یکشنبه ۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

سروش خسروی: در روزهای آغاز زمستان 86 ارزش بازار سهام شرکت‌های معدنی و فلزی فعال در بورس تهران از 150 هزار میلیارد ریال گذشت.

‌در حالی که فقط 10 روز از زمستان سال جاری را پشت سر‌گذاشته‌ایم؛ ارزش کل سهام شرکت‌های فلزی فعال در بورس به 118 هزار میلیارد ریال و ارزش سهام معادن به 46 هزار میلیارد ریال رسید.

زمستان سال گذشته و همزمان با عرضه سهام دو شرکت فولاد مبارکه و ملی  مس حرکت سهام شرکت‌های فلزی در بورس تهران آغاز شد. حال پس از گذشت یک سال این صنعت به جلودار بورس تهران تبدیل شده است.

در سایه فلزات، سهام معادن نیز صعودی جالب توجهی را تجربه کرده و به دومین صنعت بزرگ بورس تبدیل شده‌اند. ارزش سهام گروه معادن در آغاز زمستان 46 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

طبق گزارش‌های آماری موجود دو گروه معادن و فلزات در مجموع 38 درصد از کل ارزش‌های موجود در بازار سهام تهران را در خود تجمیع کرده‌اند.

به دنبال این دو گروه پیشرو، خودروسازان بورس به رتبه سوم نزول کرده‌اند. ارزش سهام شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی فعال در بورس در حال حاضر به 45 هزار میلیارد ریال کاهش یافته، در این میان ارزش سهام ایران خودرو با نزول به کمتر از 10 هزار میلیارد ریال از جمع 10 شرکت بزرگ بورس خارج شده است.

خودروسازان بورس نیز 5/10 درصد کل ارزش بورس را به خود اختصاص داده‌اند.

صنعت سیمان هم که روزهای پرنوسانی را طی می‌کند با ارزش بازاری معادل 41 هزار میلیارد ریال چهارمین صنعت بزرگ بورس به حساب می‌آید.

پس از آن گروه شرکت‌های فعال در صنایع شیمیایی و پتروشیمی ایستاده‌اند ارزش کل سهام این گروه  38 هزار میلیارد ریال تخمین زده می‌شود.

نکته جالب توجه آن که در حال حاضر ارزش سهام هلدینگ‌ها با نزول به سطح 25 هزار میلیارد ریال در رتبه ششم و سهام بانک‌ها با تنزل به سطح 18 هزار میلیارد ریال در رتبه هفتم جدول صنایع بزرگ بورس جای گرفته‌اند.

کد خبر 40458

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز