شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

گروه بورس: شرکت‌های خودروساز بورس همزمان با آغاز فصل زمستان حرکت صعودی خود را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار همشهری، آمارها نشان می‌دهد سهام شرکتهای خودروساز بورس در طول دی ماه امسال پرطرفدارترین سهام بورس تهران بوده‌اند.

براساس این گزارش در طول دی ماه امسال 27 هزار و 360 نفر سهام 3 شرکت فعال خودروساز بورس را خریداری کرده‌اند و این 3 شرکت رده‌های اول تا سوم پرطرفدارترین سهام بورس را به خود اختصاص داده‌اند.

آمارها نشان می‌دهند که در طول دی ماه جاری 20‌هزار و 174‌نفر سهام شرکت سایپا را خریداری کرده‌اند،  به این ترتیب این شرکت در رده نخست جدول معاملات بورس جای گرفت، این تعداد سهامدار در این مدت 7/17‌میلیون سهم شرکت سایپا را خریداری کرده‌اند.

ارزش هر سهم سایپا در طول دی ماه با 483 ریال رشد اکنون به محدوده 212‌تومان رسیده است. نسبت قیمت به درآمد (پی‌به‌ای) این شرکت هم‌اکنون 6/2مرتبه است. پس از سایپا هم شرکت پارس‌خودرو و در رده دوم پرطرفدارترین سهام بورس قرار گرفت.

در دی ماه سال‌جاری 3/30‌میلیون سهم پارس خودرو توسط 4 هزار و 163 نفر خریداری شده و ارزش هر سهم این شرکت نیز با نسبت قیمت به درآمد (پی به ای) 2/3 به 186 ریال رسید.

ارزش هر سهم پارس خودرو در دی ماه امسال 409 ریال معادل 28درصد رشد کرده است.

پس از 2 شرکت سایپا و پارس خودرو، شرکت زامیاد با 3 هزار و 22 خریدار در جایگاه بعدی قرار گرفت. این سهامداران در طول این مدت 5/153 میلیون سهم زامیاد را به سبد دارایی‌های خود اضافه کرده‌اند.

قیمت هر سهم زامیاد در طول این مدت 514 ریال معادل 31درصد رشد کرده و اکنون به محدوده 215 تومان رسیده است. نسبت قیمت به درآمد شرکت زامیاد نیز هم‌اکنون 6/2 مرتبه است.

کارشناسان معتقدند عمده‌ترین دلیل استقبال بازار از سهام شرکت‌های خودروساز در فصل زمستان قیمت بسیار پایین سهام این شرکت‌ها بوده است.

با توجه به نسبت قیمت به درآمد (پی‌به‌ای) این صنعت، سهامداران انتظار سودآوری بیشتر از سهام شرکتهای این صنعت دارند. در این مدت همچنین سهام شرکت‌های گروه بهمن، رایان سایپا و ایران‌خودرو دیزل نیز با استقبال سهامداران مواجه شده است.

اما به غیر از شرکت های خودروساز بورس، شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی نیز توانست جایگاه خوبی را برای خود دست و پا کند. از ابتدای زمستان تاکنون 3 هزار و 748 نفر 37 میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی را خریده‌اند و ارزش هر سهم این شرکت در این مدت 47 درصد رشد کرده است.

سهام سودآور زمستانی

تازه‌ترین آمارهای دریافتی نشان می‌دهد که شرکت سنگ آهن گل‌گهر سودآورترین سهام بورس تهران از ابتدای زمستان تاکنون بوده است.

براساس این گزارش ارزش هر سهم شرکت گل‌گهر 3 هزار و 71 ریال معادل 5/15درصد رشد کرده است. در حال حاضر ارزش هر سهم گل‌گهر 22هزار و 772 ریال است. در این مدت یک هزار و 205 نفر 1/7 میلیون سهم گل‌گهر را به سبد دارایی‌های خود اضافه کرده‌اند.

پس از شرکت گل‌گهر، ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی ایران در رده دوم سودآورترین سهام بورس قرار گرفت و 2‌هزار و 702‌ریال سود نصیب سهامداران خود کرد. ارزش هر سهم این شرکت در این مدت با 24درصد رشد به 13 هزار و 677 ریال رسیده است.

شرکت سیمان بهبهان نیز پس از گل‌گهر و ماشین‌آلات تراکتورسازی در رده سوم، سودآورترین سهام زمستانی بورس قرار گرفت.

سهامداران شرکت سیمان بهبهان در طول دی ماه امسال 2‌هزار و 101 ریال سود به دست آورده‌اند و ارزش هر سهم سیمان بهبهان نیز با 26درصد رشد به 9 هزار و 953 ریال رسیده است.

این گزارش حاکی است شرکت‌های سینا دارو، صنعتی سپاهان و تایدواتر خاورمیانه نیز از جمله شرکت‌هایی بودند که از ابتدای زمستان تاکنون سودهای خوبی را به جیب سهامداران خود واریز کرده‌اند.

در طول دی ماه امسال ارزش هر سهم سینادارو، یک هزار و 966 ریال، صنعتی سپاهان یک هزار و 678 ریال و تایدواتر یک هزار و 369 ریال رشد کرده است.

سهامداران بورس تهران در طول دی ماه جاری 5/7 میلیون سهم تایدواتر را خریداری کرده‌اند. این تعداد سهام توسط یک هزار و 82 نفر خریداری شده و هم‌اکنون قیمت هر سهم این شرکت به 8 هزار و 456 ریال رسیده است.

کد خبر 42064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز