سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست وزارت نفت گفت:هم اکنون بازنگری در سهیمه بندی بنزین در دستور کار تبصره 13 نیست.

به گزارش خبرنگار شانا از اهواز، مهندس غلامحسین نوذری، در حاشیه بازدید از برخی میدان های شرکت نفت مناطق نفت خیز جنوب، در جمع خبرنگاران، در خصوص طرح بازنگری سهمیه بندی بنزین افزود: تا پایان امسال، شرایط کنونی ادامه پیدا می کند و با ادامه همکاری مردم در اجرای طرح سهیمه بندی بنزین، در صورت لزوم، تصمیم دیگری در این زمینه  اتخاذ شود.

قیمت پیشنهادی هر بشکه نفت برای بودجه سال آینده 55 دلار اعلام شد


سرپرست وزارت نفت، قیمت پیشنهادی نفت در بودجه سال 1387 را بین 50 تا 55 دلار اعلام کرد و گفت: پس از بررسی و اعمال نظر دولت، قیمت نهایی اعلام خواهد شد.

وی گفت: بودجه پیشنهادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دولت ارسال و در آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بعید است با قیمت کنونی نفت، قیمت پایین‌تری در بودجه سال آینده تصویب شود، زیرا قیمت نفت در بودجه سایر کشورهای دارای نفت نیز بین 50 تا 60 دلار است.

وی، در خصوص بودجه واردات بنزین و گازوئیل در سال 1387 گفت: این بودجه باید در دولت بحث شود، درصورتی که بتوان مسایل کارت هوشمند را به خوبی حل و جایگاه های سوخت را تکمیل کرد، نیازی به تخصیص بودجه زیاد برای واردات بنزین نخواهیم داشت.

سرپرست وزارت نفت، تصریح کرد:اقداماتی در این خصوص انجام شده و در تلاش هستیم هیچ مشکلی در دو بخش بنزین و گازوئیل نداشته باشیم.

نوذری، در مورد تبلیغات رسانه های غربی مبنی بر بی تاثیر بودن افزایش قیمت نفت بر اقتصاد کشور، گفت:طرح این قبیل مسایل تبلیغات است.

افزایش ظرفیت تولید 100 هزار بشکه ای نفت تا پایان امسال

وی، به تولید نفت کشور طی چند ماه اخیر اشاره کرد و افزود:متوسط تولید نفت خام کشور در شهریور ماه امسال، چهار میلیون و 110 هزار بشکه و آمار تولید نفت در سه روز گذشته، چهار میلیون و 135 هزار بشکه بود.

نوذری، تصریح کرد:با تولید زودهنگام از میدان آزادگان به میزان روزانه 25 هزار بشکه، افزایش ظرفیت میدان دارخوین به میزان 50 هزار بشکه و راه اندازی سکوی بهرگانسر به میزان 25 هزار بشکه، در مجموع، تا پایان امسال 100 هزار بشکه به تولید نفت کشور، افزوده می شود. وی تصریح کرد: افزایش این میزان نفت، توسعه استان خوزستان را به همراه دارد.

تولید زودهنگام 25 هزار بشکه ای میدان آزادگان در دی ماه امسال

سرپرست وزارت نفت، در مورد تولید زودهنگام میدان آزادگان، گفت:مجموعه اقدام هایی که برای تولید زودهنگام میدان آزادگان لازم بود، به پیمانکاران داخلی واگذار شد و دی ماه امسال، این میدان به تولید زودهنگام 25 هزار بشکه ای دست می یابد.

نوذری افزود:فاز دوم تولید زودهنگام میدان آزادگان نیز 25 هزار بشکه ظرفیت دارد که در صورت تصویب، عملیاتی می شود.

وی با اشاره به این که تولید زودهنگام از میدان آزادگان حامل دو پیام داخلی و خارجی بود، افزود:پیام داخلی آن این است که متخصصان داخلی توان توسعه میدان های نفتی و گازی کشور را دارند و پیام خارجی آن این است که ایران برای اجرای پروژه های خود، منتظر هیچ کشور خارجی نمی ماند.

وی تصریح کرد:فرصت کار برای شرکت های خارجی وجود دارد، اما تاخیر های آنها برای نهایی کردن قراردادها، باعث از دست دادن فرصت کاریشان در ایران می شود.

درآمد 30 میلیارد دلاری فروش نفت در 7 ماه نخست امسال

نوذری در باره درآمد نفتی کشور در هفت ماه نخست امسال، گفت:درآمد نفتی کشور تا پایان مهر ماه امسال، حدود 30 میلیارد دلار است.

صادرات گاز به ارمنستان طی 3 ماه آینده

وی در مورد صادرات گاز به کشور ارمنستان، گفت:گاز ما آماده تحویل است و بخشی از پروژه که مربوط به این کشور است، ظرف دو یا سه ماه آینده تکمیل می شود و این پروژه در مجموع 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سرپرست وزارت نفت، تصریح کرد:در صورتی که برنامه طبق تاریخ یاد شده پیش رود، طی دو یا سه ماه آینده، گاز به کشور ارمنستان صادر می شود. نوذری تاکید کرد: زمستان امسال مشکل کمبود گاز نخواهیم داشت.

بورس نفت تعیین تکلیف می‌شود

وی، در پاسخ به پرسشی درباره راه اندازی بورس نفت در دی ماه امسال و اعلام عدم آمادگی وزارت اقتصاد و دارایی برای راه اندازی بورس نفت، گفت:طی دوران سرپرستی خود مذاکراتی با وزارت اقتصاد و  دارایی در این خصوص نداشتم، اما تعیین تکلیف راه اندازی بورس نفت، یکی از برنامه های من است.

نوذری تصریح کرد:با برگزاری جلسه ای با وزیر اقتصاد و دارایی و پیگیری این موضوع، همچنین  مشخص شدن توافقات وی با وزیر نفت قبلی، بورس نفت تعیین تکلیف می شود.

افزایش هزینه توسعه میدان آزادگان نهایی می شود

وی در خصوص افزایش سقف هزینه میدان نفتی آزادگان، گفت:به دلیل نهایی شدن مبلغ توسعه میدان آزادگان در چهار سال گذشته، در حال نهایی کردن مبلغ هزینه توسعه این میدان هستیم که پس از انعقاد مجموع قراردادها در توسعه میدان آزادگان، سقف هزینه پروژه مشخص می شود.

سرپرست وزارت نفت، درخصوص مشارکت شرکت شل برای توسعه میدان نفتی یادآوران، گفت:شرکت شل با شرکت ساینوپک چین مذاکراتی داشتند، اما به طور رسمی، شل آمادگی خود را برای توسعه این میدان اعلام نکرده است.

نوذری تصریح کرد: اطلاعات ما نشان می دهد پس از نهایی شدن قرارداد توسعه میدان یادآوران، شرکت شل بخشی از سهام شرکت ساینوپک چین را به خود اختصاص می دهد.

وی، در مورد مشارکت شرکت های لوک اویل و گازپروم نفت روسیه در اجرای پروژه های داخلی کشور، گفت:شرکت لوک اویل روسیه به همراه شرکت هیدرو در میدان های آذر و چنگوله حضور دارند و با شرکت گازپروم نفت نیز مذاکراتی برای مشارکت در توسعه فازهای پارس جنوبی، داشتیم.

تولید زودهنگام میدان یادآوران در دست بررسی است

سرپرست وزارت نفت، گفت:اجرای تولید زودهنگام میدان نفتی یادآوران، اخیرا به شرکت نفت و گاز اروندان واگذار شده است و این شرکت، درحال بررسی این موضوع است که این امر زمان بر است.

نوذری، مهم ترین برنامه عملیاتی خود در راستای اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی را ادامه برنامه های کنوین خود ذکر کرد و در پاسخ به پرسشی درباره خوشبین بودن برای اخذ رای اعتماد از مجلس، اظهار داشت:شرایط مجلس شورای اسلامی را مثبت می دانم و با داشتن دو دوره سابقه نمایندگی، فرزند مجلس محسوب می‌شوم.

به گزارش خبرنگار شانا، سرپرست وزارت نفت، روز دوشنبه 14 آبان به همراه تعدادی از مدیران صنعت نفت از میدان‌های نفتی آزادگان، دارخوین، یارد خرمشهر و پالایشگاه آبادان بازدید کرد.

کد خبر 35908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز