گروه سیاسی: سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اذعان کرد که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران با اهداف نظامی دنبال می‌شود، وجود ندارد.

گرگوری شولتی در جریان سفر به الجزایر در سخنانی که ایرنا آن‌را به نقل از روزنامه فرانسوی ‌زبان لیبرته منتشر کرد، با تصریح به اینکه واشنگتن هیچ مدرکی مبنی بر نظامی‌بودن برنامه هسته‌ای ایران در اختیار ندارد، در واقع اذعان کرد که تمامی ادعاهای مقامات این کشور درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران، بدون هیچ سند و مدرک و تنها با اهداف سیاسی بیان می‌شود.

جالب آنکه وی با وجود این اعتراف، در ادعایی عجیب، گفت که با وجود نبود مدرک برای اثبات نظامی‌بودن برنامه هسته‌ای ایران، ایالات متحده بر این باور است که تهران نیازی به غنی‌سازی اورانیوم برای مقاصد صلح‌آمیز ندارد.

وی همچنین با نادیده گرفتن همکاری‌های ایران و آژانس و مواضع البرادعی در قبال فعالیت‌های هسته‌ای تهران، در ادامه ادعاهای خود افزود: یک همکاری واقعی از سوی ایران نشان خواهد داد که این کشور به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و آنگاه آمریکا، روسیه و چین در مقابل، مساعدت‌های لازم را به ایران ارائه خواهند کرد.

روزنامه الجزایری لیبرته همچنین خاطرنشان کرد که سفیر آمریکا در آژانس از پاسخ به هرگونه سؤال درباره سلاح‌های اتمی رژیم صهیونیستی و تناقض آن با ادعای آمریکا مبنی بر خاورمیانه عاری از سلاح اتمی، طفره رفت.

اما با وجود اذعان سفیر آمریکا در آژانس به نظامی‌نبودن برنامه هسته‌ای ایران، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس که ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، همچنان بر اتهامات خود مبنی بر نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران پافشاری کرد و گفت: تنها در شرایطی که ایران فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متوقف کند، واشنگتن با تهران گفت‌وگو
خواهد کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که آمریکا همچنان به‌دنبال یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران است.

از سوی دیگر، سفیر آمریکا در روسیه نیز مدعی شد که ایران به‌طور کامل به تعهدات خود در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت پایبند نیست.

به گزارش ایسنا، ویلیام جوزف برنز در گفت‌وگو با روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا افزود: به همین دلیل باید در برخورد با ایران تدابیری از سوی شورای امنیت اتخاذ شود تا تهران به اجرای تعهدات خود ملزم گردد.

در همین حال، وزیر امور خارجه روسیه گفت: توجه نکردن به گام‌های مثبت ایران در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، احتمال رفع ابهامات در برنامه‌های اتمی این کشور را کاهش می‌دهد.

سرگی لاوروف در مسیر بازگشت از آمریکا به خبرنگاران گفت: این رویکرد در قبال همکاری‌های ایران و آژانس باعث ایجاد فاصله و جدایی بیشتر دو طرف خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه همچنین کلید حل و فصل همه مسائل مربوط به برنامه‌ هسته‌ای ایران را انجام مذاکراتی حرفه‌ای و نه سیاسی دانست.

کد خبر 37853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز