چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

سروش خسروی: درآمد دولت از محل خصوصی‌سازی از اول امسال تا کنون به 10 میلیارد دلار رسید.

آخرین آمار دریافتی از عملکرد بی‌سابقه سازمان‌های دولتی در واگذاری سهام به بخش غیردولتی در طول سال 86 حکایت دارد.

طبق آمار موجود در 7ماه سپری شده از سال، یعنی از آغاز فروردین تا پایان مهرماه امسال ارزش کل سهام واگذار شده به بخش غیردولتی از طریق تالارهای بورس‌های اوراق بهادار به رقمی معادل 8هزار و 600 میلیارد ریال رسیده است.

طبق اطلاعات موجود، بخشی از این سهام در بورس تهران به بخش خصوصی واگذار شده و بخش دیگر در قالب اجرایی طرح سهام عدالت به شرکت کارگزاری سهام عدالت منتقل شده است.

براین اساس از اول امسال تاکنون 6میلیارد و 371میلیون برکه سهم متعلق به 4سازمان دولتی در بورس تهران عرضه شده که در این میان 4میلیارد و 770میلیون برگه سهم متعلق به شرکت فولاد مبارکه به ارزش تقریبی 4هزار و 532میلیارد ریال به کارگزاری سهام عدالت واگذار شده است.

شاگرد اول

براساس این گزارش در 7ماه گذشته سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) شاگرد اول خصوصی‌سازی بوده است.

در این مدت ایمیدرو 6میلیارد و 288 میلیون برگه سهام را به ارزش 8هزارو 478 میلیاردریال واگذار کرده است. سازمان خصوصی سازی نیز خود، 735هزار سهم را به ارزش یکهزار و 360 میلیارد ریال در بورس تهران فروخته‌است.

ارزش کل سهام واگذار شده در زیر مجموعه سازمان گسترش نیز به 100میلیارد ریال رسیده است. در این مدت 20میلیارد ریال از سهام متعلق به ساتکاب نیز در بورس به بخش خصوصی واگذار شده است.

نکته قابل توجه در این آمار آن که اطلاعات مربوط به واگذاری سهام فولاد خراسان لحاظ نشد. به این ترتیب ارزش کل خصوصی‌سازی‌های انجام شده در طول سال جاری به مرز 10میلیارد دلار می‌رسد که عملکردی بی‌سابقه در تاریخ اجرای برنامه خصوصی‌سازی و دوران فعالیت بورس تهران است.

کد خبر 35428

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز