چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

گروه بورس: در حالی‌که رؤیای بورس 50میلیارددلاری در سال‌جاری محقق شده آخرین گزارش‌های رسمی منتشر شده نشان می‌دهد: میزان بازدهی بورس نیز در سال 86 به 16درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار همشهری،  درحالی‌که سال‌هاست بورس تهران دررؤیای  بازاری 50میلیارددلاری به سر می‌برد، آخرین آمار نشان می‌دهد:

  ارزش بورس تهران در پایان سال 86 به این رقم رسیده و آرزوی دیرینه بورس محقق شده است.

 مسئولان بورس تهران وعده داده بودند: درصورت عرضه سهام بانک‌ها و مخابرات این رقم حتی می‌تواند به 100میلیارد دلار نیز برسد،  اما واگذاری سهام این شرکت‌ها به سال آینده موکول شد و ارزش بورس تهران در رقم 50 میلیارد دلار باقی‌ماند.

به این ترتیب ارزش بورس تهران که در ابتدای سال 86  معادل 40میلیارددلار برآورد می‌شد بیش از 10میلیارددلار افزایش یافت و علامت مثبتی را در کارنامه مسئولان بورس تهران برجای گذاشت.

آمارهای منتشر شده همچنین نشان می‌دهد:  سهامداران بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون 7میلیارددلار سهام خریده‌اند که بازدهی آن بالغ بر 16درصد بوده است.

ارزش معاملات

طبق اعلام رسمی بورس تهران، طی سال‌جاری ارزش ریالی معاملات بدون احتساب سهام عدالت،  454 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل 27 درصد رشد داشته است.

ارزش عرضه‌های اولیه هم شامل 9 شرکت جدید 2200 میلیارد تومان بود که سهم نقدی آن 753 میلیارد تومان بود و از این رقم 353 میلیارد تومان از طریق سرمایه‌گذاران حقیقی یعنی عموم مردم و 400 میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذاران نهادی و حقوقی تأمین شد.

هرچند برآورد بورس ازافزایش ارزش بازار به‌میزان 50 درصد بود ولی رقم تحقق یافته 18 درصد است. دلیل اصلی این تفاوت تعدیل ارزش شرکت‌های سرمایه‌گذاری،  سیمان،  بانک‌ها،  صنایع غذایی و نیز تحقق نیافتن عرضه‌ شرکت‌های مخابرات ایران،  پالایشگاه اصفهان و یکی از بانک‌ها بود.


تغییربرنامه بازار

بورس تهران اعلام کرده، برنامه سال 1387 در حوزه بازار شامل طبقه‌بندی شرکت‌ها در قالب بازار اول (تابلوی اصلی و تابلوی فرعی) و بازار دوم طبق دستورا‌لعمل جدید پذیرش است.

برآورد می‌شود گردش ریالی سهام 10 درصد افزایش یابد،  به‌عبارت دیگر حجم معاملات سهام و حق تقدم به 10 هزار تومان افزایش یابد. همچنین 20 شرکت جدید با سرمایه برآوردی 12 هزار میلیارد تومان و ارزش بازار 20 هزار میلیارد تومان در بورس پذیرش شود که به‌معنی 4000 میلیارد تومان عرضه اولیه جدید است.

افزایش دامنه نوسان و افزایش ساعات معاملات (حدود نیم ساعت) از دیگر برنامه‌های بورس در حوزه بازار است.

سرمایه گذاری خارجی

طی سال 86 مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در بورس به‌مبلغ 560 میلیون دلار صادر شد که 15 درصد آن تا پایان سال تحقق یافت. طرح پذیرش شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی از برنامه‌های دیگر بود و موافقت اولیه بورس مالزی برای پذیرش سهام شرکت ملی صنایع مس ایران اخذ شد.

در سال 1386 از 23 شرکت که به‌طور بالقوه امکان پذیرش در بورس‌های خارجی را  دارند،  دعوت به‌عمل آمده که 6 شرکت اقدامات لازم را شروع کرده‌اند.

بین‌المللی شدن بازار

باتوجه به محدودیت‌ها و زمان بر بودن فرآیند پذیرش شرکت‌ها در بورس‌های خارجی،  طرح ایجاد بورس بین‌المللی کیش تهیه و امکان‌سنجی اولیه صورت گرفت. همچنین بورس تهران در سال 1386 با بورس اندونزی تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرد و با بورس هنگ‌کنگ مذاکرات سازنده‌ای برای همکاری در زمینه پذیرش و تبادل دانش فنی صورت گرفت.

علاوه‌ بر این با بورس‌های ابوظبی و بازار مالی دبی نیز مذاکراتی انجام و زمینه همکاری کارگزاران دو کشور فراهم شد. مذاکراتی با بورس‌های استانبول و مسقط صورت‌گرفته است و انتظار می‌رود سال 1387 منجر به امضای تفاهم‌نامه‌همکاری شود.

ایجاد بازار مشتقه نیز یکی از برنامه‌هایی است که از دانش فنی بورس تایوان و هنگ کنگ برای راه‌اندازی آن استفاده خواهد شد.

کد خبر 46348

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز