سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ که بلافاصله پس از شکست عرضه بلوک‌های سهام ایرالکو وفولاد، بورس را متهم کرده بودند حالا منطقی‌تر به ماجرا نگاه می‌کنند و حرف‌های متفاوتی به زبان می‌آورند.

در نخستین واکنش، غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس سازمان خصوصی‌سازی به ایسنا، گفت: موفقیت در عرضه‌های بلوکی کوچک به واکنش بازار بستگی داشته و سازمان خصوصی‌سازی از همه روش‌ها و تاکتیک‌ها برای موفقیت در عرضه استفاده می‌کند.

زنگنه در پاسخ به این که چرا با توجه به وضعیت نامناسب بازار عرضه‌های بلوکی صورت گرفت؟ خاطرنشان کرد: چون عرضه‌ها بین‌المللی بودند و از 2ماه گذشته برای آن تصمیم‌گیری و آگهی شده بود و طبق برنامه زمان‌بندی عرضه‌ها ادامه می‌یافت و نمی‌شد زمان واگذاری را تغییر داد.

وی یادآور شد: زمان واگذاری 4 بلوک 5درصدی  فولاد مبارکه در روز چهارشنبه و 2‌بلوک 10‌درصدی ایرالکودر روزشنبه تغییری نکرده و در زمان مقرر واگذار می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با طبیعی دانستن این وضعیت تصریح کرد: فروش رفتن یا نرفتن در بورس طبیعی بوده و در سراسر دنیا به این صورت است و این طور نیست که هر سهمی‌ حتما به فروش رسد.

برنامه‌های دولت

اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوصی سازی هم در گفتگو با مهر با بیان اینکه در لایحه اصل 44 قانون اساسی راهکارهایی برای توانمند سازی بخش خصوصی ارائه شده است، ارائه تسهیلات به بخش خصوصی، آزادسازی قیمت‌ها، ارائه امکانات مالی و فروش اقساط سهام شرکت‌ها را 4 راهکار توانمند سازی این بخش به ویژه برای خرید سهام شرکتهای دولتی اعلام کرد.

مشکل فروش نرفتن

معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه عرضه سهام فولاد مبارکه و ایرالکو مشخص کرد که بازار سرمایه ایران دارای  عمق نیست، گفت: مشکل فروش نرفتن سهام این شرکت‌ها ناشی از عرضه نقدی بود نه بلوکی.

اسماعیل غلامی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این سؤال که چرا سازمان خصوصی سازی با وجود اطلاع از ناموفق بودن عرضه سهام شرکت هایی همچون فولاد مبارکه و ایرالکو، نسبت به این کار اقدام کرده است؟ گفت: این وظیفه‌ای است که بر عهده سازمان خصوصی سازی گذاشته شده است. عرضه سهام این شرکت‌ها به صورت نقد مشخص کرد که بازار سرمایه عمق ندارد. همچنین مشخص شد که آیا برای خرید سهام به صورت نقدی خریداری وجود دارد یا خیر؟

عرضه در بورس

خبرگزاری فارس هم در گزارشی نوشت: 4 بلوک جداگانه و 5 درصدی فولاد مبارکه در شرایطی روز چهارشنبه جاری در بورس از سوی سازمان‌ خصوصی‌سازی‌ عرضه خواهد شد که به گفته برخی مدیران احتمالا فروش 4بلوک 300‌میلیارد تومانی فولاد با مشکلاتی همراه خواهد بود.

بر اساس برنامه اعلامی از سوی سازمان خصوصی‌سازی، در پی انجام‌نشدن معامله نقد بلوک 20درصدی سهام فولاد مبارکه به ارزش یک‌هزار و 232میلیارد تومان در روز دوشنبه (که به علت نحوه عرضه و نبود نقدینگی لازم به فروش نرسید) شرایط عرضه سهام این شرکت به 4‌بلوک 5‌درصدی جداگانه، اما نقد تغییر کرد و روز چهارشنبه هر بلوک 790‌میلیون سهمی به قیمت پایه هر سهم 390‌تومان و ارزش 1/308‌میلیارد تومان عرضه خواهد شد.

تأمین اجتماعی

مصطفی امید قائمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری  صبا‌تأمین (وابسته به سازمان تأمین اجتماعی) گفت: در حال حاضر مجموعه تأمین اجتماعی برای خرید یک یا چند بلوک 5 درصدی فولاد مبارکه به نتیجه‌ای نرسیده چرا که فعلا نقدینگی لازم در مجموعه سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) وجود ندارد.

وی ادامه ‌داد: با توجه به صف فروش چند 10میلیونی فولاد مبارکه به قیمت‌های کمتر از قیمت پایه و 390‌تومانی، اگر بخواهیم می‌توانیم از بازار سهام مورد نیاز را جمع‌آوری ‌کنیم لذا احتمالا در عرضه نقد سهام فولاد مبارکه حضور نداشته باشیم.

آستان قدس

علی اسلامی بیدگلی، مدیرعامل کارگزاری رضوی، به نمایندگی از آستان قدس رضوی بر این باور است که شاید یک یا 2 مجموعه در ایران باشند که از قابلیت خرید یک‌هزار و 232‌میلیارد تومان سهام برخوردارند.

وی ادامه داد: ارزش 308‌میلیارد تومانی و نقد هر بلوک 5‌درصدی فولاد مبارکه نیز رقم بزرگی است که مانع از حضور سرمایه‌گذاری حقوقی و نهادی در معامله روز چهارشنبه خواهد شد.

اسلامی بیدگلی افزود: دلیل این استقبال کم بخش خصوصی نبود سرمایه و نقدینگی است.

توسعه معادن فلزات

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که نقش فعالی در کنسرسیوم خرید 1/1 میلیارد سهم ملی مس به عهده داشت نیز از قرار معلوم در عرضه روز چهارشنبه فولاد مبارکه حضور نخواهد داشت.

مرتضی علی اکبری مدیرمالی و اداری این شرکت در این باره گفت: به‌دلیل عرضه‌ نقد 4 بلوک 5 درصدی و همچنین با توجه به بازپرداخت اقساط خرید بلوک 20 درصدی ملی مس، شرکت توسعه معادن و فلزات خریدار سهام فولاد مبارکه نخواهد بود.

موضع ایمیدرو

در باره چگونگی مشارکت ایمیدرو در عرضه‌های عمده فولاد مبارکه و ایرالکو، ایرج اکبریه مشاور وزیر صنایع ‌گفت: بر اساس مصوبه هیأت دولت ایمیدرو حق هیچ گونه اظهار نظر و مشارکتی در چگونگی عرضه‌های عمده شرکت‌ها را ندارد و تمام تصمیم‌گیری‌ها به عهده سازمان خصوصی‌سازی است.

وی ‌افزود: هرچند ایمیدرو سهامدار عمده و اصلی شرکت‌هایی چون فولاد مبارکه و ایرالکو است اما بر اساس قانون و مصوبات موجود نمی‌تواند در عرضه‌های عمده فعالیتی داشته باشد.

کد خبر 37725

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز