دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۱
۰ نفر

گروه بورس: از ابتدای زمستان تاکنون نوسان‌های بی‌سابقه‌ای در شاخص‌ها و معاملات بورس تهران رقم خورده است.

به گزارش همشهری، در حالی که معاملات بورس تهران در پاییز امسال با رکود مواجه شده بود همزمان با آغاز فصل زمستان شاخص‌ها و روند معاملات بورس تهران با روند صعودی مواجه شدند به‌طوری  که شاخص بورس تهران (سود نقدی و قیمت) برای اولین بار در طول تاریخ فعالیت بورس توانست از مرز 37‌هزار واحد عبور کند و به 37‌هزار و 174 واحد برسد اما این روند صعودی بیشتر از چند روز دوام نیافت و بلافاصله همزمان با تصویب افزایش بهره مالکانه معادن از 40‌میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان در بودجه سال 87 توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، بار دیگر حرکت نزولی آن آغاز شد و در طی چند روز بیشتر از 500 واحد کاهش یافت.

این در حالی بود که در این مدت سهام شرکت‌های کوچک در بازار با رونق مواجه شد و این شرکت‌ها توانسته سود خوبی را نصیب سهامداران خود کنند، به طوری که شرکت‌های گروه صنعتی ملی، گروه صنعتی بوتان، نصیر ماشین، رادیاتور ایران و صنعتی سپاهان رده‌های اول تا پنجم پرسودترین سهام بورس را از ابتدای زمستان تاکنون به‌دست آوردند.

براساس آخرین اطلاعات دریافتی، ارزش هر سهم گروه صنعتی ملی در زمستان امسال با 94 درصد رشد معادل 728 ریال رشد کرد و بیشترین سود را به سبد دارایی سهامداران خود اضافه کرد.

گروه صنعتی بوتان نیز در این مدت با 78 درصد افزایش قیمت در جایگاه بعدی قرار گرفت و ارزش سهمش یک‌هزار و 114‌ریال رشد کرد شرکت‌های نصیرماشین، رادیاتور ایران و صنعتی سپاهان نیز هر کدام به ترتیب با 64، 63 و 59‌درصد افزایش قیمت مواجه بودند.

سهامداران شرکت نصیرماشین از ابتدای زمستان تاکنون 982 ریال و سهامداران شرکت‌های رادیاتور ایران و صنعتی سپاهان هر کدام به ترتیب 450 و یک هزار و 641 ریال سود کرده‌اند.

همچنین شرکت های فیبر ایران، سرمایه‌گذاری بوعلی و شرکت بین‌المللی پارس نیز از دیگر سهام کوچک بازار بودند که توانستند سود خوبی را از ابتدای زمستان تاکنون نصیب سهامداران خود کنند.

پرطرفدارها

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد: شرکت‌های خودروساز بورس از ابتدای زمستان تاکنون پرطرفدارترین سهام بورس تهران بوده‌اند. به‌طوری که شرکت‌های سایپا، پارس خودرو و زامیاد به ترتیب در رده‌های اول تا سوم جدول معاملات بورس قرار گرفته‌اند.

از ابتدای زمستان تاکنون 27 هزار و 607 نفر سهام شرکت سایپا را خریداری کرده‌اند، این تعداد سهامدار در این مدت 204 میلیون سهم شرکت سایپا را خریداری کرده‌اند. ارزش هر سهم سایپا نیز در این مدت 27 درصد رشد کرده‌ است.

همچنین در این مدت 5 هزار و 843 نفر سهام شرکت پارس خودرو و 5 هزار و 197 نفر سهام شرکت زامیاد را خریداری کرده‌اند.

در این مدت 4/54 میلیون سهم شرکت پارس خودرو و 183 میلیون سهام شرکت زامیاد توسط سهامداران خریداری شده است.

کد خبر 43999

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز