چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

رئیس گروه دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه سالانه ۷۰درصد منابع آبی کشور تبخیر می‌شود می‌گوید که در سال ۱۳۴۰ سرانه آب هر فرد ایرانی ۵هزار مترمکعب بود اما اکنون این میزان به هزارو۷۰۰ مترمکعب رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این سرانه در سال۱۴۱۵ به مرز هزار مترمکعب برسد.

سد

سيدهادي خاتمي در حالي از تبخير 70درصدي منابع آبي كشور خبر مي‌دهد كه بنا به آمار مجموع آب ناشي از نزولات جوي 400ميليارد مترمكعب برآورد مي‌شود. براين اساس، سالانه 280ميليارد مترمكعب آب دركشور هدر مي‌رود. آنطور كه در گزارش ايرنا آمده است وي در مناظره «مديريت منابع آب و پيامدهاي محيط‌زيستي سدسازي و انتقال آب بين حوزه‌اي» كه در چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللي محيط‌زيست برگزار شد تصريح كرد: بيشترين درصد منابع آب در كشور در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود كه رقم بيش از ۸۰ درصد را به‌خود اختصاص داده است و متأسفانه هنوز به روش سنتي و غرقآبي آبياري مي‌شود. بايد روي منابع آبي به شكل فرامرزي متمركز شويم و انتقال آب بين حوزه‌اي كارساز نيست.

خاتمي، با بيان اينكه براي تهران از كرج، طالقان و جاجرود و اكنون نيز از لار آب وارد كرده‌ايم اما مشكلي حل نشده است گفت: كشورهاي اطراف حاشيه خليج‌فارس بيش از ۱۰ ميليارد مترمكعب آب را برداشت و شيرين مي‌كنند درحالي‌كه كشور ما هنوز حدود ۲۵۰‌ميليون مترمكعب برداشت دارند.

وي تأكيد كرد: براي حل مشكل منابع آبي انتقال بين حوزه‌اي جواب نمي‌دهد بلكه بايد به سمت مديريت صحيح و استفاده از فناوري‌هاي روز دنيا پيش برويم.

رئيس گروه دفتر ارزيابي سازمان حفاظت محيط‌زيست درخصوص بروز ريزگرد‌ها در كشور گفت: تركيه با احداث سد آتاتورك ۴۷ ميليارد مترمكعب آب ذخيره كرده كه معادل ذخيره آب تمام سدهاي كشور ماست كه مي‌توان آن را به‌عنوان يكي از عوامل ريزگرد درنظر گرفت ولي كسي به آن نمي‌پردازد. اين در حالي است كه در آمريكا براي ملاحظات زيست‌محيطي حدود ۱۰ سد شكسته شده است.

  • كشور در مرحله تنش آبي قرار دارد

معاون فني شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران، مجموع آب‌هاي تجديدپذير كشور را ۱۳۰ ميليارد مترمكعب اعلام كرد وافزود: وجود بالغ بر 70ميليون نفر جمعيت و شرايط فعلي آبي، كشور را در حال حاضر در مرحله تنش آبي قرار داده است.

عيسي بزرگ‌زاده با بيان اينكه كشور اكنون از لحاظ منابع آبي وارد مرحله تنش شده،گفت: مجموع بارش سالانه در كشور 400ميليارد مترمكعب است كه از اين ميزان حدود 92ميليارد مترمكعب روان آب، 25ميليارد مترمكعب آب‌هاي نفوذي و 13ميليارد مترمكعب جريان‌هاي سطحي است. وي‌تصريح كرد: سرانه مصرف آب هر نفر سالانه در كشور هزار و 700مترمكعب است اين در حالي است كه مصرف كمتر از هزار و 710مترمكعب مرز تنش آبي است لذا پيش‌بيني مي‌شود با افزايش جمعيت در چند سال آينده سرانه مصرف آب به هزار و 340مترمكعب كاهش يابد.به گفته وي، سرانه 500مترمكعب مرز فقر مطلق آبي است.

معاون فني شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران در مناظره «مديريت منابع آب و پيامدهاي محيط‌زيستي سدسازي و انتقال آب بين حوزه‌اي» از كسري 9ميليارد مترمكعبي آب در منابع زيرزميني خبر داد و افزود: اصلي‌ترين انتقاد در مورد آب مديريت مصرف آن است و اينكه همه در نحوه استفاده از اين منابع غفلت كرده‌ايم. اگر سدسازي در وضعيت درياچه اروميه تأثير داشته قطعا نحوه مصرف منابع آبي نيز در اين زمينه نقش بسزايي داشته است. همچنين حفر چاه از ديگر عوامل وضعيت كنوني درياچه اروميه است. معاون فني شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران گفت: 20ميليارد مترمكعب آبي است كه بعد از مصرف به كرخه بازمي‌گردد كه آن نيز آلوده به سموم مختلف است. بزرگ‌زاده درخصوص شرايط آب در استان خوزستان گفت: يكي از دلايل بروز ريزگرد در اين استان برداشت‌هاي بي‌برنامه و مديريت‌نشده از آب‌هاي زيرزميني است كه تغيير اقليم و كاهش بارندگي نيز از ديگر دلايل بروز اين وضعيت است.

کد خبر 288212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha