و آلومینیوم ایران (ایرالکو) در هفته گذشته تلاطم‌های جدیدی را در بازار ایجاد کرد و زمینه کاهش معاملات و افت شاخص‌ها را فراهم کرد.

این دومین دور از روند نزولی شاخص‌ها و معاملات بورس تهران در طول چند ماه گذشته است.

پیش از این، معاملات بازار سهام، با عرضه بزرگ 1/1‌میلیارد دلاری سهام شرکت ملی صنایع مس ایران از مدار عادی خود خارج شده بود و تنش‌های دوره‌ای در بازار سهام به‌وجود آمده بود.

به این ترتیب با ناکامی‌های جدید خصوصی‌سازی در فروش بلوک‌های 20 درصدی سهام فولاد مبارکه و آلومینیوم ایران، نوسانات بورس وارد مرحله جدیدی شد و سیل سهامداران را به سوی سهام کوچک‌تر بازار گسیل داشت.

شاخص‌های بورس

بررسی روند حرکت شاخص‌ها در طول هفته گذشته نشان می‌دهد که شاخص اصلی بورس تهران (سود نقدی و قیمت) در این مدت 548 واحد نزول را در کارنامه خود ثبت کرده است.

به این ترتیب، شاخص بورس تهران که در طول ماه‌های گذشته توانسته بود برای اولین بار از مرز 36 هزار واحد عبور کند، اکنون به محدوده 34 هزار و 582 واحد رسیده است. شاخص قیمت (شاخص کل) هم در این مدت با 156 واحد نزول به 9 هزار و 958 رسید.

این شاخص نیز در طول 2 هفته گذشته به زیر مرز 10 هزار واحد سقوط کرد و بار دیگر 4رقمی شد.

همچنین در مبادلات هفته گذشته شاخص‌های صنعت، تابلوی اصلی، تابلوی فرعی و شاخص مالی هم هرکدام به ترتیب با 127، 83، 257 و 195 واحد کاهش به کار خود پایان دادند.

آمار معاملات

معاملات بورس تهران نیز در معاملات هفته گذشته، همچون شاخص‌ها با روند نزولی مواجه بودند.

سهامداران بورس تهران در طول هفته گذشته 6/242 میلیون سهام به ارزش 659 میلیارد ریال خریداری کردند که این ارقام به لحاظ حجم معاملات 36 درصد و به لحاظ ارزش، 60 درصد کاهش داشته است.

تعداد خریداران سهام نیز در هفته گذشته با کاهش محسوسی همراه بود؛ به‌طوری که تعداد خریداران سهام از 22 هزار نفر در هفته قبل از آن با 19 درصد کاهش به 17 هزار و 803 نفر رسید.

کد خبر 37961

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز